Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1746877_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 24. april 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 261 (Alm. del) af 3. marts
2017 stillet efter ønske fra Josephine Fock (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren, i forlængelse af oplægget vedrørende opdatering af de makroøko-
nomiske modeller den 2. marts 2017 redegøre for, hvilke arbejder der er i gang
med opdatering af makroøkonomiske modeller i Norge, Sverige og Finland, og på
hvilke punkter de stemmer overens og på hvilke de afviger fra det danske arbejde
på området? I svaret bedes indeholdt oplysning om, hvordan de inkorporerer de
tre bundlinjer, FN's bæredygtighedsmål og lignende.
Svar
I oplægget til Finansudvalget den 2. marts 2017 blev der refereret til arbejdet med
opdatering af makroøkonomiske modeller til brug i finansministerierne i Norge,
Sverige og Finland. Dette skete med tanke på de makroøkonomiske modeller, hvis
anvendelsesområder har størst lighed med ADAM’s anvendelsesområder i Fi-
nansministeriet. Det lægges derfor til grund, at spørgsmålet drejer sig om disse
modeller, og ikke øvrige makroøkonomiske modeller i de tre lande (fx modeller
anvendt i nationalbanker eller finansielle institutter) eller øvrige, områdespecifikke
modeller, som også anvendes i finansministerierne.
Det norske finansministeries rådgivende udvalg om model- og metodespørgsmål
har for nylig fået udarbejdet en rapport om modelbrug i finansministerier i nært
sammenlignelige lande, herunder Danmark, Sverige og Finland.
1
Udover denne
rapport
og andet offentligt tilgængeligt materiale
har Finansministeriet været i
kontakt med finansministerierne i Norge, Sverige og Finland med henblik på at
indhente yderligere oplysninger til dette svar.
Det norske finansministerie anvender i dag en makroøkonomisk model, MO-
DAG, som på mange punkter minder om ADAM. Udarbejdelsen af den oven-
nævnte rapport er et led i en proces, som omfatter en analyse af det norske fi-
nansministeries modelbehov og mulighederne for at styrke modelberedskabet,
herunder via nye modeltyper. Som det fremgår af referatet fra det rådgivende ud-
valgs seneste møde, er det blevet besluttet at styrke denne indsats blandt andet
Saxegaard, Magnus. 2017. The Use of Models in Finance Ministries
An Overview.
https://www.regjeringen.no/contentassets/4555aa40fc5247de9473e99a5452fdfd/arbnotat_1_2017.pdf
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om hvilke arbejder der er i gang med opdatering af makroøkonomiske modeller i Norge, Sverige og Finland, til finansministeren
1746877_0002.png
Side 2 af 4
ved at oprette en ny sektion under ministeriets økonomiske afdeling, som får an-
svar for modeludvikling.
2
Det fremgår også, at der frem til sommer vil løbe et
forprojekt, som skal munde ud i en beslutning om hovedprojektet for modelud-
viklingen. Der er således endnu ikke truffet konkret beslutning om udvikling af en
ny model. Det fremgår dog af den ovennævnte rapport, at dette blandt andet sker
på baggrund af modeltekniske overvejelser, som svarer til dem, der ligger til grund
for projektet med en opdatering af Finansministeriets makroøkonomiske model,
jf. også Opdrag til makroøkonomisk modelgruppe på Finansministeriets hjemmeside.
3
Det finske finansministerie har allerede taget en forholdsvis nyudviklet makro-
økonomisk model i brug, og i Sverige er man i gang med at udvikle en ny makro-
økonomisk model til finansministeriet. I begge tilfælde er der tale om en nyere
modeltype
såkaldte dynamiske stokastiske generelle ligevægtsmodeller (DSGE-
modeller).
DSGE-modeller indeholder typisk en række af de egenskaber, som også efter-
spørges i forbindelse med opdateringen af Finansministeriets makroøkonomiske
model. DSGE-modeller indeholder fx typisk modellering af den økonomiske ad-
færd med udgangspunkt i eksplicitte optimeringsproblemer (såkaldt mikrofunde-
ring), fremadskuende forventninger hos virksomheder og husholdninger og empi-
risk fundering som et samlet system.
Det finske finansministerie, som tidligere benyttede en makroøkonomisk model
(KESSU), der i højere grad minder om ADAM, besluttede i 2007 at udvikle en ny
makroøkonomisk model. Den nye model (KOOMA) er som nævnt en DSGE-
model og har været i brug siden ca. 2011/2012.
4
Valget af modeltype skyldes
blandt andet forbedringspotentialet i forhold til at analysere på politikændringer,
herunder som følge af modellering af økonomisk adfærd med udgangspunkt i
eksplicitte optimeringsproblemer og fremadskuende forventninger hos virksom-
heder og husholdninger. Modellen anvendes primært til at vurdere effekterne af
finanspolitik i konjunkturårene. På sigt er målet, at modellen også anvendes til
egentlige konjunkturprognoser. Modellen anvendes ikke som ramme om den sam-
lede finanspolitiske planlægning og fremskrivninger. Derudover har empirisk fun-
dering af modellen som samlet system ikke været et højt prioriteret formål i Fin-
land.
Det svenske Konjunkturinstitut (en statslig myndighed under finansministeriet),
udvikler den førnævnte DSGE-model til det svenske finansministerie. Det sven-
ske finansministerie har tidligere brugt modellen KIMOD, som også er udviklet af
det svenske Konjunkturinstitut. På grund af sin størrelse og kompleksitet anven-
des KIMOD ikke længere til økonomiske fremskrivninger af det svenske fi-
https://www.regjeringen.no/contentassets/41c27ff0e7a3482c8e2a5adff7ece6d2/14122016_referat.pdf
https://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2017/02/finansministeriet-vil-styrke-makrooekonomisk-model
4
https://www.regjeringen.no/contentassets/41c27ff0e7a3482c8e2a5adff7ece6d2/27042016_1-kuismanen.pdf
2
3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om hvilke arbejder der er i gang med opdatering af makroøkonomiske modeller i Norge, Sverige og Finland, til finansministeren
1746877_0003.png
Side 3 af 4
nansministerie. Konjunkturinstituttet anvender den dog fortsat til økonomiske
fremskrivninger.
En rapport fra det svenske Konjunkturinstitut fra 2015 redegør for valget af
DSGE-typen i forbindelse med udvikling af en ny model til det svenske finansmi-
nisterie.
5
Her lægges vægt på en række af de samme egenskaber, som også efter-
spørges i forbindelse med opdateringen af ADAM. Det drejer sig blandt andet om
modellering af økonomisk adfærd med udgangspunkt i eksplicitte optimerings-
problemer, fremadskuende forventninger og estimation af modellen som samlet
system. På linje med den finske model skal den nye svenske model primært an-
vendes til at vurdere effekterne af økonomisk politik i konjunkturårene (i dette
tilfælde både penge- og finanspolitik).
Som det fremgår ovenfor, er der en række ligheder mellem de modeltekniske øn-
sker til en ny makroøkonomisk model til Finansministeriet og de overvejelser, der
har gjort sig gældende i udviklingsarbejdet i Norge, Sverige og Finland. Der vil
dog sandsynligvis også blive en række forskelle mellem den nye model, som bliver
udviklet til Finansministeriet, og fx den finske eller svenske model. En ny model
til Finansministeriet, vil
udover vurdering af effekterne af økonomisk politik på
kort sigt
også skulle kunne beskrive den langsigtede strukturelle udvikling i øko-
nomien. Dette vil på den ene side kunne øge kravene til modellens detaljerings-
grad på visse punkter (fx for så vidt angår den demografiske udvikling). På den
anden side kan dette fokus betyde, at der bliver lagt mindre vægt på, at modellen
indeholder stokastik
dvs. tilfældige stød til økonomien, som genererer konjunk-
turcykler. Sådanne potentielle forskelle vil dog afspejle de prioriterede anvendel-
sesområder snarere end en grundlæggende anderledes tilgang til modelleringen.
Der spørges endvidere til, hvordan makroøkonomiske modeller i de tre lande
”inkorporerer
de tre bundlinjer,
FN’s bæredygtighedsmål, og lignende”.
Der læg-
ges til grund, at der med ”de tre bundlinjer” –
ud over de økonomiske forhold,
som udgør det normale fokus for makroøkonomiske modeller
tænkes på sociale
samt miljø- og klimamæssige forhold.
De ovennævnte modeller, som er primære dynamiske makroøkonomiske modeller
i finansministerierne, har ikke fokus på beskrivelse af sammenhængen mellem
økonomiske og sociale eller miljømæssige forhold, herunder fx ulighed (som vur-
deres på lovmodelgrundlag i Danmark) eller sammenhængen mellem den økono-
miske aktivitet og CO
2
-udledning. På samme måde inkorporerer de nævnte ma-
kromodeller
ikke FN’s
bæredygtighedsmål i et omfang, som rækker ud over hvad
der kan siges at indgå i stort set alle makroøkonomiske modeller i kraft af en
grundlæggende beskrivelse af økonomien. Således er der ikke fokus i selve ma-
kromodellen på at beskrive fx global fattigdom, sult og fødevaresikkerhed, ligestil-
ling, ulighed, klimaforandringer mv.
http://www.konj.se/english/publications/working-papers/working-paper/2015-03-05-appropriate-macroeconomic-
model-support-for-the-ministry-of-finance-and-the-national-institute-of-economic-research-a-pilot-study.html
5
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 261: Spm. om hvilke arbejder der er i gang med opdatering af makroøkonomiske modeller i Norge, Sverige og Finland, til finansministeren
Side 4 af 4
Eventuelle modeller, som i visse sammenhænge anvendes af finansministerierne,
og som inkorporerer sådanne forhold (fx SNOW-modellen i Norge eller EMEC i
Sverige), er således et supplement til de primære dynamiske makroøkonomiske
modeller. Dette svarer i en vis udstrækning til, at Finansministeriet anvender den
såkaldte REFORM-model til analyser, som kræver en større detaljeringsgrad end
ADAM for så vidt angår brancherne i den danske økonomi. REFORM-modellen
udvikles af DREAM-gruppen og benyttes af Finansministeriet samt Det Miljø-
økonomiske Råd, og Finansministeriet forventer, at modellen på sigt også vil kun-
ne anvendes til spørgsmål vedrørende miljø og klima.
Fremskrivninger af CO2-udledning foretages i Danmark af Energistyrelsen med
udgangspunkt i Finansministeriets langsigtede fremskrivninger. Udviklingen i
ulighed og fx lønindkomstgrupper vurderes i Danmark som nævnt på basis af
lovmodel-data, som indeholder et langt mere detaljeret datagrundlag end en ma-
kromodel.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister