Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1725633_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
22. februar 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 240 (Alm. del) af 9.
februar 2017
Spørgsmål
Vil ministeren oversende talepapir fra åbent samråd d. 9/2 2017 om reduktion i
antallet af offentligt ansatte, jf. FIU alm. del – samrådsspørgsmål X?
Svar
Der henvises til vedlagte talepapir.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 9/2 2017 om reduktion i antallet af offentligt ansatte, til finansministeren
Side 2 af 5
Samrådsspørgsmål X
Spørgsmål:
Ifølge beregninger fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd vil en realvækst i det
offentlige forbrug på 0,3 om året, som regeringen lægger op til i regeringsgrundla-
get, medføre en reduktion på 14.000 færre offentligt ansatte i 2025. Vil ministeren
redegøre for, om det er regeringens politik at reducere antallet af offentligt ansatte
med omkring 14.000 ansatte?
Det talte ord gælder
Svar:
Lad mig starte med at slå en ting fast: Regeringen har ikke
noget mål om at reducere beskæftigelsen i den offentlige
sektor med 14.000. Eller 5.000. Eller 30.000.
Vi har ikke noget mål for antallet af offentligt ansatte. Og
vi har heller ikke et politisk mål om at skære x eller y antal
offentligt ansatte. Det mener jeg vil være forkert at opstille.
Man styrer heller ikke en virksomhed efter, om den skal
have 5.000 eller 10.000 ansatte.
Det afgørende for mig – og for den offentlige sektor – er,
at opgaverne løses effektivt, med høj kvalitet og på en må-
de, der møder borgernes behov. Fokus skal være på, hvad
vi får ud af den offentlige sektor. Ikke kun hvad vi ”putter
ind i den” i form af ansatte og andre ressourcer
I en tid med smalle rammer er det et grundvilkår for en-
hver regering at få mere ud af de offentlige servicekroner.
Vi tror på, at opgaverne i det offentlige kan løses smartere
og mere effektivt - fx ved i højere grad at anvende digitale
løsninger i den offentlige sektor. Det sikrer, at borgerne
oplever en højere kvalitet i den offentlige velfærd og sam-
tidig frigøres der ressourcer, som kan bruges på andre om-
råder.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 9/2 2017 om reduktion i antallet af offentligt ansatte, til finansministeren
1725633_0003.png
Side 3 af 5
Vi skal løbende overveje, om vi driver og organiserer den
offentlige sektor effektivt og klogt nok. Anvende ny tek-
nologi, hvor det giver mening. Organisere opgaveløsnin-
gen smartere. Derfor har statsministeren udnævnt en mini-
ster for innovation, som i løbet af 2017 præsentere et for-
nyelsesprogram for den offentlige sektor.
Det er regeringens politik. Ikke en målsætning for, om vi
skal have færre eller flere offentlige ansatte.
***
Som det fremgår af regeringsgrundlaget, lægger regeringen
op til en basisrealvækst i det offentlige forbrug på 0,3 pct.
årligt. Hertil kommer udgifter muliggjort af reformer samt
øgede investeringer i danskernes sikkerhed.
Vi lægger os derfor ikke fast på, at realvæksten i det offent-
lige forbrug skal ligge fast på 0,3 pct. i al evighed.
Tværtimod åbner regeringsgrundlaget for, at vi kan få en
højere forbrugsvækst end de 0,3 pct., hvis der er opbak-
ning til at gennemføre reformer og anvende provenuet helt
eller delvist på det offentlige forbrug.
Vi vil gerne bruge flere penge på det offentlige forbrug. Fx
til danskerne sikkerhed, som vi også siger i regeringsgrund-
laget. Men også på andre områder.
Vi minder bare om, at politiske prioriteringer koster. Pen-
gene skal findes. Både hvis man øger forbrugsvæksten, og
når man vil lette skatten på arbejde.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 9/2 2017 om reduktion i antallet af offentligt ansatte, til finansministeren
Side 4 af 5
Vi vil gerne finde penge til både skattelettelser, bedre vel-
færd og tryghed og sikkerhed for danskerne. Det er vores
retning for Danmark. Det er ambitiøst. Men det kan lade
sig gøre.
Det er klart, at forbrugsvæksten siger noget om, hvor
mange midler, der hvert år kan tilføres den offentlige sek-
tor. Og dermed også de økonomiske rammer for den of-
fentlige beskæftigelse.
Men den virkelige verden er lidt mere kompliceret end
som så.
Det præcise antal af offentligt ansatte er ikke noget vi kan
eller vil styre fra Christiansborg.
I praksis er det op til de enkelte kommunale, regionale og
statslige institutioner at fastsætte antallet af offentligt an-
satte inden for de givne økonomiske rammer.
Jeg har fuld tiltro til, at de offentlige institutioner bedst
selv løser denne opgave – uden at regeringen dikterer an-
tallet af ansatte.
***
Hvis vi går lidt længere ned i substansen er det vigtigt at slå
fast, at der ikke er en entydig sammenhæng mellem real-
væksten i det offentlige forbrug og udviklingen i den of-
fentlige beskæftigelse.
AE’s tal er alene et beregningsteknisk forløb frem mod
2025.
Der er altså ikke tale om en vurdering af, hvad konsekven-
sen er for den offentlige beskæftigelse af regeringens fore-
slåede politik.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 9/2 2017 om reduktion i antallet af offentligt ansatte, til finansministeren
Side 5 af 5
Der er sådan set ikke noget fagligt forkert i AE’s regne-
stykke. Finansministeriet har anlagt samme tilgang i besva-
relsen af en lang række spørgsmål fra Folketinget. Jeg kan
eksempelvis huske, at ordførere fra S op mod sidste folke-
tingsvalg stillede en byge af spørgsmål om nulvækst i det
offentlige forbrug.
Det svarede ministeriet beredvilligt på. Men det bliver hver
eneste gang understreget og fremhævet, at sådanne regne-
stykker ikke kan opfattes som konsekvensvurderinger,
men alene som beregningstekniske eksempler. Det gælder
derfor også regneeksemplerne fra AE.
Det er i øvrigt interessant, at et beregningsteknisk fald i
den offentlige beskæftigelse fylder så meget for S, når man
tager med i betragtningen, at den
faktiske
offentlige be-
skæftigelse faldt med ca. 5.000 personer under Helle
Thorning-Schmidt.
***
Afslutningsvist vil jeg gerne gentage min pointe fra tidlige-
re: Det præcise antal af offentligt ansatte er ikke noget vi
kan eller vil styre fra Christiansborg.
I praksis er det op til de enkelte kommunale, regionale og
statslige institutioner at fastsætte antallet af offentligt an-
satte inden for de givne økonomiske rammer.
Jeg har fuld tiltro til, at de offentlige institutioner bedst
selv løser denne opgave – uden at regeringen dikterer an-
tallet af ansatte.