Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
9. februar 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 26 (Alm. del) af 14.
oktober 2016 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne ændringen i uligheden målt ved Gini-koefficienten ved en
nedsættelse af topskatten med hhv. 5,10 og 15 point? Både effekten på
den statiske Gini (dvs. 1 år) og effekten på Gini set over et livsforløb bedes
beregnet.
Svar
Topskatten på 15 pct. betales af den del af topskattegrundlaget som overstiger
499.700 kr. svarende til 543.200 kr. før arbejdsmarkedsbidrag, hvis der er tale om
lønindkomst (med 2025-regler i 2017-niveau). Topskattegrundlaget består af den
personlige indkomst, samt positiv nettokapitalindkomst, som overstiger et grund-
beløb på 42.800 kr. for enlige
1
.
Indkomstforskellene måles ofte ved gini-koefficienten opgjort indenfor et enkelt
år. Ud fra denne definition er gini-koefficienten opgjort til 26,6 pct. i 2014,
jf. For-
deling og Incitamenter 2016.
En sænkning af topskattesatsen med 5 pct.-point vurde-
res at øge indkomstforskellene, målt ved den 1-årige gini-koefficient, med 0,3 pct.-
point,
jf. tabel 1.
Tilsvarende vurderes en lempelse af topskattesatsen med hen-
holdsvis 10 pct. og en fuld afskaffelse at øge gini-koefficienten med henholdsvis
0,6 pct.-point og 0,9 pct.-point.
Når indkomstforskellene betragtes i et enkelt år, vil der være en række aldersbe-
tingede og midlertidige forhold som gør, at indkomstforskellene er større, end
hvis indkomstforskellen betragtes over en længere periode. Midlertidige udsving
kan fx skyldes ledighedsperioder, hvor personen derfor oplever et fald i den di-
sponible indkomst. Ved at betragte indkomstforskellene over en 2-årig periode,
frem for i et enkelt år, falder gini-koefficienten fra 26,6 pct. til 25 pct. og ved læn-
gere måleperioder reduceres indkomstforskellene yderligere,
jf. figur 2.19, s.40 i
Fordeling og Incitamenter 2016.
1
For ægtefæller indgår den del af parrets samlede nettokapitalindkomst, som overstiger 85.600 kr.