Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1692695_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
25. november 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 24 (Alm. del) af 13.
oktober 2016 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Hvad vil provenuet være, hvis PAL-skatten øges med 1 pct. henholdsvis 2 pct. og
3 pct. på del af pensionsformuer, der ligger over 1 million kr., 2 millioner kr., 3
millioner kr. og over 4 millioner kr.?
Svar
Der findes ikke information om afkastet af de individuelle pensionsformuer eller
den årlige betalte PAL-skat på individniveau, og registerinformation om dansker-
nes pensionsformue findes kun for 2014. På den baggrund er det ikke muligt at
give et præcist billede af den indbetalte PAL-skat ved forskellige PAL-
skatteprocenter, der afhænger af den enkeltes pensionsformue.
Ifølge ADAM var det samlede gennemsnitlige provenu fra PAL-skatten i den
treårige periode fra 2012 til 2014 knap 40 mia. kr., mens den gennemsnitlige pen-
sionsformue for de samme år var 3.130 mia. kr. Dette giver et PAL-skatteprovenu
pr. pensionsformuekrone på ca. 0,013 kr. Lægges dette forhold ned over pensi-
onsformuerne fra 2014, fås PAL-skatteindtægterne vist i tabel 1.
Der har i de seneste år har været store udsving i det årlige afkast på pensionsfor-
muerne og derfor også store udsving i de offentlige indtægter fra PAL-skatten.
Derfor baseres beregningen i tabel 1 på et historisk gennemsnit over en treårig
periode. Det bemærkes, at i den periode (2012-2014), som beregningen af prove-
nuet i tabel 1 er baseret på, har afkastet af pensionsformue i gennemsnit været
højere end det forventes fremadrettet. Fremskrivninger af PAL-skatteprovenuet er
imidlertid forbundet med betydelig usikkerhed, som stammer fra usikkerheden
om de årlige afkast af pensionsformuer.
Hvis PAL-skatteprocenten eksempelvis øges med 1 pct.-point på den del af den
enkeltes pensionsformue, der overstiger 1 mio. kr., vil provenuet fra PAL-skatten
forøges med 1,7 mia. kr. Øges PAL-skatteprocenten i stedet med 2 pct.-point på
den del af den enkeltes pensionsformue, der overstiger 1 mio. kr., forøges prove-
nuet med 3,5 mia. kr.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om, hvad provenuet vil være, hvis PAL-skatten øges, til finansministeren
1692695_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Provenu fra PAL-skatten ved ændringer i PAL-skattesatsen, 2014
Mia. kr.
PAL-skatteprovenu uden ændring i skatteprocenten baseret på gns. PAL-skatteprovenu 2012-2014
39,8
--- Ændring ---
PAL-skatteprovenu, hvis skatteprocenten øges med 1 pct.-point for pensionsformuer over 1 mio. kr.
PAL-skatteprovenu, hvis skatteprocenten øges med 2 pct.-point for pensionsformuer over 1 mio. kr.
PAL-skatteprovenu, hvis skatteprocenten øges med 3 pct.-point for pensionsformuer over 1 mio. kr.
PAL-skatteprovenu, hvis skatteprocenten øges med 1 pct.-point for pensionsformuer over 2 mio. kr.
PAL-skatteprovenu, hvis skatteprocenten øges med 2 pct.-point for pensionsformuer over 2 mio. kr.
PAL-skatteprovenu, hvis skatteprocenten øges med 3 pct.-point for pensionsformuer over 2 mio. kr.
PAL-skatteprovenu, hvis skatteprocenten øges med 1 pct.-point for pensionsformuer over 3 mio. kr.
PAL-skatteprovenu, hvis skatteprocenten øges med 2 pct.-point for pensionsformuer over 3 mio. kr.
PAL-skatteprovenu, hvis skatteprocenten øges med 3 pct.-point for pensionsformuer over 3 mio. kr.
PAL-skatteprovenu, hvis skatteprocenten øges med 1 pct.-point for pensionsformuer over 4 mio. kr.
PAL-skatteprovenu, hvis skatteprocenten øges med 2 pct.-point for pensionsformuer over 4 mio. kr.
PAL-skatteprovenu, hvis skatteprocenten øges med 3 pct.-point for pensionsformuer over 4 mio. kr.
1,7
3,5
5,2
1,0
2,0
3,1
0,7
1,4
2,1
0,5
1,0
1,4
Anm.: Det er lagt til grund, at alle får et afkast på 4,5 pct. af deres pensionsformue. Af dette afkast betales PAL-skat
på 15,3 pct.
Kilde: Egne beregninger på registerdata.
En forøgelse af PAL-skatten på særligt høje pensionsformuer vil i højere grad
ramme personer omkring pensionsalderen end personer tidligt i arbejdslivet, da
personer omkring pensionsalderen i gennemsnit har højere pensionsformuer,
jf.
svar på FIU 19.
Da problemet med begrænset tilskyndelse til pensionsopsparing
(det såkaldte samspilsproblem) typisk er størst i årene op til pensionsalderen, vil et
sådan tiltag derfor i høj grad ramme personer, for hvem tilskyndelsen til yderligere
pensionsopsparing i forvejen er lav.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister