Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1721267_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
9. februar 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 190 (Alm. del) af 13.
januar 2017 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
I gennemgangen af Finansministeriets regnemetoder redegøres der for, at når øget
arbejdsudbud som følge af f.eks. økonomiske reformer omsætter sig i øget be-
skæftigelse, skyldes det, at det øgede arbejdsudbud vil afdæmpe lønstigningerne
hvilket vil forbedre lønkonkurrenceevnen overfor udlandet, hvilket vil løfte be-
skæftigelsen. Denne forbedring af lønkonkurrenceevnen må i så fald forudsætte,
at de lande vi eksporterer til, ikke i samme periode øger deres arbejdsudbud tilsva-
rende eller mere. Kan ministeren bekræfte, at hvis de lande vi eksporterer til har
øget deres arbejdsudbud mere end Danmark eller tilsvarende, så vil lønkonkur-
renceevnen ikke forbedres og dermed vil de reformgevinster i form af øget be-
skæftigelse og dermed øgede statslige indtægter udeblive, og det økonomiske råde-
rum blive tilsvarende mindre?
Svar
Økonomien vil kunne tilpasse sig et øget arbejdsudbud (fx fra arbejdsmarkedsre-
former eller fra flere personer i den erhvervsaktive alder) gennem en række kana-
ler, der eksempelvis er redegjort for i
Finansredegørelsen 2014,
kap. 5.
Blandt andet vil øget arbejdsudbud og beskæftigelse også øge privatforbrug og
investeringer og dermed den indenlandske efterspørgsel. Den forbedring af den
strukturelle offentlige saldo, som øget arbejdsudbud giver anledning til, vil kunne
omsættes til lavere skat eller højere offentlige serviceudgifter, som ligeledes under-
støtter den indenlandske efterspørgsel. For så vidt angår Danmarks samhandels-
partnere, sættes pengepolitikken generelt med henblik på en stabil inflationstakt. I
tilfælde af øget arbejdsudbud vil dette tilsige mere lempelig politik end ellers, hvil-
ket ligeledes understøtter, at beskæftigelsen stiger svarende til det øgede udbud.
Der er derfor ikke tale om, at efterspørgselsstigningen i de forskellige lande alene
skal komme fra øget konkurrenceevne og nettoeksport.
En del af tilpasningen til et stigende arbejdsudbud i Danmark (hvor renten sættes i
overensstemmelse med fastkurspolitikken) vil imidlertid kunne ske ved en af-
dæmpet lønstigningstakt i en periode, som forbedrer konkurrenceevnen og der-
med eksporten og beskæftigelsen. Som udgangspunkt vil der her være tale om en
midlertidig effekt på lønstigningstakten og konkurrenceevnen. På sigt vil det høje-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om arbejdsudbud og lønkonkurrenceevne, til finansministeren
1721267_0002.png
Side 2 af 3
re arbejdsudbud øge kapitalapparatet og genoprette produktivitetsniveauet, og
som udgangspunkt vil lønniveauet på længere sigt være upåvirket af det stigende
arbejdsudbud. Der er her taget udgangspunkt i antagelserne i
Svar på Finansudvalget
spørgsmål nr. 5 (Alm. del) af 3. oktober 2012 stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Over
tid følger lønudviklingen produktivitetsudviklingen i økonomien.
I forhold til spørgsmålet er der således som udgangspunkt tale om en midlertidig
konkurrenceevneforbedring som følge af et stigende arbejdsudbud. Også i andre
landes økonomier vil lønudviklingen på sigt følge produktivitetsudviklingen. Der
kan derfor ikke svares bekræftende på den sidste del af spørgsmålet. Aktivitetsni-
veauet i dansk økonomi vil ikke varigt være påvirket af ændringer i arbejdsudbud-
det hos vores samhandelspartnere.
Der er et meget solidt empirisk grundlag for, at et øget arbejdsudbud øger beskæf-
tigelsen tilsvarende på sigt. Det gør sig både gældende i et historisk og internatio-
nalt perspektiv, jf. også
Finansredegørelsen 2014,
kap. 5. For eksempel er der en tæt
sammenhæng mellem ændring i arbejdsstyrke og beskæftigelse i langt de fleste
OECD-lande i perioden 1990-2015,
jf. figur 1.
Spanien og Grækenland afviger fra
denne sammenhæng i den viste periode, hvilket skal ses i lyset af faldende beskæf-
tigelse i forbindelse med finanskrisen og den efterfølgende statsgældskrise.
Der er ligeledes et solidt empirisk grundlag for, at lønudviklingen følger produkti-
vitetsudviklingen på sigt. Siden 1970 har der således været en meget tæt sammen-
hæng med udviklingen i produktiviteten og lønnen i Danmark,
jf. figur 2.
Figur 1
Ændring i arbejdsstyrke og beskæftigelse i
udvalgte OECD-lande, 1990-2015
Ændring i beskæftigelsen, pct.
60
60
Figur 2
Produktiviteten og lønudvikling i Danmark, 1970-
2015
Indeks (gns.=100)
250
Indeks (gns.=100)
250
50
40
50
40
200
200
30
Spanien
20
30
20
Danmark
Grækenland
150
150
100
100
10
0
10
50
50
0
-10
-10
0
10
20
30
40
50
60
Ændring i arbejdsstyrken, pct.
-10
0
70
75
80
85
90
95
00
05
10
15
0
Timeløn
Timeproduktivitet
Anm.: I figur 1 er timelønnen beregnet som lønsum pr. præsteret arbejdstime, og timeproduktiviteten er beregnet
som BVT i løbende priser pr. præsteret time. Indekset er lavet i forhold til gennemsnittet i hele perioden.
Kilde: Danmarks Statistisk, OECD og egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om arbejdsudbud og lønkonkurrenceevne, til finansministeren
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister