Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1716565_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. januar 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 170 (Alm. del) af 3. januar
2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Ministeren skriver i svaret på L 1 spørgsmål 3, ”det fremgår ikke af svar på Fi-
nansudvalgets spørgsmål 591 af 28. september 2016, at der vil være en merudgift
ift. grundforløbet, hvis alle projekterne i Togfonden gennemføres”. Vil ministeren
i forlængelse heraf forklare, hvorfor der i tabel 1 i svaret FIU alm. del - spørgsmål
591(folketingsåret 2015-16) er trukket 2 mia. kr. til gennemførelse af projekterne i
togfonden fra det økonomiske råderum og den øvrige finansiering for at komme
frem til balancen på -6,5 mia. kr.?
Svar
I
svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 591 (Alm. del) af 26. september 2016
fremgår det
om finansiering af Togfonden DK:
”Det
fremgår af Stol på Danmark, at alle projekterne i Togfonden DK skal gennemføres (s.
24). Såfremt det antages, at projekterne gennemføres med den oprindeligt forudsatte afløbsprofil
indebærer det en merudgift på 2 mia. kr. i 2020 i forhold til indbudgetteringen af togfonden på
regeringens finanslovforslag for 2017. Denne merudgift vil skulle finansieres inden for det eksi-
sterende råderum. Alternativt vil togfondsprojekterne skulle finansieres af skattestigninger eller
omprioriteringer fra andre områder.
Såfremt det lægges til grund, at togfondsprojekterne gennemføres med en alternativ afløbsprofil, vil
merudgiften i året 2020 kunne reduceres, idet dette dog vil skulle modsvares af en tilsvarende
merudgift i enten årene før eller efter.
Der er blevet henvist til en politisk aftale om Togfonden, som skulle indebære merudgifter på 0,3
mia. kr. i 2020 i forhold til regeringens finanslovforslag for 2017. Aftalen indeholder imidlertid
kun konkret prioritering af en del af togfondsprojekterne, svarende til samlede udgifter på ca.
13,5 mia. kr. Det fremgår af aftalen, at parterne i forligskredsen mødes senest i 2019 for at
drøfte udmøntningen af de resterende projekter, herunder timing og finansiering.
Såfremt alle projekterne i Togfonden DK skal gennemføres, vil den samlede udgift på ca. 27
mia. kr. skulle prioriteres indenfor den eksisterende økonomi i den udstrækning projekterne
gennemføres frem mod 2025. Alternativt vil togfondsprojekterne skulle finansieres af skattestig-
ninger eller omprioriteringer fra andre områder.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm. om ministeren vil forklare, hvorfor der trukket 2 mia. kr. til gennemførelse af projekterne i togfonden, til finansministeren
Side 2 af 2
I
svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 3 (L 1 - § 7 Finansministeriet) af 4. november 2016
fremgår det, at:
”Samtlige
udgifter til offentlige investeringer skal som nævnt holde sig inden for det finansierede
udgiftsniveau i de mellemfristede fremskrivninger. Hvis alle projekterne i Togfonden DK gennem-
føres, skønnes udgifterne forbundet med de samlede planlagte investeringsprojekter frem mod
2020 at overstige det finansierede niveau i grundforløbet til DK2025 – Et stærkere Danmark,
august, jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål 591 af 28. september 2016.”
Dermed vil en antagelse om, at projekterne gennemføres med den oprindeligt
forudsatte afløbsprofil indebære en merudgift på 2 mia. kr. i 2020 i forhold til
indbudgetteringen af Togfonden DK på regeringens (V) finanslovforslag for
2017.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister