Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1695822_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1. december 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 18 (Alm. del) af 13.
oktober 2016
Spørgsmål
Vil ministeren vurdere, hvordan det vil påvirke den offentlige saldo i 2025, hvis
følgende forslag gennemføres?
Alle militære kaserner, som er blevet nedlagt siden murens fald i 1989, genåb-
nes på et udgiftsniveau pr. kaserne svarende til det sidste hele år før nedlæg-
gelsen og opregnet til 2025-pl.
Antallet af værnepligtige øges til 10.000 årligt med en gennemsnitlig varighed
for en værnepligt på 9 måneder.
Svar
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet følgende bidrag fra forsvarsministeren.
”Forsvarsministeriets
bidrag til første del af svar på FIU alm. del spm. nr. 18
Forsvarsministeriet har oplyst, at der er 17 kaserner mv., som er blevet afhændet
siden 1989, jf. forsvarsforligene og aftaler om Forsvarets ordning og organisering.
Det skal bemærkes, at en genåbning af de 17 kaserner mv. ikke vil være mulig, idet
de som anført er blevet afhændet og derfor i dag benyttes til andre formål. En
genåbning af de 17 kaserner mv. ville således forudsætte, at det er muligt at købe
ejendommene. Dertil kommer, at der forventeligt ville være behov for gennem-
gribende ombygningen/nybyg, da kaserneområderne i dag benyttes til andre for-
mål.
Forsvarsministeriet oplyser endvidere, at driftsudgifterne til de afhændede kaser-
ner mv. (i det seneste hele år før nedlæggelsen) ikke afspejler de driftsudgifter, de
nedlagte kaserner ville andrage, såfremt de blev genåbnet.
Dette skyldes, at Forsvaret kun har de etablissementer, der er nødvendige for For-
svarets opgavevaretagelse. Hvilke opgaver Forsvaret skal kunne løse, og hvilke
operative kapaciteter, der indplaceres på hvilke kaserner mv. inden for Forsvarets
samlede økonomiske ramme, besluttes politisk i forbindelse med forsvarsforlig.
En genåbning af de 17 kaserner mv. ville således betyde, at Forsvarets opgavepor-
tefølje skulle udvides, idet Forsvaret enten skulle tilføres nye opgaver, eller at om-
fanget af eksisterende opgaver skulle øges.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om, hvordan det vil påvirke den offentlige saldo i 2025 ved gennemførelse af diverse forslag, til finansministeren
1695822_0002.png
Side 2 af 3
Dertil kommer, at der er sket en generel udvikling af den måde, Forsvaret driver
sine kaserner, herunder bl.a. ved brug af ny teknologi siden 1989.
På denne baggrund er der ikke grundlag for at besvare det stillede spørgsmål.
Afslutningsvist kan det til udvalgets orientering oplyses, at følgende kaserner mv.
er blevet afhændet siden 1989:
Langelandsgades Kaserne (Århus)
Østerfælled kaserne/Østerbrogades kaserne (København)
Randers Kaserne
Odense Kaserne
Ringsted Kaserne
Farum Kaserne
Næstved Kaserne
Viborg Kaserne
Tønder Kaserne
Sjælsmark Kaserne
Jægersborg Kaserne
Bülow kaserne
Avedørelejren
Sandholmlejren
Sønderborg kaserne
Auderødlejren
Segen kaserne
Forsvarsministeriets bidrag til anden del af svar på FIU alm. del spm. nr. 18
Til brug for besvarelsen har Forsvarsministeriet indhentet oplysninger fra Værns-
fælles Forsvarskommando.
Værnsfælles Forsvarskommando vurderer, at forøgelsen af Hærens uddannelse af
værnepligtige fra i dag ca. 4.000 til ca. 10.000 om året og en udvidelse af værne-
pligten fra 4 til 9 måneder skønsmæssigt vil medføre en udgift på ca. 2.500 mio.
kr. (2015-pl) årligt i personelrelaterede udgifter til værnepligtige og uddannelses-
kadrer mod ca. 500 mio. kr. (2015-pl) i dag.
Besvarelsen er baseret på en forudsætning om, at de eksisterende ca. 1.000 værne-
pligtige ved Forsvarets særtjenester (dvs. Forsvarets opgaveløsning for Kongehu-
set) videreføres. Opgørelsen af de estimerede udgifter til de resterende 9.000 vær-
nepligtige af 9 måneders varighed, er foretaget med forholdstal baseret på de oply-
ste omkostninger til de nuværende 4 måneders værnepligtige fra 2015, jf. de afgiv-
ne besvarelser på bl.a. FOU spørgsmål nr. 310, nr. 311 og nr. 322 af 30. septem-
ber 2016 og 28. oktober 2016. I udgiftsestimatet indgår ca. 1.700 mio. kr. (2015-
pl) om året til direkte personelomkostninger til værnepligtige (løn mv.) mod ca.
335 mio. kr. (2015-pl) i dag. Det anslås, at den udvidede uddannelseskadre vil ko-
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om, hvordan det vil påvirke den offentlige saldo i 2025 ved gennemførelse af diverse forslag, til finansministeren
Side 3 af 3
ste ca. 800 mio. kr. (2015-pl) årligt i direkte personelomkostninger (løn mv.), mod
i dag ca. 172 mio. kr. (2015-pl) årligt.
En stigning i antal værnepligtige samt en forlængelse af værnepligtsperioden vil
derudover medføre et betydeligt merbehov for ressourcer til anskaffelse og drift af
materiel og etablissement samt afledte behov til forøget kapacitet ved blandt andet
Forsvarets uddannelsesinstitutioner samt støttende styrelser.
Forsvarsministeriet har oplyst, at det ikke er muligt at opgøre disse udgifter, da
dette bl.a. afhænger af, hvilke formål de værnepligtige ville skulle anvendes til (fx
mobiliseringsstyrke eller styrkelse af Totalforsvarsstyrken), samt det konkrete om-
fang af justeringer af etablissementsstrukturen, herunder om der ville kunne an-
vendes eksisterende etablissementer, eller om der vil være behov for at etablere
yderligere bygninger, kaserner mv. og i så fald hvor dette skulle opføres. Dette er
alle elementer, som besluttes politisk i forbindelse med forsvarsforligene.
Værnsfælles Forsvarskommando har bemærket, at den 9 måneders værnepligt ikke
vil muliggøre, at Hærens nuværende opgaver, herunder bidrag til nationale og
internationale operationer, helt eller delvist kan løses af værnepligtige. Anvendel-
sen vil derimod forventeligt skulle målrettes en mobiliseringsstyrke eller styrkelse
af Totalforsvarsstyrken”.
Virkningen på den offentlige saldo vil afhænge af, hvorvidt udgifterne forudsættes
at fortrænge øvrige offentlige udgifter. Dette vil fx være tilfældet, hvis merudgif-
terne finansieres indenfor en samlet forudsat forbrugsvækst. Hvis dette ikke er
tilfældet, vil tiltagene forværre den offentlige saldo svarende til de umiddelbare
merudgifter.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister