Folketingets Finansudvalg
Martin Lidegaard
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
13. februar 2017
Finansudvalget har i brev af 13. januar 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 193
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Li-
degaard (RV).
Spørgsmål nr. 193:
J.nr. 2017-925
”Vil ministeren skønne over effekten på hhv. de offentlige finanser, beskæftigelse,
arbejdsudbud, ledigheden og antal kontanthjælpsmodtagere m.v. af et tiltag, hvor
man giver kontanthjælpsmodtagere lov til at arbejde de første 1-10 timer per uge
uden modregning i kontanthjælpen? Tiltaget gælder alle kontanthjælpsmodtagere,
både arbejdsmarkedsparate, dem der allerede arbejder mere end 10 timer og ikke
arbejdsmarkedsparate m. v.”
Svar:
Det vil ikke være muligt at foretage et retvisende skøn over de samlede beskæfti-
gelsesvirkninger af tiltaget, da der er relativt begrænset viden om de adfærdsmæs-
sige konsekvenser af aftrapning af kontanthjælpen – herunder bortfald ved over-
gang til fuldtidsbeskæftigelse.
Da det konkrete tiltag, som beskrevet nedenfor, kan svække kontanthjælpsmodta-
geres incitamenter til såvel småjob som fuldtidsbeskæftigelse, vurderes det imidler-
tid, at tiltagets samlede virkning på beskæftigelsen vil være negativ.
For regeringen er det afgørende, at det altid kan betale sig at arbejde – det gælder
for såvel få timer som fuldtid. Derfor har regeringen også allerede indført kontant-
hjælpsloftet og 225-timers-reglen, der betyder, at selv få timers beskæftigelse om
ugen giver en mærkbar fremgang i rådighedsbeløbet. Det er en bedre måde at sikre
de rette incitamenter for kontanthjælpsmodtagerne end at lempe modregningen i
kontanthjælpen.
Større gevinst ved deltidsarbejde fremfor fuldtidsarbejde
I svaret er det lagt til grund, at tiltaget indføres i forlængelse af gældende modreg-
ningsregler i kontanthjælpssystemet. Hermed vil ingen kontanthjælpsmodtagere
blive modregnet på baggrund af indkomst fra de første 10 timers arbejde om ugen,
mens der foretages modregning efter gældende regler for indkomst fra arbejdsti-
mer, der ligger ud over 10 timer om ugen.
For at være berettiget til kontanthjælp skal man være udsat for en social begiven-
hed, eksempelvis arbejdsløshed. Det indebærer, at en person som udgangspunkt ik-