Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1720724_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil
Ammitzbølls talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Samråd i Finansudvalget
2. februar 2017
Ca. 8 minutter
Folketinget
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål K
”Vil ministeren i lyset af de svenske erfaringer med udliciteringer
redegøre for, hvordan ministeren vil undgå kvalitetsforringelser af
de bløde velfærdsydelser som eksempelvis dagtilbud, ældrepleje,
folkeskole, som følge af ministerens ambition om øget
konkurrenceudsættelse og udlicitering, jf. artiklen ”Minister
vil have flere private hænder” i Politiken den 6. december 2016?”
Samrådsspørgsmål M
”Kommuner og regioner har længe haft mulighed for at udbyde
opgaver til private aktører. Vil ministeren redegøre for, hvorfor
ministeren mener, at der skal fastsættes et obligatorisk måltal for
hvor mange opgaver, der skal sendes i udbud, i stedet for at lade
kommuner og regioner afgøre behovet?”
Samrådsspørgsmål N
”Er ministeren enig eller uenig i, at udbud er en administrativt
krævende proces, og vil ministeren redegøre for de samlede
forventede meromkostninger til udbudsprocesser i kommuner og
regioner som følge af et øget måltal for udlicitering?”
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 2/2 2017 om kvalitetsforringelser af de bløde velfærdsydelser, til økonomi- og indenrigsministeren
1720724_0002.png
[Indledning]
Konkurrenceudsættelse medvirker til at sikre den bedste og
mest effektive opgaveløsning i den offentlige sektor.
Øget konkurrenceudsættelse en central del af
regeringsgrundlaget.
Plan for udbud af flere opgaver ved brug af obligatoriske
måltal.
Ikke afgørende, om det er private eller offentlige hænder -
men at borgerne får mest muligt for skattekronerne.
De tre samrådsspørgsmål besvares enkeltvis.
[Samrådsspørgsmål K – kvalitet og svenske erfaringer]
Udnytte ressourcerne bedre – den samme service for færre
penge eller mere service for de samme penge.
Kan ikke bare trække mere ud af de offentlige budgetter til
velfærdsydelser.
Lægge ideologisk visir - hører en svunden tid til. Hvorfor
ikke være pragmatisk? Sker i andre lande. Sker i mange
1
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 2/2 2017 om kvalitetsforringelser af de bløde velfærdsydelser, til økonomi- og indenrigsministeren
1720724_0003.png
kommuner. Borgmesterfarve er stort set uden betydning for,
hvor meget kommunerne konkurrenceudsætter.
Udvikle og fastholde et moderne og effektivt
velfærdssamfund. Konkurrenceudsættelse får de forskellige
leverandører op på mærkerne.
Konkurrence tilskynder leverandøren til at være effektiv,
produktiv og innovativ. Såvel offentlig som privat. Debatten
skal også kredse om kvalitet og innovation.
Udbudsprocessen - fokus på den politiske efterspørgsel.
Hvilke opgaver? Serviceniveau? Hvordan fås den bedste
opgaveløsning?
Sund øvelse i sig selv. Afstemme forventninger og krav til
leverandøren.
Mange gode erfaringer med konkurrenceudsættelse på de
tekniske områder.
Også gode erfaringer på velfærdsområdet – hente
inspiration herfra.
2
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 2/2 2017 om kvalitetsforringelser af de bløde velfærdsydelser, til økonomi- og indenrigsministeren
1720724_0004.png
Gribskov Kommune - i 2014 et rekordstort udbud på social-
og sundhedsområdet. Konkurrenceudsatte i 2015 ca.
halvdelen af de opgaver, det var muligt at
konkurrenceudsætte.
Christians Have Plejecenter - den ene del drives af en privat
leverandør, den anden del af kommunen.
På velfærdsområderne ikke samme tradition for
konkurrenceudsættelse som på tekniske områder.
Store gevinster - gælder om at komme i gang og få flere
erfaringer.
Gøre op med fordomme - private leverandører kan
selvfølgelig levere kvalitet.
Handler om, at den offentlige udbyder er god til at beskrive
det ønskede serviceniveau i udbudsmateriale. Og løbende
opfølgning på den leverede service i forhold til aftalt
kvalitetsniveau.
Også mindre gode eksempler, fx konkurser blandt private
leverandører af hjemmehjælp.
3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 2/2 2017 om kvalitetsforringelser af de bløde velfærdsydelser, til økonomi- og indenrigsministeren
1720724_0005.png
KL og involverede organisationer selv søgt at tage hånd om
det. 11 pejlemærker. Fx kommunikere tydeligt om de
konkrete vilkår i udbuddet. Og stille større krav til
virksomhedernes økonomiske robusthed.
Offentlige udbydere skal måske være mere opmærksomme
på, at det ikke kun er prisen, der er afgørende.
Virksomhederne skal være realistiske. De skal kun byde ind
på de opgaver, de kan løfte.
Går altså ganske godt langt de fleste steder, hvor private
står for opgaveløsningen.
Heller ikke alle steder i det offentlige, hvor tingene kører
problemfrit.
Mange gode eksempler på offentlig-privat samarbejde i
Sverige – mange års erfaringer med udlicitering af
velfærdsydelser.
4
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 2/2 2017 om kvalitetsforringelser af de bløde velfærdsydelser, til økonomi- og indenrigsministeren
1720724_0006.png
Nacka Kommune - fokus på kvalitetsmålinger af dagtilbud.
Skaber konkurrence om at levere den bedste kvalitet for
pengene.
Pysslingen - stor privat aktør på dagtilbudsområdet. Formål
at opnå stordriftsfordele gennem bl.a. fælles administration.
Hver enkelt institution har sin egen pædagogiske profil.
Attendo - etableret i 1987. Har godt 19.000 medarbejdere i
Sverige, Danmark, Finland og Norge inden for pleje- og
omsorgsområdet. En række aktiviteter på flere
velfærdsområder, særligt i Sverige.
[Samrådsspørgsmål M – obligatoriske måltal for
konkurrenceudsættelse]
Måltal et effektivt redskab til at øge
konkurrenceudsættelsen.
Et stort potentiale for konkurrenceudsættelse, som kan og
skal udnyttes.
Aftale om måltal i perioden 2007-2010 under den
daværende VK-regering. Udviklingen i graden af
5
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 2/2 2017 om kvalitetsforringelser af de bløde velfærdsydelser, til økonomi- og indenrigsministeren
1720724_0007.png
konkurrenceudsættelse i kommunerne højere i denne
periode end i de efterfølgende år uden aftale om måltal.
En årlig gennemsnitlig stigning på 0,8 procentpoint i
perioden 2007-2010 - i efterfølgende periode 2010-2015 en
stigning på 0,3 procentpoint pr. år.
Konkurrenceudsættelsen stagneret. I kommunerne er
stigningen fra 2014 til 2015 kun 0,1 procentpoint.
Stor indbyrdes forskel mellem kommunerne. Den kommune,
der konkurrenceudsætter mest, konkurrenceudsætter mere
end tre gange så meget som den kommune, der
konkurrenceudsætter mindst.
Lille simpelt regnestykke. Hvis de 10 kommuner, der
konkurrenceudsætter mindst, kommer op på
landsgennemsnittet, ville der samlet set blive
konkurrenceudsat for 1,8 mia. kr. mere om året.
Mod til at udfordre vaneforestillinger - hvad kan løses af det
offentlige, og hvad kan løses ved, at det offentlige betaler
det private for det?
6
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 2/2 2017 om kvalitetsforringelser af de bløde velfærdsydelser, til økonomi- og indenrigsministeren
1720724_0008.png
Den enkelte offentlige myndighed skal forholde sig
systematisk til inddragelse af private leverandører i
opgavevaretagelsen. Også på velfærdsområderne.
Måltal kan udformes på flere måder. Regeringen vil vurdere,
hvordan måltal kan opstilles på en hensigtsmæssig og
effektiv måde.
Måltal for konkurrenceudsættelse – ikke urealistiske, men
ambitiøse. Mange kommuner kan smøge ærmerne højere
op.
Måltal en vigtig del af regeringens program for fornyelse af
den offentlige sektor.
[Samrådsspørgsmål N – transaktionsomkostninger]
Konkurrenceudsættelse ikke altid er så nemt, som det lyder.
Ikke tale om, at det hele drukner i et kæmpe bureaukrati.
Modbevist af de kommuner, som ligger i front og aktivt og
konsekvent bruger konkurrenceudsættelse.
7
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 2/2 2017 om kvalitetsforringelser af de bløde velfærdsydelser, til økonomi- og indenrigsministeren
1720724_0009.png
Selvfølgelig en vis administration forbundet med en
udbudsproces. Men overordnet set vejer gevinsterne klart
mere.
Lettere, jo flere gange man har prøvet at
konkurrenceudsætte og får opbygget en ekspertise på
området.
Lever nu 10 år efter kommunalreformen - som blandt andet
betød administrativt stærkere kommuner end tidligere.
Ny udbudslov trådte i kraft for ca. et år siden.
Ny udbudslov - større klarhed, fleksibilitet og forenkling af
udbudsreglerne. Mere effektive rammer for samarbejdet
mellem det offentlige og private virksomheder. Derfor
antagelse om markant lavere transaktionsomkostninger.
Både for offentlige myndigheder og private virksomheder.
Ny udbudslov - væsentligt bredere adgang til at anvende
fleksible udbudsprocedurer. Understøtter dialog og
forhandling. Også helt ny udbudsprocedure for
innovationspartnerskaber.
8
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 229: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 2/2 2017 om kvalitetsforringelser af de bløde velfærdsydelser, til økonomi- og indenrigsministeren
1720724_0010.png
Nye regler - gør det nemmere at gennemføre udbud på
velfærdsområderne.
Vigtigt at lære af hinandens erfaringer med
konkurrenceudsættelse. Hvad fungerer godt i hvilke
sammenhænge? Og hvad fungerer mindre godt?
[Afrunding]
Stramme rammer i den offentlige sektor er og bliver et
grundvilkår.
Derfor et enkelt spørgsmål: Er offentlig opgaveløsning altid
den bedste og den billigste? Eller er der private
leverandører, som kan løse opgaven bedre – og måske på
en mere opfindsom måde?
Det skylder vi skatteborgerne. Og dem, der har brug for
offentligt finansierede ydelser.
Konkurrenceudsættelse viser, hvem der har de bedste og
billigste løsninger.
Ikke noget godt argument imod.
9