Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1731787_0001.png
2. marts 2017
J.nr. 2017 - 469
Kontor:
Forretning og udv ikling
Samrådsspørgsmål Ø
- Tale til besvarelse af spørgsmål Ø den 2. marts 2017
Spørgsmål Ø
Vil ministeren på baggrund af Statsrevisorernes
kritik af SKATs kontrol med udbetaling af negativ
moms (Beretning 07/2016) redegøre for den prio-
ritering der har ligget bag den gennemførte kontrol
med udbetaling af negativ moms, og oplyse hvor-
ledes man agter at imødekomme den rejste kritik?
[Indledning]
Mange tak for spørgsmålet.
Jeg vil – lige som på samrådet i Skatteudvalget den
2. februar – gerne starte med at slå fast, at moms-
området er et meget vigtigt område i SKAT og for
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/3 2017 om udbetaling af negativ moms, til skatteministeren
1731787_0002.png
mig som minister. Moms er nemlig ét af de væ-
sentligste indtægtsområder i skattevæsenet over-
hovedet og berører næsten alle virksomheder.
Derfor synes jeg, at det er glædeligt, at hverken
Skatteministeriets Koncernrevision eller Rigsrevi-
sionen har fundet tegn på, at enkeltpersoner eller
enkelte firmaer svindler statskassen for kæmpe
milliardbeløb, som vi så det i udbytteskandalen.
Det betyder dog ikke, at der ikke er et momsgab –
det vil der altid være. I en globaliseret verden, hvor
pengestrømme flyder over grænser, vil det fx al-
drig være muligt fuldstændigt at gardere sig imod
Side 2 af 14
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/3 2017 om udbetaling af negativ moms, til skatteministeren
1731787_0003.png
systematisk økonomisk kriminalitet – ligesom vi
ikke kan kontrollere alle i et tillidsbaseret system.
Opgaven er at minimere momsgabet, og derfor
skal vi selvfølgelig gøre, hvad vi kan, for at moms-
gabet også fremadrettet bliver mindre.
Skattevæsenet skal fx blive endnu bedre til at
hjælpe dem, som ikke forstår reglerne, og målret-
tet finde og kontrollere dem, som bevidst forsøger
at svindle.
Jeg tager derfor også Rigsrevisionens kritik til ef-
terretning og hilser deres anbefalinger til en styrket
Side 3 af 14
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/3 2017 om udbetaling af negativ moms, til skatteministeren
1731787_0004.png
kontrol af særligt de negative momstilsvar velkom-
men.
Jeg vil dog gerne understrege, at det er vigtigt at se
på momsområdet i sin helhed – og ikke kun foku-
sere på de negative momstilsvar. Samtidig skal vi
bringe hele paletten af værktøjer i spil – ikke kun
kontrol. Det vil jeg også komme nærmere ind på.
[Prioritering bag gennemført kontrol af negativ moms]
Dette leder mig frem til besvarelsen af første del
af spørgsmålet, som handler om den prioritering,
der har ligget bag den gennemførte kontrol med
udbetaling af negativ moms.
Side 4 af 14
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/3 2017 om udbetaling af negativ moms, til skatteministeren
1731787_0005.png
Først og fremmest skal det understreges, at de to
pct. kontrollerede angivelser, Rigsrevisionen har
fremhævet i sin beretning, alene er udtryk for om-
fanget af aktiviteter på et ret begrænset område af
SKATs samlede forretning.
SKATs ledelse prioriterer generelt sin samlede
indsats efter risiko og væsentlighed med henblik
på at give størst mulig effekt på skattegabet inden
for den givne økonomiske ramme. Så for at forstå
prioriteringen af udbetalingskontrollen er det nød-
vendigt at se på den samlede prioritering på tværs
af indsatsområder, processer og værktøjer.
Side 5 af 14
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/3 2017 om udbetaling af negativ moms, til skatteministeren
1731787_0006.png
For det første
skal prioriteringen af momsområdet
ses i sammenhæng med vurderingen af risiko og
væsentlighed på andre skatte- og afgiftsområder.
Derfor vurderer SKAT i første omgang, hvilke
skatte- og afgiftstyper eller emner, der skal anven-
des ressourcer på. Det kan være sort arbejde, ud-
bytteskat, personområdet eller som i tilfældet her:
Moms.
For det andet
skal prioriteringen af lige præcis udbe-
talingskontrollen også ses i sammenhæng med pri-
oriteringen af aktiviteter i andre dele af den sam-
lede momsproces.
Side 6 af 14
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/3 2017 om udbetaling af negativ moms, til skatteministeren
1731787_0007.png
I anden omgang vurderer SKAT derfor, hvor i den
samlede proces, ressourcerne bruges bedst. På
momsområdet betyder det, at der gennemføres en
indsats allerede i registreringsfasen, men også i an-
givelses- og i afregningsfasen – sidstnævnte er ud-
betalingskontrollen et udtryk for.
For det tredje
skal prioriteringen på tværs af moms-
processen også ses i sammenhæng med priorite-
ringen af værktøjer.
Hvis en virksomhed fx har svært ved at forstå reg-
lerne, vil fx vejledning være mest hensigtsmæssigt.
Hvis en virksomhed derimod har til hensigt at
Side 7 af 14
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/3 2017 om udbetaling af negativ moms, til skatteministeren
1731787_0008.png
svindle, så vil det være mest effektivt helt at af-
skære dem fra at komme ind i systemet i registre-
ringsfasen. Eller at udsøge dem til kontrol, hvis de
er kommet ind.
De to pct. er således udtryk for, at (1) SKAT også
ud fra risiko og væsentlighed må prioritere kon-
trollen af
andre områder
end moms, at (2) SKAT fo-
kuserer sin indsats på
andre dele
af momsprocessen
end udbetalingskontrollen, og at (3) SKAT også
anvender
andre værktøjer
end kontrol i forhold til at
minimere momsgabet.
Side 8 af 14
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/3 2017 om udbetaling af negativ moms, til skatteministeren
1731787_0009.png
De to pct. giver således isoleret set et unuanceret
billede af SKATs samlede forvaltning af moms-
området.
Samtidig er de to pct. ikke udvalgt tilfældigt, men
udsøges via en risikoscoring og på baggrund af
medarbejdernes erfaringer og viden. Det sikrer en
udbetalingskontrol, der målrettes mod de negative
angivelser, hvor risikoen og væsentligheden er
størst.
Prioriteringen af SKATs ressourcer er som nævnt
SKATs ledelses ansvar. Min opgave som minister
Side 9 af 14
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/3 2017 om udbetaling af negativ moms, til skatteministeren
1731787_0010.png
er derfor at sikre, at de har de bedst mulige forud-
sætninger for at foretage denne prioritering, og at
de har de rette redskaber til rådighed.
[Initiativer for at imødekomme den rejste kritik]
Dette leder mig frem til besvarelsen af den del af
spørgsmålet, der handler om, hvordan den rejste
kritik vil blive imødekommet.
Som jeg har sagt flere gange før, så er det vigtigt
med en systematisk tilgang, og mit svar på kritik-
ken lægger derfor i forlængelse af de fire initiativer,
jeg allerede præsenterede for Skatteudvalget sidste
forår på et samråd om moms.
Side 10 af 14
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/3 2017 om udbetaling af negativ moms, til skatteministeren
1731787_0011.png
For det første arbejder regeringen aktivt i EU-regi
for at forbedre
rammerne
for en god momsadmini-
stration.
For det andet nedsatte jeg en tværministeriel ar-
bejdsgruppe, der skulle se på, om
samarbejdet mellem
myndighederne
kunne styrkes med henblik på at
komme den systematiske svindel bedre til livs. Ar-
bejdsgruppen forventes at afrapportere enten i
slutningen af foråret eller starten af sommeren.
For det tredje bad jeg Skatteministeriets Koncern-
revision om at gennemføre et serviceeftersyn af de
Side 11 af 14
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/3 2017 om udbetaling af negativ moms, til skatteministeren
1731787_0012.png
værktøjer,
som SKAT har til rådighed. Skattemini-
steriets Koncernrevision afrapporterede i novem-
ber og kom med en række anbefalinger.
Endelig målrettede og styrkede SKAT selve
kon-
trolindsatsen
i 2016 – en prioritering, jeg forventer
vil fortsætte i 2017.
Som opfølgning på Skatteministeriets Koncernre-
visions serviceeftersyn og Rigsrevisionens beret-
ning præsenterede jeg i december en 17-punkts-
plan. Planen er udarbejdet i samarbejde med revi-
sions- og rådgivningsvirksomheden PwC og om-
sætter en række væsentlige revisionsanbefalinger
til konkrete initiativer. SKAT har i 2017 tilført
Side 12 af 14
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/3 2017 om udbetaling af negativ moms, til skatteministeren
1731787_0013.png
momsområdet 28 årsværk med henblik på at rea-
lisere 17-punktsplanens initiativer.
Disse initiativer er imidlertid kun et første skridt
på vejen mod en fremtidssikret momsindsats. Der
er enkelte anbefalinger, der kræver større investe-
ringer i for eksempel it-systemer, hvilket først vil
kunne ske på længere sigt. Det kan også være nød-
vendigt med andre og potentielt mere omfattende
tiltag for at reducere momsgabet.
Men det kræver i så fald, at man tænker sig godt
om og ser området i sin helhed. Ellers risikerer vi
at gennemføre tiltag, der ikke får den fornødne ef-
fekt.
Side 13 af 14
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 256: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/3 2017 om udbetaling af negativ moms, til skatteministeren
1731787_0014.png
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg gerne gentage, at jeg anser
momsområdet som et meget væsentligt område,
og at jeg har fuld fokus på at forbedre de rammer
og værktøjer, som SKAT har til rådighed for at
kunne tilrettelægge en effektiv kontrol.
Jeg ser derfor også frem til at drøfte indsatsen på
momsområdet med Folketingets partier, når den
tværministerielle arbejdsgruppe forventeligt har
afrapporteret resultaterne af sit arbejde inden
sommerferien.
Tak for ordet.
Side 14 af 14