Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1716139_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
27. januar 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 173 (Alm. del) af 5. januar
2017 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på FIU alm. del - spørgsmål 170 (folketings-
året 2015-16) give en række eksempler på, hvordan skatteforvridningsfaktoren
indgår i provenuberegninger af konkrete tiltag, som er gennemført i de senere år?
Svar
Skatteforvridningsfaktoren anvendes ved beregning af samfundsøkonomiske
konsekvenser af initiativer, når disse indebærer udgifter, og der ikke er anvist
konkret finansiering.
Når der er tale om pakker af initiativer, der samlet set er fuldt finansieret, vil der
ved beregning af samfundsøkonomiske konsekvenser skulle tages højde for afled-
te virkninger af både de konkrete udgifter og den konkrete finansiering.
Ved vurdering af initiativer, hvor der ikke er anvist finansiering, tages der
udgangspunkt i, at finansieringsbehovet – før eller siden – skal udlignes.
Skatteforvridningsfaktoren repræsenterer den marginale samfundsmæssige
omkostning, som opstår på grund af behov for generel skattefinansiering.
Omkostningen består i, at der ved skattefinansiering sker forvridning af borgere
og virksomheders beslutninger om arbejdsudbud, forbrug, opsparing og
investeringer mv., hvilket fører til en mindre økonomisk aktivitet i samfundet.
Omkostningen forbundet med generel skattefinansiering indregnes som en
omkostning ved initiativet.
På Trafikministeriets område indgår skatteforvridningsfaktoren som standard i de
beregninger, som bl.a. Vejdirektoratet og Banedanmark foretager, når de bereg-
ner samfundsøkonomi på anlægsprojekter. Det gælder fx samfundsøkonomiske
beregninger som led i
Ex-post analyse af Storebæltsforbindelsen
(2014),
Udbygning af rute
15, Ringkøbing – Herning
(2013),
Samfundsøkonomi – Ny bane til Aalborg Lufthavn
(2015) og
Togfonden DK højhastighed og elektrificering af den danske jernbane
(2013).
På Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets område anvender Energistyrelsen
løbende skatteforvridningsfaktoren i samfundsøkonomiske beregninger. Skatte-
forvridningsfaktoren er eksempelvis anvendt i forbindelse med de samfundsøko-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om ministeren vil give eksempler på, hvordan skatteforvridningsfaktoren indgår i provenuberegninger af konkrete tiltag, til finansministeren
1716139_0002.png
Side 2 af 2
nomiske beregninger i
Virkemiddelkatalog – Potentialer og omkostninger for klimatiltag
(2013), hvor de samfundsøkonomiske omkostninger ved at reducere udledningen
af klimagasser ved en række forskellige tiltag blev sammenlignet med en ensartet
beregningsmetode.
Tilsvarende anvendes skatteforvridningsfaktoren i forbindelse med samfundsøko-
nomiske beregninger på Miljø- og Fødevareministeriets område. Skatteforvrid-
ningsfaktoren indgår således i Miljø- og Fødevareministeriets beregningsforudsæt-
ninger til brug for samfundsøkonomiske analyser (særligt cost-benefit-analyser) på
miljøområdet.
1
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
1
Se
http://mfvm.dk/miljoe/miljoeoekonomiske-noegletal/.