Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1734224_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. marts 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 257 (Alm. del) af 2. marts
2017
Spørgsmål
Det fremgår af opdraget for den makroøkonomiske gruppe, at man skal nå frem
til en model, der: …. ”er overordnet konsistent med øvrige regneprincipper, fx
arbejdsudbudseffekter af skatteændringer”. Vil ministeren oplyse hvad ”øvrige
regneprincipper” dækker over, og om det også omfatter f.eks. SØM modellen?
Svar
De ”øvrige regneprincipper”, som der refereres til i
Opdrag for makroøkonomisk mo-
delgruppe
1
, er principperne for Finansministeriets vurderinger af virkningerne på de
offentlige finanser af økonomisk-politiske tiltag. Der er primært tale om de afledte
virkninger på strukturel saldo og finanspolitisk holdbarhed i form af tilbageløb og
ændret adfærd af de politikændringer, som fremgår af tabel 1 på side 3 i notatet
Regneprincipper og modelanvendelse i Finansministeriet,
som kan findes på Finansministe-
riets hjemmeside sammen med øvrig dokumentation af Finansministeriets regne-
principper
2
.
Som det også fremgår af
Regneprincipper og modelanvendelse i Finansministeriet,
regnes
adfærdsvirkningerne af en række politikændringer ikke ved hjælp af ADAM-
modellen. Det drejer sig fx om arbejdsudbudsvirkninger af skatte-, pensions- og
arbejdsmarkedsreformer. Her anvendes metoder, som benytter sig af en detalje-
ringsgrad, som ikke forefindes i ADAM – blandt andet ved hjælp af lovmodellen
eller befolkningsregnskabet. Effekter af skatteændringer, arbejdsmarkedspolitik og
ændringer i pensionsalderen på arbejdsudbud og strukturel beskæftigelse indlæg-
ges eksogent i fremskrivningen på basis af de nævnte, detaljerede metoder. På
denne måde sikres konsistens med regneprincipper og -metoder, som i praksis
ikke kan integreres direkte i ADAM.
Finansministeriets regneprincipper skal så vidt det er praktisk muligt integreres
direkte i en ny makroøkonomisk model. Men der vil også med en ny makroøko-
nomisk model på nogle områder være behov for at kunne lægge effekter ind, som
er beregnet uden for modellen på baggrund af mere detaljerede metoder. Således
vil fx strukturelle arbejdsudbudsvirkninger af skattereformer fortsat skulle regnes
1
2
https://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2017/02/finansministeriet-vil-styrke-makrooekonomisk-model
https://www.fm.dk/oekonomi-og-tal/finansministeriets-regnemetoder
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 257: MFU spm. om hvad øvrige regneprincipper dækker over, til finansministeren
Side 2 af 2
uden for den makroøkonomiske model for herefter at blive lagt eksogent ind i
fremskrivningen.
På samme måde vil eventuelle konsekvenser af sociale indsatser beregnet på den
socialøkonomiske investeringsmodel (SØM) i princippet kunne lægges ind i frem-
skrivningerne. Det bemærkes, at eventuelle beregninger på SØM først vil kunne
ske, når denne er færdigudviklet. Derudover vil beregninger på SØM for det før-
ste kræve, at der er tale om tilstrækkeligt konkrete indsatser, og for det andet at
der er tilstrækkelig viden om de afledte effekter af disse indsatser.
Når det af
Opdrag for makroøkonomisk modelgruppe
fremgår, at man skal nå frem til en
model, som er ”overordnet konsistent med øvrige regneprincipper”, dækker det
også over, at der i den makroøkonomiske model skal kunne foretages skøn for
arbejdsudbudseffekter af stiliserede politikændringer, der omtrent svarer til de
effekter, som de mere detaljerede metoder i Finansministeriet ville tilsige. Sådanne
skøn beregnet i den makroøkonomiske model vil i sin natur være mindre præcise
end beregninger baseret på de mere detaljerede metoder. Dermed vil disse skøn
ikke kunne danne grundlag for Finansministeriets vurdering af de strukturelle
virkninger af konkrete økonomisk-politiske reformer. De vil derimod kunne dan-
ne grundlag for illustrative beregningseksempler, og de vil gøre brugere af den
makroøkonomiske model, der ikke har adgang til Finansministeriets mere detalje-
rede metoder, i stand til at foretage beregninger på modellen, som (så vidt muligt)
afspejler Finansministeriets regneprincipper.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister