Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1724264_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
20. februar 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 224 (Alm. del) af 26.
januar 2017 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform oplyse, hvordan hhv. skattelettelse model B-B i svaret
på spørgsmål 27 og jobfradraget i V-regeringens forslag til en skattereform vil
påvirke forskellige familietypers rådighedsbeløb?
Svar
Model B-B i Finansudvalgets spørgsmål 27 af 14. oktober 2016 omfatter en ned-
sættelse af bundskatten med 0,92 pct.-point og en reduktion i de skattepligtige
overførsler med 1,5 pct. Det målrettede jobfradrag, der var et af tiltagene i
Et
stærkere Danmark – JobReform,
giver beskæftigede med især lav- og
mellemindkomster et jobfradrag på op til 17.000 kr. (2017-niveau).
Model B-B er indrettet så de samlede udgifter til indkomstoverførsler efter skat er
omtrent uændrede. Det er ikke muligt at neutralisere efter-skat værdien af hver
enkelt overførsel for alle personer. Det skyldes, at der dels findes forskellige over-
førselssatser og dels, at der er stor variation i varigheden på ydelserne indenfor et
år. Der er i stedet lagt til grund, at satserne for de satsregulerede skattepligtige
overførsler nedsættes, så overførselsindkomsterne efter skat samlet set er uændre-
de. Det indebærer, at den enkelte overførselsmodtager kan tabe på forslaget. Det
gælder fortrinsvis ydelsesmodtagere, der som i nedenstående familietypeeksem-
pler, er på overførsler hele (eller en stor del) af året, og er en konsekvens af skatte-
systemets indretning, hvor indkomst under personfradraget er undtaget for be-
skatning.
En reduktion af de skattepligtige indkomstoverførsler betyder, at en enlig folke-
pensionist mister ca. 2.500 kr. i folkepension,
jf. tabel 1.
Til gengæld nedsættes
bundskatten med 2.200 kr., og vedkommendes ikke-skattepligtige boligstøtte øges
med 300 kr. som følge af den lavere indtægt fra social pension. Den enlige folke-
pensionist i lejebolig vil således være upåvirket af model B-B.
Både den enlige kontanthjælpsmodtager og den enlige dagpengemodtager vil der-
imod opleve et fald i rådighedsbeløbet på 500 kr. af model B-B. Det skyldes, at de
er helårsmodtagere, og at reduktionen i ydelserne derfor er større, end den skatte-
lettelse de opnår som følge af den lavere bundskat.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om, hvordan hhv. skattelettelse model B-B i svaret på spørgsmål 27 og jobfradraget i V-regeringens forslag til en skattereform vil påvirke forskellige familietypers rådighedsbeløb, til finansministeren
1724264_0002.png
Side 2 af 3
De tre beskæftigede familietyper i tabel 1 opnår alle en forøgelse af rådighedsbe-
løbet som følge af en nedsættelse af bundskatten med 0,92 pct.-point. HK-
arbejderen opnår en forøgelse af rådighedsbeløbet på 1.400 kr., mens LO-
arbejderen og direktøren opnår en fremgang i rådighedsbeløbet på hhv. 2.600 kr.
og 8.200 kr.
Det målrettede jobfradrag, der blev foreslået i
Et stærkere Danmark – JobReform,
er
udformet som et nyt fradrag på 30 pct. af den del af indkomsten, der overstiger
150.000 kr. dog op til en øvre grænse på 17.000 kr. Fradraget aftrappes med 7,25
pct. for indkomster over 300.000 kr. Det betyder, at jobfradraget er fuldt udfaset
ved en indkomst på godt 530.000 kr. Den enlige HK’er, der har en indkomst un-
der grænsen for aftrapning, vil således få det fulde jobfradrag, hvorimod direktø-
ren, der har en indkomst over bortfaldsgrænsen, ikke kan få jobfradrag.
I
Et stærkere Danmark – JobReform
blev det også foreslået at indføre en Pensions-
Bonus. For personer, der indbetaler minimum 7,75 pct. af deres indkomst til fra-
dragsberettigede pensionsordninger, indebærer PensionsBonus et tillæg til grund-
laget for jobfradraget, der præcis modsvarer indkomstaftrapningen. I tilfældet med
både jobfradrag og PensionsBonus vil alle de beskæftigede familietyper få det ful-
de jobfradrag, under antagelse af at de sparer mindst 7,75 pct. af deres indkomst
op i fradragsberettigede pensionsordninger,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Ændring i det årlige rådighedsbeløb i model B-B og ved jobfradrag (2025-regler i 2017-niveau)
Model B-B
Jobfradrag
Jobfradrag og
Pensions-
Bonus
Nedsættelse af
skattepligtige
overførsler
Enlig folkepensionist i
lejebolig
Enlig førtidspensionist i
lejebolig
Enlig kontanthjælps-
modtager i lejebolig
Enlig dagpengemodta-
ger i lejebolig
Enlig HK-arbejder på
mindsteløn i lejebolig
Enlig LO-arbejder i
ejerbolig
Enlig direktør i ejerbolig
Ændret
Nedsættelse
boligstøtte som
af bund-
følge af lavere
skatten
overførsler
300
600
0
0
0
0
0
-2.200
-2.700
-1.500
-2.700
-1.400
-2.600
-8.200
Ændring i
disponibel
indkomst
Ændring i
disponibel
indkomst
Ændring i
disponibel
indkomst
-2.500
-3.200
-1.900
-3.200
0
0
0
0
100
-500
-500
1.400
2.600
8.200
0
0
0
0
4.400
3.400
0
0
0
0
0
4.400
4.400
4.400
Anm.: Det er antaget, at alle familietyperne er enlige uden forsørgerpligt. Den folkepensionist bor i en lejebolig på
70 m
2
til 4.161 kr. pr. måned. Den enlige kontanthjælpsmodtager bor i en lejebolig på 45 m
2
til 2.833 kr. pr.
måned. Den enlige førtidspensionist, dagpengemodtager og HK-arbejder bor alle i lejebolig på 70 m
2
til
4.406 kr. pr. måned. En enlige LO-arbejder bor i ejerbolig på 100 m
2
med en offentlig ejendomsværdi på ca.
850.000 kr. og en grundværdi på ca. 340.000 kr. Direktøren bor i ejerbolig på 150 m
2
med en offentlig ejen-
domsværdi på ca. 1,3 mio. kr. og en grundværdi på ca. 500.000 kr. HK’erens lønindkomst er beregningstek-
nisk fremskrevet til 2017-niveau med forbrugerprisindekset. Det er antaget, at LO-arbejderen og direktøren
begge foretager indbetalinger til fradragsberettigede pensionsordninger på minimum 7,75 pct. af deres ind-
komst. Tallene er afrundet til nærmeste 100 kr.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om, hvordan hhv. skattelettelse model B-B i svaret på spørgsmål 27 og jobfradraget i V-regeringens forslag til en skattereform vil påvirke forskellige familietypers rådighedsbeløb, til finansministeren
Side 3 af 3
Boligstøtten er indkomstafhængig og derfor stiger den, når pensionisternes indkomst fra social pension falder.
For indkomstoverførselsmodtagerne kommer den lavere skattebetaling både fra nedsættelsen af bundskatten
med 0,92 pct.-point og fra den lavere indtægt fra de skattepligtige indkomstoverførsler.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel og egne beregninger.
1)
2)
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister