Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
13. januar 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 27 (Alm. del) af 14.
oktober 2016 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål 439 (2015-16) beregne effekten
på arbejdsbuddet (opdelt på time- og deltagelseseffekt) ved at nedsætte bundskat-
ten med 5 mia. kr., hvor skattelettelsen er målrettet personer i beskæftigelse, ved
at reducere satserne i overførselssystemet, så overførslerne efter skat er uændrede
(svarende til model B-B i Fordeling og Incitamenter 2002, kapitel 6)? Derudover
bedes ministeren beregne effekten på BNP af alle skatteforslagene.
Svar
En nedsættelse af bundskatten med 0,92 pct.-point kombineret med engangsned-
sættelse af overførslerne med ca. 1,5 pct.-point vurderes at indebære en svækkelse
af den offentlige saldo på ca. 5 mia. kr. (2025-regler i 2017-niveau) efter tilbageløb
og adfærd. Ændringen indebærer, at overførslerne efter skat
samlet set
er uændre-
de
1
. Tiltaget vurderes at øge arbejdsudbuddet med ca. 4.400 fuldtidspersoner,
hvoraf ca. 2.600 personer kan henføres til timeeffekten, og ca. 1.800 kan henføres
til deltagelseseffekten,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at tiltaget har en større arbejdsudbudseffekt – fortrinsvis gennem
en større timeeffekt – end en lempelse af beskæftigelsesfradraget. Det skyldes
bl.a., at beskæftigelsesfradraget udelukkende har en positiv timeeffekt for beskæf-
tigede med arbejdsindkomster under det niveau, der giver fuldt beskæftigelsesfra-
drag (342.723 kr. med 2025-regler i 2017-niveau), og at beskæftigede med arbejds-
indkomst over dette niveau vurderes at reducere deres arbejdsudbud som følge af
indkomsteffekten. Modsat vil en nedsættelse af bundskatten indebære et forøget
timeudbud for alle indkomstniveauer over personfradraget. Det giver anledning til
en større timeeffekt,
jf. tabel 1 (model d.).
Det bemærkes endvidere, at resultaterne afviger fra de der er opgjort for ”model
B-B” i
Fordeling og Incitamenter 2002.
Det skal bl.a. ses i lyset af efterfølgende æn-
Det er ikke muligt at neutralisere efter-skat værdien af hver enkelt overførsel for alle personer. Det skyldes, at der dels
findes forskellige overførselssatser og dels, at der er stor variation i varigheden på ydelserne indenfor et år. Der er i stedet
lagt til grund, at satserne for de satsregulerede skattepligtige overførsler nedsættes, så overførselsindkomsterne efter skat
samlet set er uændrede.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk