Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. marts 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 17 af 13. oktober 2016
Spørgsmål
Vil ministeren vurdere, hvordan nedenstående forslag hver for sig og samlet
set vil påvirke den offentlige saldo i 2025?
• Afskaffelse af topskatten
• Afskaffelse af arbejdsmarkedsbidraget
• Afskaffelse af beskæftigelsesfradraget
• Afskaffelse af selskabsskatten
• Afskaffelse af
arveafgiften
• Afskaffelse af registreringsafgiften på biler
• Afskaffelse af afgiften på ledningsført vand
• Afskaffelse af afgiften på chokolade, konsumis og sukkervarer mv.
• Afskaffelse af afgiften på øl, vin og spiritus
• Halvering af afgiften på benzin
• Halvering af afgiften på el, gas og kul
Svar
Der er tale om forslag, som indebærer omfattende justeringer af såvel
personskatter, selskabsskatter og en lang række afgifter.
En fuldstændig beskrivelse af konsekvenserne af forslaget vanskeliggøres bl.a. af,
at adfærdsvirkningerne ved ændringer i denne størrelsesorden er forbundet med
betydelig usikkerhed. En fuldstændig beskrivelse ville bl.a. kræve, at der
gennemføres analyser af mulige konsekvenser for andre dele af
skattelovgivningen, herunder af behovet for eventuelle værnsregler og
overgangsordninger. Særligt vil en afskaffelse af selskabsskatten rejse
problemstillinger i forhold til beskatningen af hovedaktionærer, der uden nye
typer af værnsregler vil kunne opnå en stor skattebesparelse ved at tage
lønindkomst ud som lavt beskattet udbytte.
Nedenfor er derfor givet en overordnet gennemgang af effekterne, hvor der i
skønnene for de afledte virkninger er taget udgangspunkt i en lille (i princippet
marginal) ufinansieret nedsættelse af de enkelte skatter og afgifter.
At skatte- og afgiftslettelserne er ufinansierede betyder, at belastningen af det
finanspolitiske råderum før eller siden skal imødegås via enten lavere offentlige