Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1717084_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil
Ammitzbølls talepunkter og budskaber
Det talte ord gælder
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
FIU samrådsspørgsmål T
Torsdag d. 26/1 kl. 13-14
FIU alm. del
Samrådsspørgsmål T
”Vil ministeren redegøre for, hvordan Danmarks Statistiks nylige
revision af dansk økonomi har påvirket regeringens vurdering af
dansk velstand, herunder hvordan det stiller dansk økonomi, at vi
målt på BNP per indbygger klarer os bedre end nabolande som
Sverige og Tyskland?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om ministeren vil oversende talepapir og talmateriale fra åbent samråd d. 26/1-2017 om regeringens vurdering af dansk økonomi, til økonomi- og indenrigsministeren
1717084_0002.png
Indledning
Tak for spørgsmålet om de nye nationalregnskabstal.
Tallene har været brugt til at mene meget om tilstanden i dansk
økonomi. Derfor godt med grundig drøftelse.
Revisionen ændrer ikke grundlæggende ved tilstanden i dansk
økonomi eller ved de udfordringer, som dansk økonomi står
overfor.
Reformer har i de seneste år bidraget til at styrke dansk
økonomi. De virker, og det giver god mening at fortsætte ad
den vej.
Regeringen har ambitioner på vegne af dansk økonomi, og det
danske samfund. Regeringens ambitioner er ikke styret af, om
Danmark målt på BNP pr. indbygger ligger lidt foran eller lidt
efter Sverige eller Tyskland.
Der kan være vigtige lektioner at hente i vores nabolande, og
det er oplagt kigge på, hvordan de har skabt vækst og lade det
inspirere til nye tiltag herhjemme.
Politikere skal have visioner og skal skabe de bedste rammer
for udvikling og vækst til gavn for den enkelte og for
samfundet.
Hvad er nationalregnskabet?
Nationalregnskabet giver et helhedsindtryk af den samlede
aktivitet og værdiskabelse i Danmark.
Et helt centralt tal i nationalregnskabet er bruttonational-
produktet eller BNP, som er det bedste mål for den samlede
aktivitet i dansk økonomi.
BNP siger ikke alt og er heller ikke et perfekt mål. Ikke al
produktion kan måles direkte, så der må nødvendigvis gøres
1
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om ministeren vil oversende talepapir og talmateriale fra åbent samråd d. 26/1-2017 om regeringens vurdering af dansk økonomi, til økonomi- og indenrigsministeren
1717084_0003.png
en række antagelser. Det gælder fx vedrørende gør-det-selv-
arbejde og sort arbejde.
Samfundet er desuden under stadig forandring. Det skal
afspejles i nationalregnskabet. Derfor løbende revisioner. Nye
datakilder inddrages, og metoder ændres.
De seneste tre år i nationalregnskabet betragtes altid som
foreløbige, blandt andet fordi noget input, fx virksomhedernes
regnskaber, først foreligger med en vis forsinkelse.
Det er normalt, at der løbende sker betydelige revisioner, både
på grund af nye oplysninger og nye metoder.
Ekstraordinær revision den 15. november 2016
Danmarks Statistik offentliggjorde den 15. november 2016 en
ekstraordinær revision. Revisionen indebærer, at niveauet for
BNP er 42 mia. kr. højere i 2015.
Revisionen skyldes ikke en overset guldgrube. På papiret
bliver danskerne rigere, men der er ikke ekstra penge at gøre
godt med – hverken den enkelte husholdning, danske
virksomheder eller den offentlige sektor.
Nu medregnes nogle aktiviteter, som hele tiden har været der,
men som det ikke tidligere var muligt at tage højde for. Det har
især påvirket opgørelsen af eksporten.
Traditionel eksport: en dansk vare eller tjeneste sælges til en
kunde i udlandet. Men verden er blevet mere globaliseret.
Produktionsprocessen er blevet splittet op, og dele af
produktionen foregår nu i andre lande.
Eksempel på ”ny” type eksport: En dansk virksomhed køber en
vare hos en udenlandsk virksomhed og sælger den videre til
en udenlandsk kunde. Fortjenesten går til den danske
virksomhed, dvs. der er tale om dansk eksport.
2
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om ministeren vil oversende talepapir og talmateriale fra åbent samråd d. 26/1-2017 om regeringens vurdering af dansk økonomi, til økonomi- og indenrigsministeren
1717084_0004.png
Et andet eksempel: Dele af fremstillingen eller forarbejdningen
af en dansk vare foregår i udlandet, og varen sælges herefter
direkte til en kunde i udlandet. Det er også eksport.
Der er ikke tale om nye aktiviteter. Men det er nyt, at Danmarks
Statistik kan indarbejde dem i nationalregnskabet.
Den ekstraordinære revision indeholder også andre
metodeforbedringer og brug af nye kilder, som forbedrer
opgørelsen.
Der er også indarbejdet nye oplysninger for årene 2013-2015,
som det er tilfældet med en ordinær revision.
I
Økonomisk Redegørelse,
december 2016, findes en mere
detaljeret gennemgang af den ekstraordinære revision (afsnit
I.4).
Hvad indebærer revisionen?
Både BNP-niveauet og BNP-væksten er højere med de nye tal.
Udviklingen i BNP stemmer nu bedre overens med
jobvæksten. Det var tidligere været svært at forklare, hvorfor
BNP kun voksede beskedent, når der havde været en klar
fremgang på arbejdsmarkedet siden 2013.
På niveauet for velstand, målt som købekraftskorrigeret BNP
pr. indbygger, går Danmark fra at ligge lidt efter Tyskland og
Sverige til at ligge lidt foran.
Væksten er stadig forholdsvis moderat. Det gælder især, når
man ser på fremgangen i BNP pr. indbygger.
Med de reviderede tal er produktivitetsvæksten i dansk
økonomi fortsat svag, både i et historisk og internationalt
perspektiv.
3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om ministeren vil oversende talepapir og talmateriale fra åbent samråd d. 26/1-2017 om regeringens vurdering af dansk økonomi, til økonomi- og indenrigsministeren
1717084_0005.png
Dansk økonomis tilstand og udfordringer
De reviderede tal giver et bedre billede af udviklingen i dansk
økonomi, men kan ikke løse de udfordringer, som dansk
økonomi står overfor.
Dansk økonomi er inde i et opsving, og opsvinget og
stigningen i beskæftigelsen ventes at fortsætte i de kommende
år (Økonomisk Redegørelse december).
Ledigheden er allerede historisk lav og har kun været lavere i
2007 og 2008. Beskæftigelsen er tæt på det strukturelle
niveau.
Det er glædeligt, men også forbundet med risici.
Flere virksomheder melder allerede nu om mangel på
arbejdskraft. Hver tredje af DI’s medlemsvirksomheder oplever,
at det er blevet mere svært at besætte ledige stillinger. Det
gælder alle typer af job – også ufaglærte.
Der er en reel risiko for, at der inden for en overskuelig fremtid
kan opstå flaskehalse, og at virksomheder må sige nej til nye
ordrer på grund af mangel på arbejdskraft.
Uden tidligere reformer, ville dansk økonomi allerede nu være i
en situation med udpræget mangel på arbejdskraft.
Med nye reformer, som øger arbejdsudbuddet og styrker
vækstpotentialet, kan vi forlænge opsvinget.
Regeringens ambitioner
Der er stadig et reformbehov, selv om de nye tal nogle steder
er blevet brugt til at afblæse behovet for flere reformer.
Jeg har noteret mig, at sunde offentlige finanser også er brugt
til at tale reformbehovet væk.
4
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om ministeren vil oversende talepapir og talmateriale fra åbent samråd d. 26/1-2017 om regeringens vurdering af dansk økonomi, til økonomi- og indenrigsministeren
1717084_0006.png
Regeringens ambitionsniveau er højere, og vi ser flere
muligheder for at styrke dansk økonomi.
Regeringens vision er et Danmark i vækst. Vækst og velstand
er forudsætningen for velfærd, og uden vækst er mulighederne
små.
Regeringen vil føre en vækstskabende og ansvarlig økonomisk
politik, som målrettet styrker grundlaget for vækst gennem
fortsatte reformer og vækstinitiativer.
Regeringen vil bruge pengene i den offentlige sektor med
omhu, så vi får en solid velfærd og service for en så lav skat
som muligt.
Vi vil øge arbejdsudbuddet og styrke produktiviteten.
Vi vil sænke skatter og afgifter, så det bliver billigere at være
dansker og drive virksomhed.
Vi vil hjælpe flere danskere fra offentlig forsørgelse til
selvforsørgelse.
Der er gode grunde til at gennemføre nye reformer nu. Hvis vi
venter, risikerer vi at komme for sent i gang. Det tager tid at
gennemføre nye tiltag, og det tager tid, inden de slår igennem.
Der er udfordringer på lidt længere sigt, som før eller siden skal
adresseres. Det gælder blandt andet den demografiske
udvikling, hvor store årgange går på pension.
Den svage produktivitetsudvikling er en væsentlig udfordring.
En stigende produktivitet er afgørende for udviklingen i
velstand på længere sigt.
Der er allerede gjort meget, men det er ikke et argument for at
holde en reformpause.
Mange af de politikere, der i dag siger nej til nye reformer,
havde præcis det samme synpunkt, da man i sin tid vedtog
5
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om ministeren vil oversende talepapir og talmateriale fra åbent samråd d. 26/1-2017 om regeringens vurdering af dansk økonomi, til økonomi- og indenrigsministeren
1717084_0007.png
tilbagetrækningsreformen, dagpengereformen og satte skatten
på arbejde ned i 00’erne.
Mange vedkender nu, at de reformer har været særdeles
nyttige. Reformkritikerne er også klar til at høste gevinsterne af
tidligere reformer, men er ikke villige til at lære af historien.
Regeringens ambition er at se fordomsfrit på mulighederne for
nye reformer.
Afslutning
Der er grund til at glæde sig over, at dansk økonomi er kommet
på den anden side af den økonomiske krise, men det er ikke et
argument for at slække på reformambitionerne.
Vi skal skabe grundlaget for, at den gode udvikling kan
fortsætte.
Lad mig slutte med et citat, som kan være nyttigt at huske på,
hvis man har en reformskeptiker i maven.
Poul Schlüter udtalte i sin nytårstale i 1988: ”[Jamen, hvad er
der da galt med Danmark? Det skal jeg såmænd sige Dem:] Vi
er for langsomme til at tage os sammen, og vi er for hurtige til
at slappe af igen. Vi er forvænte, sorgløse og urealistiske”
Risiko for, at citatet passer på en stor del af politiker-standen:
For langsomme til at komme i gang med reformer i 00’erne, og
i 10’erne for hurtige til at slappe af igen.
Vi ved, at reformer virker, og regeringen har ambitioner om at
gå videre ad reformvejen. Det vil gøre dansk økonomi endnu
stærkere og understøtte højere beskæftigelse og større
velstand.
6