Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1858973_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
22. februar 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 263 (Alm. del) af 10.
marts 2017 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Det fremgår af skatteministerens svar på SAU alm. del - spørgsmål 255 (folke-
tingsåret 2015-16), at det koster 8,6 mia. kr. at fjerne topskatten efter tilbageløb og
adfærd. Vil ministeren i tabelform vise den økonomiske virkning på BNP, ar-
bejdsudbud, beskæftigelse, den strukturelle saldo og den faktiske saldo i perioden
2017-2025, hvis man afskaffede topskatten, og finansierede de 8,6 mia. kr. ved en
besparelse på daginstitutionsområdet på netop 8,6 mia. kr.? Ministeren bedes ikke
anvende andre finansieringskilder end besparelserne fra daginstitutioner. Den
økonomiske virkning på BNP, arbejdsudbud, beskæftigelse, den strukturelle saldo
og den faktiske saldo skal opgøres opdelt på hver enkelt af de to initiativer.
Svar
Den i svaret på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 255 af 18. februar 2016 anførte sal-
dovirkning af en afskaffelse af topskatten på 8,6 mia. kr. er baseret på en bereg-
ning på 2013-indkomstoplysninger fremskrevet til 2016-niveau.
Et opdateret skøn for saldovirkningen af en afskaffelse af topskatten opgjort i
2017-niveau er 9,4 mia. kr. (2014-indkomstoplysninger fremskrevet til 2017, 2025-
regler),
jf. tabel 1.
Tabel 1
Strukturel virkning af afskaffelse af topskatten, 2025-regler i 2017-niveau
Umiddelbart
Virkning på
Virkning på
provenu efter
strukturelt BNP-
strukturel saldo
tilbageløb
niveau
Mia. kr.
-12,3
Mia. kr.
-9,4
Umiddelbart
provenu
Mia. kr.
Afskaffelse af topskatten
-16,3
Arbejdsudbud
Mia. kr. Fuldtidspersoner
11,2
8.640
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Det bemærkes indledningsvist, at Finansministeriet ikke råder over regnemetoder,
der kan bruges til at vurdere så store ændringer på daginstitutionsområdet, som
der er tale om i spørgsmålet. Store stigninger i egenbetalingen (fx en afskaffelse af
tilskuddet til daginstitutioner) kan have virkning på den samlede brug af fx dagin-
stitutioner. Finansministeriets regnemetoder er ikke designet til at vurdere sådanne
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om ministeren i tabelform vil vise den økonomiske virkning på BNP, arbejdsudbud, beskæftigelse, den strukturelle saldo og den faktiske saldo i perioden 2017-2025 ved afskaffelse af topskatten, til finansministeren
1858973_0002.png
Side 2 af 6
ændringer. Derfor vises i svaret virkningerne af to mindre ændringer på området,
hvor der tages udgangspunkt i den aktuelle dækningsgrad af fx daginstitutioner.
Besparelser på daginstitutionsområdet kan grundlæggende tage udgangspunkt i
enten en reduktion af driftsudgifterne pr. barn på daginstitutionsområdet eller en
øget forældrebetaling. Arbejdsudbudsvirkningen og dermed saldovirkningen vil
afhænge af besparelsens udformning, herunder hvordan en eventuel øget foræl-
drebetaling udformes.
Hvis der tages udgangspunkt i en omkostningsreduktion på daginstitutionsområ-
det, vil det ud over lavere offentlige udgifter også indebære lavere forældrebetaling
givet de gældende regler
jf. boks 1.
Derfor vil en omkostningsreduktion alt andet
lige påvirke forældrenes disponible indkomst i modsat retning af en øget foræl-
drebetalingsandel.
Boks 1
Regler for økonomisk støtte til børnepasning i daginstitutioner, 2017
Taksterne for forældrebetaling af børnepasning i daginstitutioner fastsættes lokalt i den enkelte kommune. Udgifter-
ne må dog ikke overstige 25 pct. af kommunens budgetterede bruttodriftsudgifter inklusiv købsmoms på varekøb,
eksklusiv ejendomsudgifter. Bruttodriftsudgifterne opgøres efter aldersgrupper.
Taksterne er indkomstafhængige, idet der ydes økonomisk friplads til familier med samlet årsindkomst under
170.101 kr. (2017-niveau). Familier med en samlet årsindkomst mellem 170.101 kr. og 173.870 kr. betaler 5 pct. af
kommunens daginstitutionstakst, derefter stiger egenbetalingen med ét pct.-point, hver gang den samlede årsind-
komst stiger med 3.769 kr., således at familier med en samlet årsindkomst over 528.200 kr. betaler kommunens ful-
de takst,
jf. figur a.
Årsindkomsten består af personlig indkomst, positiv kapitalindkomst samt aktieindkomst over
5.000 kr. Enlige forsørgere har desuden et fradrag i årsindkomst på 59.492 kr. Indtægtsgrænserne forhøjes derud-
over med 7.000 kr. pr. hjemmeboende barn under 18 år ud over det barn, den økonomiske friplads beregnes for.
Figur a
Aftrapning af økonomisk friplads
Finansministeriet har etablerede regneprincipper for, hvordan arbejdsudbuddet
påvirkes af ændringer i den disponible indkomst. Disse kan anvendes til at skønne
over arbejdsudbudsvirkninger af ændringer i forældrebetalingen
afledt af enten
omkostningsreduktioner ved uændrede regler for forældrebetalingsandelen eller
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om ministeren i tabelform vil vise den økonomiske virkning på BNP, arbejdsudbud, beskæftigelse, den strukturelle saldo og den faktiske saldo i perioden 2017-2025 ved afskaffelse af topskatten, til finansministeren
Side 3 af 6
ændringer i egenbetalingsandelen
i det omfang børnefamiliernes anvendelse af
daginstitutioner er uændret (dvs. der passes et uændret antal børn).
Ud over den påvirkning af arbejdsudbuddet, som kan tilskrives udformningen af
reglerne for egenbetalingen givet anvendelsen af daginstitutionerne, er det muligt,
at arbejdsudbuddet også kan påvirkes via virkninger på omfanget, hvormed dagin-
stitutionerne anvendes. Finansministeriet råder ikke over regneprincipper for,
hvordan brugen af daginstitutioner påvirkes af ændringer i egenbetalingen, eller
for, hvordan brugen af daginstitutioner påvirkes af serviceniveauet. Baggrunden
for dette er først og fremmest manglende empirisk grundlag. Hertil skal det dog
bemærkes, at det med rimelighed kan antages, at anvendelsen af daginstitutioner
vil være uændret ved mindre justeringer på daginstitutionsområdet. Det betyder
dermed også, at Finansministeriets regneprincipper på dette område kun kan bru-
ges til at vurdere effekterne af mindre tiltag. Som udgangspunkt vil der således
ikke blive indregnet eventuelle ændringer i familiernes anvendelse af daginstitutio-
ner til dækning af pasningsbehov mv. og eventuelle deraf afledte effekter på ar-
bejdsudbuddet.
Dette skal ses i lyset af den gældende situation i Danmark, hvor langt hovedparten
af børn i de relevante aldersgrupper i dag passes i daginstitutioner, og hvor det
offentlige yder et meget betydeligt tilskud til pasning i daginstitutioner. Yderligere
forøgelser af tilskuddet (fx igennem en reduktion af egenbetalingen) må derfor
forventes at have meget begrænsede effekter på anvendelsen af daginstitutionerne.
Tilsvarende forventes begrænsede reduktioner af omkostningerne eller begrænse-
de forøgelser af egenbetalingen at være af mindre betydning for anvendelsen af
daginstitutioner.
Derudover betyder krav om at stå til rådighed for arbejdsmarkedet i forbindelse
med modtagelse af dagpenge og kontanthjælp, at den enkelte ikke uden videre har
mulighed for selv at passe sine børn uden at miste retten til disse ydelser. Dette
bidrager til at reducere omfanget, hvormed ændringer på daginstitutionsområdet
kan forventes at påvirke den enkeltes arbejdsudbud via anvendelsen af daginstitu-
tioner.
Det vurderes på den baggrund, at Finansministeriets regneprincipper for virknin-
ger af ændringer i den disponible indkomst kan anvendes for virkningerne på ar-
bejdsudbuddet, når der ses på mindre ændringer på daginstitutionsområdet.
Hvordan arbejdsudbuddet påvirkes forskelligt afhængigt af hvilke specifikke
(mindre) ændringer på daginstitutionsområdet, der gennemføres, og deres effekter
på egenbetalingen, kan illustreres ved to eksempler:
1. Omkostningsreduktion
kommunernes omkostninger til daginstitutionsom-
rådet reduceres med 5 pct., dvs. de samlede bruttodriftsudgifter reduceres fra
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om ministeren i tabelform vil vise den økonomiske virkning på BNP, arbejdsudbud, beskæftigelse, den strukturelle saldo og den faktiske saldo i perioden 2017-2025 ved afskaffelse af topskatten, til finansministeren
1858973_0004.png
Side 4 af 6
35,2 til 33,5 mia. kr. (2017-niveau) Dog således, at pasningsmulighederne ikke
begrænses.
1
2. Øget forældrebetalingsandel
det lovpligtige kommunale tilskud reduceres
med 10 pct.-point fra 75 pct. til 65 pct. for børn under skolealderen og fra 70
til 60 pct. for børn i skolealderen. SFO holdes uændret.
Det første eksempel vil alt andet lige øge familiernes disponible indkomst, mens
det andet eksempel alt andet lige vil reducere den disponible indkomst.
Reduktion af omkostningerne til daginstitutionsområdet
Hvis kommunernes omkostninger til daginstitutionsområdet reduceres, vil det ud
over lavere offentlige udgifter også indebære lavere forældrebetaling givet de gæl-
dende regler,
jf. boks 1 ovenfor.
En omkostningsreduktion med 5 pct., som vil redu-
cere egenbetalingen med 370 mio. kr., skønnes med usikkerhed at være neutralt
for arbejdsudbuddet. Konkret tilsiger regnereglerne et meget lille fald svarende til
5 fuldtidspersoner, hvilket indebærer en helt ubetydeligt selvfinansieringsgrad på
under 1 pct.,
jf. tabel 2.
Det umiddelbare provenu består af en reduktion i kommunens bruttoudgifter
fratrukket den tilsvarende reduktion i egenbetaling. Reduktionen i kommunens
bruttodriftsudgifter har et tilbageløb svarende til andelen af købsmoms, idet det
antages, at bruttodriftsudgifterne reduceres proportionalt fordelt på varekøb, per-
sonaleudgifter, mv. Reduktionen i egenbetalingen har et tilbageløb fra moms og
afgifter fra den øgede disponible indkomst for familier med børn i daginstitution.
Det ca. uændrede arbejdsudbud er omtrent neutralt for den strukturelle saldo,
sådan at den samlede virkning på den strukturelle saldo efter adfærd og tilbageløb
er 1.630 mio. kr.
Tabel 2
Strukturel virkning af marginale ændringer i finanisiering af daginstionsområdet, 2017-niveau
Umiddelbart
Virkning på
Virkning på
provenu efter
strukturelt BNP-
strukturel saldo
tilbageløb
niveau
Mio. kr.
1.635
1.570
Mio. kr.
1.630
1.590
Mio. kr.
-15
70
Umiddelbart
provenu
Tilgang til besparelse
1. Omkostningsreduktion
2. Øget forældrebetalingsandel
Mio. kr.
1.395
2.080
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
-5
15
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Den beregnede arbejdsudbudsvirkning afspejler virkningen af den lavere foræl-
drebetaling. Når forældrebetalingen falder, kan det samme forbrug opretholdes
ved en lavere arbejdsindsats, dvs. der er en negativ indkomsteffekt på timear-
bejdsudbuddet. Samtidig betyder en lavere takst, at bidraget til den sammensatte
marginalskat fra aftrapning af den økonomiske friplads bliver mindre, hvilket in-
1
Udfordringerne ved at opgøre virkningerne af eksempelvis flere lukkedage i kommunernes daginstitutioner er belyst i
svaret på Finansudvalgets spørgsmål nr. 318 af 28. april 2017.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om ministeren i tabelform vil vise den økonomiske virkning på BNP, arbejdsudbud, beskæftigelse, den strukturelle saldo og den faktiske saldo i perioden 2017-2025 ved afskaffelse af topskatten, til finansministeren
1858973_0005.png
Side 5 af 6
debærer en positiv substitutionseffekt på timearbejdsudbuddet for personer i af-
trapningsintervallet for den økonomiske friplads. Endelig vil en lavere takst bidra-
ge til en positiv deltagelseseffekt, idet den lavere takst har større betydning for
beskæftigede end for overførselsmodtagere, som kan være berettiget til fuld øko-
nomisk friplads. Nettoeffekten af disse tre effekter er det nævnte meget begræn-
sede fald i arbejdsudbuddet. Indkomsteffektens negative påvirkning er således
marginalt større end summen af substitutionseffekt og deltagelseseffekt,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Strukturel virkning på arbejdsudbuddet af marginale ændringer i finanisiering af daginstionsområdet, 2017-
niveau
Indkomsteffekt Substitutionseffekt
Tilgang til besparelse
1. Omkostningsreduktion
2. Øget forældrebetalingsandel
Fuldtidspersoner
-75
475
Fuldtidspersoner
65
-410
Deltagelseseffekt
Fuldtidspersoner
5
-50
Samlet effekt på
arbejdsudbuddet
Fuldtidspersoner
-5
15
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Forøgelse af egenbetalingen
Hvis omkostningsniveauet i stedet fastholdes, og der alene foretages en marginal
forøgelse af forældrebetalingen på 10 pct.-point, skønnes ligeledes, at arbejdsud-
buddet er ca. uændret. Konkret er der tale om en svagt positiv effekt svarende til
15 fuldtidspersoner og en selvfinansieringsgrad på lige godt 1 pct. Den beregnede
positive virkning skyldes en positiv effekt på timearbejdsudbuddet, som overstiger
et negativt bidrag fra deltagelseseffekten,
jf. tabel 3.
Den positive timearbejdsud-
budseffekt dækker over at den positive indkomsteffekt af øget forældrebetaling
overstiger den negative substitutionseffekt som følge af højere sammensat margi-
nalskat i aftrapningsintervallet for økonomisk friplads. Det svagt øgede arbejds-
udbud vil isoleret set styrke den strukturelle saldo en smule. Den samlede virkning
på den strukturelle saldo efter tilbageløb og adfærd er 1.590 mio. kr.,
jf. tabel 2.
Der
er som nævnt ovenfor set bort fra, at tiltaget kan betyde, at nogle forældre trækker
sig helt ud af arbejdsstyrken, for at passe deres børn selv som hjemmegående.
Om større ændringer i støtten til daginstitutioner
I ovenstående beregninger er det som nævnt forudsat, at reduktioner af serviceni-
veauet og forøgelser af egenbetalingen ikke har betydning for benyttelsen af dag-
institutioner. Mens dette vurderes at være rimelig antagelse ved mindre ændringer
fra det nuværende udgangspunkt, kan denne forudsætning ikke nødvendigvis an-
vendes ved mere betydelige ændringer.
Såfremt besparelser på daginstitutionsområdet skulle tilvejebringe finansiering på
9,4 mia. kr. (2017-niveau) svarende til en afskaffelse af topskatten, vil det kræve
ganske betydelige ændringer af enten serviceniveauet eller niveauet for egenbeta-
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om ministeren i tabelform vil vise den økonomiske virkning på BNP, arbejdsudbud, beskæftigelse, den strukturelle saldo og den faktiske saldo i perioden 2017-2025 ved afskaffelse af topskatten, til finansministeren
1858973_0006.png
Side 6 af 6
lingen.
2
Dette skal ses i lyset af, at kommunernes samlede bruttoudgifter til dagin-
stitutioner er 35,2 mia. kr. (2017-niveau), mens forældrenes samlede egenbetaling
udgør 7,4 mia. kr.
Som det også fremgår af svaret på Finansudvalget spørgsmål nr. 379 af 31. maj
2017, vil det generelt være vanskeligt at skønne over virkningerne af meget store
ændringer i de udbudte offentlige velfærdsydelser. I forhold til nærværende svar
kan dette især tilskrives, at det ikke nødvendigvis vil give et dækkende billede af
effekterne at opgøre disse under forudsætning om uændret anvendelse af daginsti-
tutionerne, samt at grundlaget for at skønne over omfanget af en eventuel ændret
anvendelse med tilstrækkelig sikkerhed ikke er til stede.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
2
Det bemærkes desuden, at der vil skulle fortages grundlæggende ændringer i måden, hvorpå den økonomiske fripladsord-
ning udformes mht. indkomstmålretning, hvis meget høje sammensatte marginalskatter skal undgås for personer med
indkomster i aftrapningsintervallet for økonomisk friplads.