Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1731753_0001.png
Notat
Tabeller til besvarelse af spørgsmål 179 fra Finansudvalget
Det er ved besvarelsen lagt til grund, at der med
formel
pensionsalder menes den
lovbestemte
pensionsalder. Tabel 1 viser 1) den lovbestemte
1
pensionsalder beregnet
af Kommissionen på baggrund af landenes nuværende planer; 2) forventet restle-
vetid i 2030 samt; 3) forventet antal år på pension baseret på 1) og 2), for alle EU-
lande for en mand, som er født i 1970 (fylder 47 år i 2017). Tabel 2 viser de tilsva-
rende tal for en kvinde.
Det skal bemærkes, at pensionsalderen i nogle lande kan afvige fra hele år (fx 65
år og 4 måneder). Fødselsmåneden kan derfor være afgørende for, om en person
født i fx 1970 kan gå på pension i et givent kalenderår eller må vente til det næste.
De angivne pensionsaldre i tabellerne kan være afrundet og er den pensionsalder,
der vil gælde for størsteparten af personerne født i 1970 (givet at antallet af fødsler
er ligeligt fordelt over året). Der er i eksemplet ikke taget højde for, at nogle lande
(fx Danmark) giver visse muligheder for tidlig tilbagetrækning (efterløn).
Beregningen af det forventede antal år på pension er baseret på den forventede
restlevetid for en person, som er 60 år i 2030 (født i 1970), der svarer til mekanis-
men i den danske pensionslovgivning. En beregning baseret på restlevetiden som
47-årige i 2017 ville i denne sammenhæng næppe være retvisende, da personer,
som dør inden pensionsalderen, vil indgå i beregningen med et
negativt
antal år på
pension.
2
For at mindske dette problem er det således valgt i stedet at tage ud-
gangspunkt i en person som er 60 år i 2030 (dvs. stadig en person som fyldte 47 år
i 2017), hvilket svarer til beregningen, der ligger til grund for levetidsindekseringen
i Danmark. Det bemærkes, at det ikke ændrer nævneværdigt på landenes placering
på listen om der tages udgangspunkt i restlevetiden for 47-årige eller 60-årige.
Desuden henvises til de generelle data- og metodemæssige forbehold omtalt i be-
svarelsen af Finansudvalgets spørgsmål 177 stillet 6. januar 2017. Det gælder bl.a.,
at der er forskel på, hvor langt landene er nået med sikring af holdbare pensions-
systemer. Danmark er relativt langt og er et af de lande, der har indført indekse-
ring af pensionsalderen, mens andre har valgt diskretionære stigninger i pensions-
alderen (som kun rækker et begrænset antal år frem). I lyset af de fælles demogra-
fiske udfordringer, kan det desuden forventes, at der i de kommende år gennem-
føres yderligere tiltag. Det skal også bemærkes, at pensionsalderen kun er et aspekt
af mange, hvorfor en sammenligning af pensionsalder ikke giver det fulde billede.
Nogle lande har således i stedet for stigninger i pensionsalderen fx indført meka-
nismer, som reducerer de offentlige pensionsydelser, når levetiden stiger.
For nogle lande kan der være tale om aftaler, der kræver politiske beslutninger i fremtiden. I Danmark
indebærer den gældende levetidsindeksering, at Folketinget hvert femte år skal bekræfte justeringer af pensi-
onsalderen som følge af levetidsudviklingen
2
Dør en person fx som 50-årig, og er pensionsalderen 69 år, ville denne person indgå med -19 år på pension.
1
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om pensionsalder og forventet restlevetid, til finansministeren
1731753_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Den lovbestemte/aftalte pensionsalder, den forventede restlevetid i 2030, og det forventede antal år
på pension for mænd, som bliver 47 år i 2017
Lovbestemt pensionsalder
(afrundet)
Luxembourg
Østrig
Malta
Slovenien
Sverige
Frankrig
Spanien
Storbritannien
Tyskland
Belgien
Irland
Portugal*
Italien*
Cypern*
Finland*
Tjekkiet*
Nederlandene*
Estland
Danmark*
Slovakiet*
Polen
Grækenland*
Rumænien
Ungarn
Kroatien
Bulgarien
Letland
Litauen
65
65
65
65
67
67
67
67
67
67
68
68
69
67
68
66
69
65
69
65
67
70
65
65
67
65
65
65
Forventet restlevetid
1
25,1
24,8
24,6
23,7
25,6
25,2
25,0
24,8
24,6
24,6
24,9
24,7
25,7
23,5
24,5
22,0
24,9
20,4
24,0
19,7
21,4
24,3
19,3
19,2
21,0
18,3
18,0
16,7
Antal år på pension
20,1
19,8
19,6
18,7
18,6
18,2
18,0
17,8
17,6
17,6
16,9
16,7
16,7
16,5
16,5
16,0
15,9
15,4
15,0**
14,7
14,4
14,3
14,3
14,2
14,0
13,3
13,0
11,7
Anm.:
1
Den forventede restlevetid er angivet for en 60-årig i 2030-35.
Lande markeret med rød og kursiv har mekanismer, der fx sænker ydelsen og/eller hæver indbetalingerne i
takt med levetiden/pensionssystemets holdbarhed.
*Angiver lande, hvor pensionsalderen er knyttet til den forventede levetid. Den forventede levetid er baseret
på Eurostats seneste befolkningsfremskrivning (EUROPOP 2013).
** Det ventede antal år på pension kan afvige fra danske beregninger, som bygger på DREAM’s
befolkningsfremskrivning. Det bemærkes, at den lovbestemte pensionsalder er 68 år i 2030, og at Folketinget
kan beslutte at hæve pensionsalderen hvert femte år herefter, med en varslingsperiode på 15 år, såfremt den
forventede stigning i levetiden i levetidsindekseringsmekanismen indfries. En folkepensionsalder på 69 år for
årgang 1970 vil skulle besluttes af Folketinget i 2020.
Sverige: Pensionsalderen er fleksibel. En ansat er berettiget til at forblive i sin ansættelse indtil sit 67. år.
Finland: Pensionsalderen er fleksibel med 68 år som øvre grænse.
Kilde: FN’s 2015-befolkningsfremskrivning og Kommissionen: Discussion Paper 042 - ”Pension Reforms in the
EU since the Early 2000’s: Achievements and Challenges Ahead” (Dec. 2016) samt bagvedliggende data.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm. om pensionsalder og forventet restlevetid, til finansministeren
1731753_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 2
Den lovbestemte/aftalte pensionsalder, den forventede restlevetid i 2030, og det forventede antal år
på pension for kvinder, som bliver 47 år i 2017
Lovbestemt pensionsalder
(afrundet)
Luxembourg
Østrig
Belgien
Frankrig
Slovenien
Spanien
Malta
Sverige
Italien*
Belgien
Estland
Tyskland
Portugal*
Rumænien
Storbritannien
Finland*
Polen
Tjekkiet*
Bulgarien
Irland
Slovakiet*
Cypern*
Litauen
Ungarn
Letland
Nederlandene*
Kroatien
Grækenland*
Danmark*
65
65
67
67
65
67
65
67
69
67
65
67
68
63
67
68
66
66
63
68
65
67
65
65
65
69
67
70
69
Forventet restlevetid
1
28,1
28,0
27,6
29,5
27,4
29,2
26,3
27,7
29,6
27,6
25,5
27,4
28,3
23,2
26,9
27,8
25,8
25,5
22,4
27,3
24,1
26,0
23,6
23,6
23,5
27,3
25,0
27,9
26,2
Antal år på pension
23,1
23,0
20,6
22,5
22,4
22,2
21,3
20,7
20,6
20,6
20,5
20,4
20,3
20,2
19,9
19,8
19,8
19,5
19,4
19,3
19,1
19,0
18,6
18,6
18,5
18,3
18,0
17,9
17,2**
Anm.:
1
Den forventede restlevetid er angivet for en 60-årig i 2030-35.
Lande markeret med rød har mekanismer, der fx sænker ydelsen og/eller hæver indbetalingerne i takt med
levetiden/pensionssystemets holdbarhed.
*Angiver lande, hvor pensionsalderen er knyttet til den forventede levetid. Den forventede levetid er baseret
på Eurostats seneste befolkningsfremskrivning (EUROPOP 2013).
** Det ventede antal år på pension kan afvige fra danske beregninger, som bygger på DREAM’s
befolkningsfremskrivning. Det bemærkes, at den lovbestemte pensionsalder er 68 år i 2030, og at Folketin-
get kan beslutte at hæve pensionsalderen hvert femte år herefter, med en varslingsperiode på 15 år, såfremt
den forventede stigning i levetiden i levetidsindekseringsmekanismen indfries. En folkepensionsalder på 69
år for årgang 1970 vil skulle besluttes af Folketinget i 2020.
Sverige: Pensionsalderen er fleksibel. En ansat er berettiget til at forblive i sin ansættelse indtil sit 67. år.
Finland: Pensionsalderen er fleksibel med 68 år som øvre grænse.
Tjekkiet: Pensionsalderen for kvinder afhænger af antallet af børn. Den angivne alder forudsætter to børn.
Kilde: FN’s 2015-befolkningsfremskrivning og Kommissionen: Discussion Paper 042 - ”Pension Reforms in the
EU since the Early 2000’s: Achievements and Challenges Ahead” (Dec. 2016) samt bagvedliggende data.