Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
9. februar 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 222 (Alm. del) af 25.
januar 2017 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på FIU alm. del - spørgsmål 190 (folketings-
året 2013-14) redegøre for, hvor stort et finanspolitisk råderum der er blevet tilve-
jebragt på de forskellige dele af uddannelsesområdet på baggrund af konsulent-
ydelser?
Svar
Som led i Finansministeriets og øvrige ministeriers udgifts- og administrationspo-
litiske styring udarbejdes løbende analyser af ministeriernes opgaveløsning, hvor
konsulentvirksomheder inddrages efter behov. Analyserne bidrager blandt andet
til kortlægning af den administrative styring i den offentlige sektor samt til at iden-
tificere effektiviserings- og prioriteringspotentialer til brug for at understøtte rege-
ringen i at føre en sund økonomisk politik.
Konsulenterne benyttes for at opnå viden og kompetencer på områder, som mini-
sterierne ikke selv har den fornødne indsigt i, eller hvor indhentning af viden for
opgaveløsningen kræver ekstraordinære ressourcetræk i en kortere afgrænset peri-
ode. Derudover kan det i visse tilfælde være påkrævet og/eller hensigtsmæssigt at
få en uafhængig/ekstern vurdering.
I svaret på FiU alm. del – spørgsmål 190 (folketingsåret 2013-2014) afgivet af tid-
ligere finansminister Bjarne Corydon er det angivet, at udvalgte analyser tilsam-
men har bidraget til at identificere et potentiale på mere end 5 mia. kr. i perioden
2010-2013.
Det vurderes, at potentialet på uddannelsesområdet som delmængde heraf
skønsmæssigt udgør omkring 1 mia. kr. Det skal dog understreges, at der er tale
om identificerede potentialer og ikke nødvendigvis realiserede budgetforbedrin-
ger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk