Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1743617_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. april 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 278 (Alm. del) af 21.marts
2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Hvad skal kontanthjælpen (eksklusiv uddannelseshjælp og integrationsydelse)
sænkes med i procent (både forsørgersats og ikke-forsørgersats), hvis arbejdsud-
buddet skal øges med hhv. 5.000, 10.000, 15.000, 20.000, 25.000, 30.000, 35.000,
40.000, 45.000, 50.000, 55.000 og 60.000 personer i 2025?
Svar
I 4.kvartal 2016 var der i alt godt 84.000 kontanthjælpsmodtagere, hvoraf godt
81.000 var over 30 år,
jf. tabel 1.
Blandt personer under 30 år modtager kun perso-
ner med en kompetencegivende uddannelse kontanthjælp, mens andre unge kan
være berettiget til uddannelseshjælp.
Tabel 1
Kontanthjælpsmodtagere, 4.kvartal 2016
Fuldtidspersoner
Kontanthjælpsmodtagere, under 30 år
Kontanthjælpsmodtagere, 30+ år
I alt
Jobparat
1.778
22.974
24.752
Aktivitetsparat
1.269
58.229
59.498
I alt
3.047
81.203
84.250
Kilde: Jobindsats.dk og egne beregninger.
I 4. kvartal 2016 var der i alt knap 25.000 jobparate kontanthjælpsmodtagere, dvs.
at jobcentret vurderer at de kan komme i arbejde i løbet af kort tid, mens der var
knap 60.000 aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, som jobcentret ikke vurde-
rer umiddelbart er beskæftigelsesparate.
En ydelsessænkning i kontanthjælpssystemet øger isoleret set tilskyndelsen til at
finde beskæftigelse. Som et pejlemærke vurderes en reduktion af kontanthjælps-
satserne med godt 50 pct. strukturelt set at øge arbejdsudbuddet med 5.000 per-
soner,
jf. tabel 2.
Det bemærkes, at den opgjorte arbejdsudbudseffekt er behæftet med en betydelig
usikkerhed. Dette skal ses i lyset af, at en reduktion af kontanthjælpssatserne med
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om, hvad kontanthjælpen sænkes med i procent, til finansministeren
1743617_0002.png
Side 2 af 2
godt 50 pct. adskiller sig markant fra de ydelsesændringer, som ligger til grund for
de opgjorte adfærdseffekter baseret på observerede ændringer i kontanthjælpssy-
stemet.
Tabel 2
Strukturel arbejdsudbudseffekt af en reduktion af kontanthjælpssatsernepå godt 50 pct.
Gennemsnitlig
ydelse
Kr.
I alt
12.800
Gennemsnitlig ydel-
sesreduktion
Kr.
6.800
Arbejdsudbudseffekt
Fuldtidspersoner
5.000
Anm.: Den gennemsnitlige ydelse og ydelsesreduktion er vægtede gennemsnit på tværs af alders- og visitations-
grupper mv. Der er ikke taget højde for 225-timers reglen. Det forudsættes at kontanthjælpsloftet justeres
parallelt med ydelsesreduktionen.
Kilde: Egne beregninger.
En arbejdsudbudseffekt på 10.000 personer eller mere fra ydelsesændringer i kon-
tanthjælpssystemet ligger uden for de adfærdseffekter, som lægges til grund for de
anvendte regnemetoder. Der henvises i øvrigt til svar på Finansundvalgets
spørgsmål nr. 279 (alm. del).
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister