Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1714777_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Ministeren for
offentlig innovation
24. januar 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 212 (Alm. del) af 19.
januar 2017 stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S)
Spørgsmål
Hvad gør man for at gardere sig mod, at KMD f.eks. byder med, hvad der senere
hen viser sig at være en urealistisk pris, så KMD derved holder sine konkurrenter
fra at vinde kontrakten?
Svar
Udgangspunktet for alle udbud og de kontrakter, udbuddene resulterer i, er at
parterne overholder de kontraktuelle forpligtelser, der er aftalt. I modsat fald vil
der være tale om misligholdelse af kontrakten, med de konsekvenser der følger af
den konkrete kontrakt.
Der er for ordregiveren samtidig en pligt til at sikre, at alle leverandører behandles
lige og at der ikke sker forskelsbehandling. Det betyder, at en ordregiver ikke kan
stille særskilte krav til én leverandør.
Det kan være svært objektivt at afgøre, om der er afgivet et unormalt lavt tilbud
på en kontrakt. Det kan ikke generelt antages, at et tilbud er unormalt lavt, blot
fordi det fx er 25 procent billigere end det næstlaveste tilbud.
Hvis ordregiveren har mistanke om, at et tilbud kan være unormalt lavt, skal or-
dregiveren efter Udbudslovens §169 anmode tilbudsgiveren om en redegørelse for
de priser eller omkostninger, der indgår i tilbuddet. Ordregiver kan ikke afvise et
tilbud som værende unormalt lavt, før tilbudsgiver har haft denne mulighed for at
forklare tilbuddets priser eller omkostninger. Såfremt tilbuddets unormalt lave pris
skyldes at tilbudsgiveren eller dennes underleverandør har tilsidesat gældende for-
pligtelser inden for det miljø-, social- og arbejdsretlige område, eller bunder i ulov-
lig statsstøtte, skal ordregiveren afvise tilbuddet.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk