Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1734891_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
21. marts 2017
Svar på spørgsmål nr. 198 af 16. januar 2016 (FIU – alm. del) ef-
ter ønske fra Martin Lidegaard (RV).
Spørgsmål nr. 198:
Vil ministeren kommentere den henvendelse fra Papyrus Suppliers som er omdelt
på FIU alm del- bilag 47 og herunder oplyse hvilke overvejelser SKI gør sig for at
sikre balancen mellem at gå efter stordriftsfordele og sikre tilstrækkelig mange
leverandører kan byde på en opgave til at sikre, at der er tilstrækkelig konkurrence
til at drive priserne ned?
Svar:
Det følger af udbudsloven, at ordregiver ved sin tilrettelæggelse af et udbud skal
følge det såkaldte ”opdel eller forklar-princip”, hvor ordregiver, hvis kontrakten
ikke opdeles i delkontrakter, skal oplyse om baggrunden herfor i udbudsmateria-
let.
En opdeling af en kontrakt i delkontrakter betyder, at det kan blive nemmere for
små og mellemstore virksomheder at afgive tilbud på en del af kontrakten. Ud-
budslovens ”opdel eller forklar-princip” er således et vigtigt element i at sikre, at
ordregiveren nøje overvejer, hvordan der skabes et konkurrencefelt, der kan på-
virke konkurrencen om den enkelte kontrakt i en positiv retning.
I tilrettelæggelsen af et givent udbud vil ordregiver altid skulle foretage en konkret
vurdering af, om det i den givne situation er hensigtsmæssigt at opdele en kon-
trakt i delkontrakter.
I efteråret 2016 besluttede den tidligere regering en bedre arbejdsdeling mellem
Statens Indkøbsprogram (SI) og Statens og Kommunernes Indkøbs Service A/S
(SKI). Baggrunden herfor er, at der i dag eksisterer en række parallelle aftaler mel-
lem SI og SKI på i alt 16 indkøbsområder.
Den nye arbejdsdeling betyder, at SKI over fire år overtager udbud og kontrakt-
styring af 16 aftaler i Statens Indkøbsprogram, hvor SKI har parallelle aftaler.
Formålet med arbejdsdelingen er at undgå dobbeltarbejde, udnytte synergier og at
opnå storkøbsfordele. I forhold til at opnå storkøbsfordele er det en forudsæt-
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelse fra Papyrus Suppliers, jf. FIU alm del - bilag 47, til ministeren for offentlig innovation
2
ning, at der forud for det enkelte udbud foretages en konkret vurdering af udbud-
dets effekt på markedet, herunder en markedsanalyse med fokus på, at der sikres
konkurrence på både kort og langt sigt.
Brevet fra Papyrus Suppliers vedrører konkret aftalerne om Papir i ark (Papirafta-
len) og Kontorartikler (Kontorartikelaftalen), som begge indgår i Statens Ind-
købsprogram. Begge områder vil SKI, jf. den nye arbejdsdeling, udbyde fremad-
rettet.
SKI har som en del af det udbudsforberedende arbejde vurderet, at det er hen-
sigtsmæssigt ikke at opdele kontorvareaftalen i delkontrakter i forhold til at redu-
cere ressourceforbruget hos kunderne i forbindelse med indkøbet samt at sikre
lave priser på de efterspurgte varer.
SKI har overfor de kritikpunkter, som fremføres i brevet, herunder baggrunden
for ikke at opdele aftalen i delkontrakter, konkret oplyst følgende:
”Forud for hvert enkelt udbud gennemfører SKI en grundig markedsanalyse, hvor SKI in-
volverer repræsentanter fra de offentlige myndigheder og private leverandører, som aftalen
vedrører, samt relevante interesseorganisationer. Hensigten er at kortlægge indkøbsbehovet
og indkøbsadfærden, analysere markedet og undersøge aktuelle tendenser. Formålet er at
sikre aftaler, der effektiviserer indkøbet, matcher det offentliges behov og sikrer en stærk
konkurrence blandt virksomhederne.
SKI er i øjeblikket ved at genudbyde den fælleskommunale indkøbsaftale 50.55 Kontorar-
tikler, der udløber i 2017. Aftalen omfatter en bredere produktgruppe inden for kontorva-
reområdet, herunder papir til kopi- og printmaskiner. Det ses ofte i såvel den offentlige som
den private sektor, at papir og kontorartikler indkøbes samlet. De 61 kommuner, der be-
nytter den fælleskommunale aftale, er generelt godt tilfredse med aftalen, der har realiseret
markante effektiviseringer. Den kommunale projektgruppe, der er tilknyttet genudbuddet,
ønsker således at fastholde aftalens hovedsortiment.
I forbindelse med samlingen af det statslige og kommunale indkøb af kontorvarer, har SKI
lavet en række undersøgelser og sonderinger i forhold til, hvordan behovene bedst dækkes:
Markedsundersøgelsen og dialog med såvel kommunale som statslige indkøbsrepræsen-
tanter viser, at der er et stort personsammenfald blandt indkøbere af kontorartikler og
papir, der typisk sker samtidigt. En opsplitning af sortimentet på delaftaler vil derfor
betyde et øget ressourceforbrug i forbindelse med bestilling, varemodtagelse og behandling
af fakturaer. Alene procesomkostningerne i det offentlige ved at bestille varer og betale
den enkelte faktura udgør et ganske anseeligt beløb, også de steder hvor processen er
fuldt digitaliseret. Repræsentanterne for den offentlige sektor ser således en fordel i en
samlet aftale.
En opsplitning af aftalens sortiment vil ligeledes betyde et øget ressourceforbrug for leve-
randørerne, der samlet skal bruge mere tid på pakning, transport og udbringning. Det
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelse fra Papyrus Suppliers, jf. FIU alm del - bilag 47, til ministeren for offentlig innovation
3
er vurderingen, at dette alt andet lige vil udmønte sig i behov for et højere dækningsbi-
drag pr. varelinje og dermed højere priser.
SKI har sammenlignet priser på papir mellem et udvalg af store offentlige indkøbsafta-
ler, og der er tydelige indikationer på, den offentlige sektor kan realisere et mere prisef-
fektivt indkøb ved at samle kontorartikler og papir i ark på samme aftale.
Det er derfor SKI’s vurdering, at såvel staten som kommunerne vil få den bedste aftale i
forhold til såvel priser som administration ved en fælles aftale for papir i ark og andre
kontorvarer. Denne udformning kendes allerede i dag fra den fælles aftale for kommu-
nerne. Samtidig er det samme kvalitet papir, som indkøbes.
I Danmark distribueres papiret til det samlede danske marked af både papirgrossister
og totalleverandører, som - udover papirvarer - sælger øvrige artikler til kontorhold, som
kuglepenne, tonere mv. I en aftale, hvor der udbydes papir-i-ark sammen med øvrige
kontorartikler, vil papirgrossisterne eksempelvis kunne undersøge mulighederne for at
indgå i et konsortium for dermed at dække hele aftalens sortiment.
Kommunernes og statens samlede indkøb af papir i ark på aftalen forventes at udgøre
en mindre del af det samlede marked for papir i Danmark, som er præget af flere leve-
randører på området. Det er derfor vurderingen, at den påtænkte udformning af aftalen
ikke vil få en negativ betydning for konkurrencesituationen.
Aftalens andel af det samlede indkøb af papir er væsentligt mindre end de andele, EU-
Kommissionen tager udgangspunkt i ved eventuelle vurderinger af indkøbsordningers po-
tentielt konkurrencebegrænsende virkninger.
Det er således den samlede vurdering, at der såvel i det forestående udbud som ved genud-
buddet om nogle år vil være en sund konkurrence blandt flere tilbudsgivere.”
Som det fremgår af ovenstående, er det SKIs vurdering, at udformningen af en
samlet aftale ikke vil få en negativ betydning for konkurrencesituationen på kort
eller lang sigt.
Endelig bemærkes det, at SKI som led i processen med arbejdsdelingen fremad-
rettet i sin årsrapport vil følge op på udviklingen i antallet af små og mellemstore
virksomheder på deres aftaler.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Ministeren for offentlig innovation