Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1716243_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
27. januar 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 184 (Alm. del) af 13.
januar stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål 142 oplyse, hvordan finans-
lovsaftalen og regeringsgrundlaget påvirker det økonomiske råderum i hvert af
årene 2017-2025 opgjort i mia. kr. med mindst en decimal i det omfang finansmi-
nisteriet har foretaget eller er i stand til at foretage en sådan opgørelse? Væksten i
det offentlige forbrug bedes indregnet i råderummet. De væsentligste poster øn-
skes specificeret, herunder virkningen af det længerevarende stop for stigninger i
ejendomsskatten.
Svar
Finansloven for 2017 er fuldt finansieret indenfor rammerne af budgetloven.
I de mellemfristede fremskrivninger af dansk økonomi opgøres det finanspolitiske
råderum som den mulige realvækst i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger)
sammenlignet med et scenarie med real nulvækst i det offentlige forbrug.
Finansloven for 2017 indeholder en række initiativer, der ikke er offentligt for-
brug, men som finansieres af reserver, der på FFL17 teknisk var forudsat udmøn-
tet som offentligt forbrug. Det gælder blandt andet initiativer som sænkelsen af
registreringsafgiften, fastfrysningen af grundskylden og investeringer i køkkener til
bedre ældremad. Samlet set resulterede finansloven således i en teknisk nedjuste-
ring af det offentlige forbrug på ca. 1�½ mia. kr.,
jf. Økonomisk Redegørelse,
december
2016.
Det bemærkes, at der er tale om en samlet vurdering af det offentlige forbrug på
baggrund af finanslovsaftalen. Det er således ikke muligt at dekomponere effekten
af finansloven på det offentlige forbrug på de underliggende initiativer.
Effekten af finansloven for 2017 på det offentlige forbrug føres som udgangs-
punkt beregningsteknisk med ud i årene i de mellemfristede fremskrivninger.
En nedjustering af det offentlige forbrug på 1�½ mia. kr. svarer isoleret set til en
nedjustering af realvæksten i det offentlige forbrug på ca. 0,3 pct.-point.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om hvordan finanslovsaftalen og regeringsgrundlaget påvirker det økonomiske råderum i hvert af årene 2017-2025, til finansministeren
Side 2 af 2
I
Økonomisk Redegørelse,
december 2016 skønnes realvæksten i det offentlige for-
brug til 0,7 pct. i 2017. Skønnet for realvæksten i det offentlige forbrug er således
påvirket af en række forhold udover finanslovsaftalen, herunder niveauet for det
offentlige forbrug i 2016.
Det er ikke muligt at vurdere virkningerne på det offentlige forbrug af initiativerne
i regeringsgrundlaget. I foråret 2017 vil regeringen med afsæt i finanslovsaftalen
for 2017 og de reviderede konjunkturudsigter fremlægge en opdateret plan for de
finanspolitiske rammer frem mod 2025,
jf. regeringsgrundlaget.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister