Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1712378_0001.png
17. januar 2017
J.nr. 16-1900308
Til Folketinget – Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 166 af 21. december 2016.
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om hvad det vil koste at sætte overdragelsesafgiften til hhv. 10 pct., 5 pct. og 0, til skatteministeren
1712378_0002.png
Spørgsmål
Af Skatteministeriets rapport ”Succession til erhvervsdrivende fonde” fremgår det, at
merudgiften ved at nedsætte overdragelsesafgiften ved overdragelse af virksomheder til
erhvervsdrivende fonde til 15 pct. i stedet for 20 pct. er 90 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd. Vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for, hvad det vil koste at sætte over-
dragelsesafgiften til hhv. 10 pct., 5 pct. og 0 pct. Beregningerne bedes både foretaget med
udgangspunkt skattereglerne, da den nævnte rapport blev udgivet og med udgangspunkt i
de nuværende regler og inklusiv de elementer, der fremgår af aftalen om Finansloven for
2016.
Svar
Indledningsvis skal det understreges, at udgangspunktet for de provenuvurderinger, der
indgår i rapporten ”Succession til erhvervsdrivende fonde” fra maj 2015 er en situation
med omtrentlig balance mellem overdragelsesafgiften ved overdragelse af virksomheder
til en erhvervsdrivende fond og overdragelse indenfor familien.
En væsentlig afvigelse fra disse forudsætninger må forventes at påvirke skatteydernes valg
mellem såvel de to overdragelsesformer som valget mellem overdragelse til andre ejere
overfor overdragelse til familiemedlemmer eller erhvervsdrivende fonde. Det vil have
relativt komplekse effekter på beslutningsgrundlaget for de virksomhedsejere, der står
overfor at skulle vælge, hvordan et kommende generationsskifte skal gennemføres, her-
under om virksomheden helt eller delvist skal videregives til næste generation i familien,
overdrages til en erhvervsdrivende fond eller sælges til tredje part.
I spørgsmålet ønskes belyst situationer, dels hvor overdragelsesafgiften og bo- og gaveaf-
giften nedsættes markant, dels hvor der opstår en ikke uvæsentlig afgiftsmæssig forskel
mellem overdragelse til en fond og overdragelse indenfor familien.
I
tabel 1
er vist det skønnede mindreprovenu ved anvendelse af de samme beregningsfor-
udsætninger som anvendt i rapporten ”Succession til erhvervsdrivende fonde”. Der tages
således udgangspunkt i reglerne før den besluttede nedsættelse af bo- og gaveafgiften fra
15 pct. til 5 pct. ved overdragelse af en erhvervsvirksomhed til næste generation i famili-
en. I beregningerne antages nedsættelsen af overdragelsesafgiften at medføre samme
virkning på omfanget af egenkapital, som overdrages til fonde, som i besvarelsen af FIU
alm. del spørgsmål 107, FT 2016-17. Eksempelvis skønnes det samlede mindreprovenu
efter adfærd og tilbageløb at udgøre ca. 1.400 mio. kr. ved en nedsættelse af overdragel-
sesafgiften til 0 pct.
Tabel 1. Samlet mindreprovenu ved nedsættelse af overdragelsesafgiften (bo- og gaveafgift 15 pct.)
Overdragelsesafgift
15 pct.
10 pct.
5 pct.
0 pct.
Kilde: Skatteministeriets beregninger
Umiddelbart
mindreprovenu
250
450
750
1.100
Mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd
350
650
1.000
1.400
Side 2 af 3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om hvad det vil koste at sætte overdragelsesafgiften til hhv. 10 pct., 5 pct. og 0, til skatteministeren
1712378_0003.png
Efter rapporten ”Succession til erhvervsdrivende fonde” fra maj 2015 blev offentliggjort,
er der som led i aftalen om finansloven for 2016 aftalt en gradvis nedsættelse af bo- og
gaveafgiften og overdragelsesafgiften til 5 pct. fra 2020 ved overdragelse af en erhvervs-
virksomhed til næste generation i familien eller ved overdragelse til en erhvervsdrivende
fond.
Under antagelse af at samme mængde egenkapital vil blive overdraget til en erhvervsdri-
vende fond ved en symmetrisk nedsættelse af de to afgifter til 5 pct., skønnes provenuet
ved indførelsen af succession til fonde at udgøre ca. 350 mio. kr. efter adfærd og tilbage-
løb, svarende til den tidligere skønnede virkning, når de to afgifter udgør 15 pct. Nedsæt-
tes overdragelsesafgiften til 0 pct. ved fastholdt bo- og gaveafgift, skønnes mindreprove-
nuet at udgøre ca. 650 mio. kr.,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Samlet mindreprovenu ved nedsættelse af overdragelsesafgiften (bo- og gaveafgift 5 pct.)
Umiddelbart
mindreprovenu
250
450
Mindreprovenu efter
tilbageløb
350
650
Overdragelsesafgift
5 pct.
0 pct.
Kilde: Skatteministeriets beregninger
Det skal understreges, at såvel de anvendte data for overdraget egenkapital m.v. som de
forudsatte adfærdsvirkninger er behæftet med betydelig usikkerhed. Det bemærkes endvi-
dere, at der må forventes betydelige udsving i virkningerne år for år, hvorfor de viste skøn
skal opfattes som gennemsnit over en årrække.
Side 3 af 3