Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1731756_0001.png
Notat
Tabeller til besvarelse af spørgsmål 177 fra Finansudvalget
Tabel 1-4 nedenfor viser den lovbestemte pensionsalder i alle EU-lande i hhv.
2013 (senest tilgængelige samlede data for EU-landene), 2030, 2035 og 2040 for
hhv. mænd og kvinder. Tallene er opgjort af Kommissionen på baggrund af de
nuværende planer for pensionsalderen i de enkelte lande.
I et antal lande er pensionsalderen indekseret til den forventede levetid. I Dan-
mark har Folketinget vedtaget, at pensionsalderen forhøjes til 68 år i 2030. Med de
nuværende forventninger til stigende levetid indebærer indekseringen, at pensi-
onsalderen forhøjes yderligere til hhv. 69 år i 2035 og til 70 år i 2040. Men det
kræver både, at forventningerne til stigende levetid indfries, og at folketinget be-
slutter forhøjelserne i hhv. 2020 og 2025. Andre lande har valgt diskretionære
stigninger i pensionsalderen i fremtiden (som kun rækker et begrænset antal år
frem i tiden) og har ikke fastsat indekseringsmekanismer, mens en række lande
endnu ikke har vedtaget stigninger i pensionsalderen.
Det skal bemærkes, at pensionsalderen kun er et aspekt af mange, som varierer
betydeligt fra land til land, hvorfor en sammenligning af pensionsalderen isoleret
set langt fra giver et fuldstændigt billede. Nogle lande har således i stedet for stig-
ninger i pensionsalderen bl.a. indført mekanismer, som reducerer de offentlige
pensionsydelser, når levetiden stiger – fx Sverige, Finland, Spanien og Tyskland.
Derudover giver nogle lande (herunder Danmark) visse muligheder for tidlig til-
bagetrækning (efterløn).
I lyset af at de fleste lande står overfor demografiske udfordringer, og selvom, der
allerede er gjort en del i mange EU-lande, kan det forventes, at der i de kommen-
de år gennemføres yderligere tiltag
1
. De lovbestemte pensionsaldre i 2030, 2035 og
2040 er derfor i høj grad et udtryk for, hvor langt man i de enkelte lande på nuvæ-
rende tidspunkt er kommet i forhold til at indrette pensionssystemerne til en sti-
gende levealder og er ikke nødvendigvis et udtryk for, hvad pensionsalderen bliver
til den tid. At Danmark bevæger sig mod toppen af tabellerne frem mod 2040, er
således et resultat af, at Danmark, sammenlignet med andre lande, er kommet
relativt langt med at sikre et bæredygtigt pensionssystem. Derudover skyldes det
også, at holdbarhedstilpasningen af det danske system bygger på en højere pensi-
onsalder fremfor fx lavere pensionsydelser, som det er tilfældet i visse andre lande.
Det bemærkes, at tallene i tabellerne angiver den normale pensionsalder, idet der i
flere lande er fleksible muligheder for tidligere og senere tilbagetrækning. Herud-
Se fx Kommissionen: Discussion Paper 042 - ”Pension Reforms in the EU since the Early 2000’s:
Achievements and Challenges Ahead” (December 2016). Flere lande har desuden landespecifikke anbefalin-
ger om at styrke holdbarheden af de offentlige finanser, herunder gennem styrket holdbarhed i pensionssy-
stemerne.
1
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil oplyse den lovbestemte pensionsalder, til finansministeren
Side 2 af 6
over afhænger den konkrete pensionsalder i nogle lande fx af antal år på arbejds-
markedet, antallet af børn og faggruppe. Der er ligeledes variationer i dæknings-
graden af pensionsudbetalingerne og reglerne for bidrag til pensionsordningerne.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil oplyse den lovbestemte pensionsalder, til finansministeren
1731756_0003.png
Tabel 1
Den lovbestemte pensionsalder (efterlønsalder i parentes) for samtlige EU-lande, 2013
Mænd
Finland
Grækenland
Sverige
Italien
Frankrig
Tyskland
Polen
Nederlandene
Irland
Spanien
Cypern
Belgien
Danmark
Luxembourg
Portugal
Slovenien
Storbritannien
Kroatien
Østrig
Rumænien
Bulgarien
Estland
Litauen
Tjekkiet
Ungarn
Malta
Letland
Slovakiet
68,0 (62,0)
67,0 (62,0)
67,0 (61,0)
66,3 (62,0)
65,8 (60,8)
65,3 (63,0)
65,3 (65,3)
65,1 (65,1)
65,0 (65,0)
65,0 (63,0)
65,0 (63,0)
65,0 (60,5)
65,0 (60,0)
65,0 (57,0)
65,0 (55,0)
65,0 (58,3)
65,0 (65,0)
65,0 (60,0)
65,0 (62,0)
64,7 (59,7)
63,7 (63,7)
63,0 (60,0)
62,8 (57,8)
62,7 (59,7)
62,0 (62,0)
62,0 (61,0)
62,0 (60,0)
62,0 (60,0)
Kvinder
68,0 (62,0)
67,0 (62,0)
67,0 (61,0)
62,3 (62,0)
65,8 (60,8)
65,3 (63,0)
60,3 (60,3)
65,1 (65,1)
65,0 (65,0)
65,0 (63,0)
65,0 (63,0)
65,0 (60,5)
65,0 (60,0)
65,0 (57,0)
65,0 (55,0)
63,5 (58,0)
61,0 (61,0)
60,8 (55,8)
60,0 (58,8)
59,7 (54,7)
60,7 (60,7)
62,0 (59,0)
60,7 (55,7)
59,7 (56,7)
62,0 (62,0)
62,0 (61,0)
62,0 (60,0)
58,3 (56,3)
Pensionsalder er
knyttet til levetid
(X)
X
Udbetalinger er
knyttet til levetid
X
Automatisk
balancering
2
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Anm.: Finland: Pensionsalderen er fleksibel ml. 62 og 68 år. Jo længere tid pensionen udskydes, desto højere ydelse.
Pensionsalderen er knyttet til levetid ved at indbetalingsperioden for fuld ydelse øges i takt med levetiden.
Sverige: Pensionsalderen er fleksibel. En ansat er berettiget til at forblive i sin ansættelse indtil sit 67. år.
Tjekkiet: Pensionsalderen for kvinder afhænger af antallet af børn. Den angivne alder forudsætter to børn.
Kilde: Kommissionen: Discussion Paper 042 - ”Pension Reforms in the EU since the Early 2000’s: Achievements
and Challenges Ahead” (December 2016) samt bagvedliggende data.
”Automatisk balancering” dækker over mekanismer, der sænker ydelsen og/eller hæver indbetalingerne
automatisk for at opretholde holdbarheden af pensionssystemet, dvs. at justeringen er knyttet til holdbarhe-
den af pensionssystemet i stedet for direkte til levetiden.
2
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil oplyse den lovbestemte pensionsalder, til finansministeren
1731756_0004.png
Side 4 af 6
Tabel 2
Den lovbestemte/aftalte
3
pensionsalder (efterlønsalder i parentes) for samtlige EU-lande, 2030
Mænd
Grækenland
Nederlandene
Irland
Danmark
Finland
Italien
Portugal
Spanien
Tyskland
Belgien
Frankrig
Sverige
Polen
Storbritannien
Cypern
Ungarn
Letland
Estland
Malta
Kroatien
Litauen
Slovenien
Luxembourg
Tjekkiet
Østrig
Bulgarien
Rumænien
Slovakiet
69,0 (64,0)
68,0 (68,0)
68,0 (68,0)
68,0 (65,0)
68,0 (63,0)
67,6 (64,6)
67,1 (55,0)
67,0 (63,0)
67,0 (63,0)
67,0 (63,0)
67,0 (62,0)
67,0 (61,0)
67,0 (67,0)
66,0 (66,0)
66,0 (64,0)
65,0 (65,0)
65,0 (63,0)
65,0 (62,0)
65,0 (61,0)
65,0 (60,0)
65,0 (60,0)
65,0 (60,0)
65,0 (57,0)
65,0 (60,0)
65,0 (62,0)
65,0 (65,0)
65,0 (60,0)
64,1 (62,1)
Kvinder
69,0 (64,0)
68,0 (68,0)
68,0 (68,0)
68,0 (65,0)
68,0 (63,0)
67,6 (64,6)
67,1 (55,0)
67,0 (63,0)
67,0 (63,0)
67,0 (63,0)
67,0 (62,0)
67,0 (61,0)
64,5 (64,5)
66,0 (66,0)
66,0 (64,0)
65,0 (65,0)
65,0 (63,0)
65,0 (62,0)
65,0 (61,0)
65,0 (60,0)
65,0 (60,0)
65,0 (60,0)
65,0 (57,0)
64,7 (60,0)
63,5 (62,0)
63,0 (63,0)
63,0 (58,0)
64,1 (62,1)
Pensionsalder er
knyttet til levetid
X
X
Udbetalinger er
knyttet til levetid
Automatisk
balancering
X
(X)
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Anm.: Den forventede levetid er baseret på Eurostats seneste befolkningsfremskrivning (EUROPOP 2013).
Finland: Pensionsalderen er fleksibel ml. 62 og 68 år. Jo længere tid pensionen udskydes, desto højere ydelse.
Pensionsalderen er knyttet til levetid ved at indbetalingsperioden for fuld ydelse øges i takt med levetiden.
Sverige: Pensionsalderen er fleksibel. En ansat er berettiget til at forblive i sin ansættelse indtil sit 67. år.
Tjekkiet: Pensionsalderen for kvinder afhænger af antallet af børn. Den angivne alder forudsætter to børn.
Kilde: Kommissionen: Discussion Paper 042 - ”Pension Reforms in the EU since the Early 2000’s: Achievements
and Challenges Ahead” (December 2016) samt bagvedliggende data.
I Danmark og Frankrig kræver levetidsindekseringen politiske beslutninger i fremtiden. For Danmark er der
dog i 2030 tale om den allerede i dag lovbestemte pensionsalder.
3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil oplyse den lovbestemte pensionsalder, til finansministeren
1731756_0005.png
Side 5 af 6
Tabel 3
Den lovbestemte/aftalte
4
pensionsalder (efterlønsalder i parentes) for samtlige EU-lande, 2035
Mænd
Grækenland
Danmark
Nederlandene
Irland
Italien*
Finland
Portugal
Spanien
Tyskland
Belgien
Frankrig
Sverige
Polen
Cypern
Storbritannien
Kroatien
Tjekkiet
Ungarn
Letland
Estland
Østrig
Malta
Litauen
Slovenien
Luxembourg
Bulgarien
Rumænien
Slovakiet
69,5 (64,5)
69,0 (66,0)
68,6 (68,6)
68,0 (68,0)
68,0 (65,0)
68,0 (63,0)
67,4 (55,0)
67,0 (63,0)
67,0 (63,0)
67,0 (63,0)
67,0 (62,0)
67,0 (61,0)
67,0 (67,0)
66,5 (64,5)
66,3 (66,3)
66,3 (61,3)
65,8 (60,8)
65,0 (65,0)
65,0 (63,0)
65,0 (62,0)
65,0 (62,0)
65,0 (61,0)
65,0 (60,0)
65,0 (60,0)
65,0 (57,0)
65,0 (65,0)
65,0 (60,0)
64,8 (62,8)
Kvinder
69,5 (64,5)
69,0 (66,0)
68,6 (68,6)
68,0 (68,0)
68,0 (65,0)
68,0 (63,0)
67,4 (55,0)
67,0 (63,0)
67,0 (63,0)
67,0 (63,0)
67,0 (62,0)
67,0 (61,0)
65,8 (65,8)
66,5 (64,5)
66,3 (66,3)
66,3 (61,3)
65,6 (60,6)
65,0 (65,0)
65,0 (63,0)
65,0 (62,0)
65,0 (62,0)
65,0 (61,0)
65,0 (60,0)
65,0 (60,0)
65,0 (57,0)
63,0 (63,0)
63,0 (58,0)
64,8 (62,8)
Pensionsalder er
knyttet til levetid
X
X
X
Udbetalinger er
knyttet til levetid
Automatisk
balancering
X
(X)
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Anm.: Den forventede levetid er baseret på Eurostats seneste befolkningsfremskrivning (EUROPOP 2013).
Finland: Pensionsalderen er fleksibel ml. 62 og 68 år. Jo længere tid pensionen udskydes, desto højere ydelse.
Pensionsalderen er knyttet til levetid ved at indbetalingsperioden for fuld ydelse øges i takt med levetiden.
Sverige: Pensionsalderen er fleksibel. En ansat er berettiget til at forblive i sin ansættelse indtil sit 67. år.
Tjekkiet: Pensionsalderen for kvinder afhænger af antallet af børn. Den angivne alder forudsætter to børn.
Kilde: Kommissionen: Discussion Paper 042 - ”Pension Reforms in the EU since the Early 2000’s: Achievements
and Challenges Ahead” (December 2016) samt bagvedliggende data.
I Danmark og Frankrig er der tale om aftaler, der kræver politiske beslutninger i fremtiden. I Danmark
indebærer den aftalte levetidsindeksering konkret, at Folketinget hvert femte år skal hæve pensionsalderen.
4
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om ministeren vil oplyse den lovbestemte pensionsalder, til finansministeren
1731756_0006.png
Side 6 af 6
Tabel 4
Den lovbestemte/aftalte
5
pensionsalder (efterlønsalder i parentes) for samtlige EU-lande, 2040
Mænd
Danmark
Grækenland
Nederlandene
Italien
Irland
Finland
Portugal
Kroatien
Polen
Cypern
Spanien
Tyskland
Belgien
Frankrig
Sverige
Storbritannien
Tjekkiet
Slovakiet
Ungarn
Letland
Estland
Østrig
Malta
Litauen
Slovenien
Luxembourg
Bulgarien
Rumænien
70,0 (67,0)
69,9 (64,9)
69,3 (69,3)
68,4 (65,4)
68,0 (68,0)
68,0 (63,0)
67,7 (55,0)
67,1 (62,0)
67,0 (67,0)
67,0 (65,0)
67,0 (63,0)
67,0 (63,0)
67,0
(63,0)
67,0 (62,0)
67,0 (61,0)
66,7 (66,7)
66,5 (61,5)
65,4 (63,4)
65,0 (65,0)
65,0 (63,0)
65,0 (62,0)
65,0 (62,0)
65,0 (61,0)
65,0 (60,0)
65,0 (60,0)
65,0 (57,0)
65,0 (65,0)
65,0 (60,0)
Kvinder
70,0 (67,0)
69,9 (64,9)
69,3 (69,3)
68,4 (65,4)
68,0 (68,0)
68,0 (63,0)
67,7 (55,0)
67,1 (62,0)
67,0 (67,0)
67,0 (65,0)
67,0 (63,0)
67,0 (63,0)
67,0
(63,0)
67,0 (62,0)
67,0 (61,0)
66,7 (66,7)
66,5 (61,5)
65,4 (63,4)
65,0 (62,0)
65,0 (63,0)
65,0 (62,0)
65,0 (62,0)
65,0 (61,0)
65,0 (60,0)
65,0 (60,0)
65,0 (57,0)
63,0 (63,0)
63,0 (58,0)
Pensionsalder er
knyttet til levetid
X
X
X
X
Udbetalinger er
knyttet til levetid
Automatisk
balancering
X
(X)
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Anm.: Den forventede levetid er baseret på Eurostats seneste befolkningsfremskrivning (EUROPOP 2013).
Finland: Pensionsalderen er fleksibel ml. 62 og 68 år. Jo længere tid pensionen udskydes, desto højere ydelse.
Pensionsalderen er knyttet til levetid ved at indbetalingsperioden for fuld ydelse øges i takt med levetiden.
Sverige: Pensionsalderen er fleksibel. En ansat er berettiget til at forblive i sin ansættelse indtil sit 67. år.
Tjekkiet: Pensionsalderen for kvinder afhænger af antallet af børn. Den angivne alder forudsætter to børn.
Kilde: Kommissionen: Discussion Paper 042 - ”Pension Reforms in the EU since the Early 2000’s: Achievements
and Challenges Ahead” (December 2016) samt bagvedliggende data.
I Danmark og Frankrig er der tale om aftaler, der kræver politiske beslutninger i fremtiden. I Danmark
indebærer den aftalte levetidsindeksering konkret, at Folketinget hvert femte år skal hæve pensionsalderen.
5