Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1724256_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
20. februar 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 223 (Alm. del) af 26.
januar 2017 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform oplyse, hvor meget de forskellige skattelettelser angivet
i svaret på spørgsmål 27 isoleret set vil øge følgende personers månedlige rådig-
hedsbeløb: 1) Lavtlønnet HK’er, 2) Direktør og 3) Person med årlig skattepligtig
indkomst på 10 mio. kr.?
Svar
Der er i besvarelsen regnet på det månedlige rådighedsbeløb for de ønskede fami-
lietyper af nedenstående tiltag, hvor der til hver skattelettelse anvendes 5 mia. kr.
efter tilbageløb og adfærd:
Model B-B, der omfatter en nedsættelse af bundskatten med 0,92 pct.-
point og en reduktion i de skattepligtige overførsler med 1,5 pct.
Lettelse af topskattesatsen med 9 pct.-point.
Forøgelse af topskattegrænsen med 343.200 kr.
Forøgelse af beskæftigelsesfradraget med 3,6 pct.-point.
Lettelse af bundskattesatsen ed 0,6 pct.-point.
Nedsættelse af arbejdsmarkedsbidraget med 0,7 pct.-point.
Generel afgiftsnedsættelse.
Nedsættelse af både den høje og lave sats for registreringsafgiften til 51
pct.
Model B-B, der kombinerer en nedsættelse af bundskatten med 0,92 pct.-point
med en reduktion i de skattepligtige overførsler med 1,5 pct., øger det månedlige
rådighedsbeløb med 100 kr. for HK’eren, 700 kr. for direktøren og 7.000 kr. for
personen med høj indkomst. De tre familietyper er alle uberørte af nedsættelsen af
de skattepligtige overførsler, og forøgelsen af rådighedsbeløbet kommer således
udelukkende fra den lavere bundskattesats.
En nedsættelse af topskattesatsen med 9 pct.-point øger det månedlige reale rå-
dighedsbeløb med 3.300 kr. for en direktør og 65.200 kr. for en person, der har en
årlig skattepligtig indkomst på 10 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Nedsættelse af topskattesat-
sen og bundfradraget for topskatten påvirker ikke HK’eren, der har en årlig ar-
bejdsindkomst på ca. 220.000 kr.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om, hvor meget forskellige skattelettelser angivet i svaret på spørgsmål 27 vil øge det månedlige rådighedsbeløb, til finansministeren
1724256_0002.png
Side 2 af 3
En forøgelse af beskæftigelsesfradraget med 3,6 pct.-point og parallelt hermed det
maksimale beskæftigelsesfradrag med 12.400 kr. øger rådighedsbeløbet med 200
og 300 kr. for henholdsvis HK’eren og direktøren og personen med en indkomst
på 10 mio. kr. årligt,
jf. tabel 1.
Nedsættelse af bundskattesatsen og det skrå skatteloft med 0,6 pct.-point forøger
rådighedsbeløbet med 100 kr. for HK’eren, 400 kr. for direktøren og 4.600 kr. for
personen med høj indkomst.
En nedsættelse af AM-bidraget med 0,7 pct.-point øger rådighedsbeløbet med 100
kr. for HK’eren, 300 kr. for direktøren og 2.800 kr. for personen med høj ind-
komst. Det er den samme indkomstfremgang, som familierne vil opnå ved en
generel afgiftsnedsættelse. Det skyldes, at det i besvarelsen er antaget, at virknin-
gen på det reale rådighedsbeløb ved en nedsættelse af de gennemsnitlige afgifter er
omtrent sammenlignelig med virkningen på rådighedsbeløbet af en provenuækvi-
valent nedsættelse af arbejdsmarkedsbidraget. Ændrede afgifter antages typisk
overvæltet helt eller delvist i priser og lønninger og dermed (via satsreguleringen) i
de (reale) overførselssatser, svarende til en procentvis omtrent proportional virk-
ning på alle indkomster. En ændring af arbejdsmarkedsbidraget har netop den
samme egenskab.
Tabel 1
Effekterne på det månedlige reale rådighedsbeløb af forskellige skattelettelser
HK'er på
mindsteløn
Direktør
Person med 10 mio. kr.
i årlig skattepligtig
indkomst
Model B-B
1, 2
Nedsættelse af topskattesatsen
med 9,0 pct.-point
2
Topskattegrænsen øges med
343.200 kr.
Beskæftigelsesfradraget øges
med 3,6 pct.-point
3
Nedsættelse af bundskattesat-
sen med 0,6 pct.-point
2
Nedsættelse af AM-bidraget
med 0,7 pct.-point
Generel afgiftsnedsættelse
4
100
0
0
200
100
100
100
700
3.300
4.200
300
400
300
300
7.000
65.200
4.200
300
4.600
2.800
2.800
Anm.: Beregningerne er foretaget med udgangspunkt i 2025-skatteregler i 2017-niveau. Det er antaget, at alle fami-
lietyperne er enlige uden forsørgerpligt. HK’eren bor i lejebolig på 70 m
2
til 4.406 kr. pr måned. Direktøren
og personen med en skattepligtig indkomst på 10 mio. kr. bor begge i ejerbolig på 150 m
2
med en offentlig
ejendomsværdi på ca. 1,3 mio. kr. og en grundværdi på ca. 500.000 kr. HK’erens lønindkomst er beregnings-
teknisk fremskrevet til 2017-niveau med forbrugerprisindekset. Tallene er afrundet til nærmeste 100 kr.
1) Model B-B omfatter en nedsættelse af bundskatten med 0,92 pct.-point og en reduktion i de skattepligtige
overførsler med 1,5 pct.
2) Det skrå skatteloft for personlig indkomst sænkes parallelt, mens det skrå skatteloft for kapitalindkomst
forbliver uændret.
3) Det maksimale beskæftigelsesfradrag øges parallelt hermed, dvs. med 12.400 kr.
4) Det er lagt til grund, at virkningen på det reale rådighedsbeløb af en generel afgiftsnedsættelse approksimativt
svarer til en ændring af arbejdsmarkedsbidragssatsen, når de to tiltag er provenuækvivalente.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om, hvor meget forskellige skattelettelser angivet i svaret på spørgsmål 27 vil øge det månedlige rådighedsbeløb, til finansministeren
1724256_0003.png
Side 3 af 3
Kilde: Lovmodellens familietypemodel og egne beregninger.
En nedsættelse af registreringsafgiften påvirker familietyperne, hvis de køber en
bil. For en lille, mellemstor og stor familiebil vil satsreduktionen indebære, at der
skal betales henholdsvis 26.300 kr., 104.700 kr. og 381.900 kr. mindre i registre-
ringsafgift,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Ændring i prisen på tre forskellige biler
Pris ved gældende regler for
registreringsafgiften
Lille bil
Mellemstor bil
Stor bil
100.000
300.000
1.000.000
Pris ved nedsættelse af
registreringsafgiften
73.700
195.300
618.100
Forskel
26.300
104.700
381.900
Anm.: Det er i beregningerne lagt til grund, at både den høje og lave sats nedsættes til 51 pct. Tallene er afrundet til
nærmeste 100 kr.
Kilde: Egne beregninger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister