Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1712381_0001.png
17. januar 2017
J.nr. 16-1900308
Til Folketinget – Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 165 af 21. december 2016.
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om beregningen af provenutabet, til skatteministeren
1712381_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan provenutabet ved at sænke arveafgiften og overdra-
gelsesafgiften ved overdragelse af en virksomhed til en erhvervsdrivende fond fra 5 pct.
til 0 pct. er beregnet i finansministeriets svar på FIU alm. del – spørgsmål 418 fra folke-
tingsåret 2015-16 (Skatteministeriet er angivet som kilde)? I sin besvarelse bedes ministe-
ren redegøre for hvordan beregningen hænger sammen med ministerens svar på FIU alm.
del – spørgsmål 107.
Svar
Forskellene i de to nævnte besvarelser skyldes, at der i spørgsmålene tages udgangspunkt i
forskellige forudsætninger vedrørende afgiftssatsen på bo og gave på den ene side og
afgiftssatsen ved overdragelse til erhvervsdrivende fonde på den anden side.
I besvarelsen af FIU alm. del spørgsmål 418, FT 2015-16, skønnes over provenuvirknin-
gen ved en parallel nedsættelse af bo- og gaveafgiften og overdragelsesafgiften fra 5 pct.
til 0 pct. ved overdragelse af erhvervsvirksomheder henholdsvis indenfor familien og til
en erhvervsdrivende fond.
Ved en sådan parallel nedsættelse af de to afgifter påvirkes incitamentet til fx at overdrage
til en erhvervsdrivende fond i stedet for til et barn ikke. I besvarelsen lægges det derfor til
grund, at fordelingen af overdraget egenkapital mellem de to ejerformer ikke påvirkes.
Det betyder, at det skønnede mindreprovenu på 360 mio. kr. årligt fra aktieavancebeskat-
ningen m.v. ved indførelse af succession til erhvervsdrivende fonde ikke påvirkes af ned-
sættelsen. Dette provenu skyldes, at provenuet fra aktieavancebeskatning m.v. reduceres.
Denne provenueffekt skønnes ikke at blive påvirket i nævneværdigt omfang, hvis bo- og
gaveafgiften og overdragelsesafgiften nedsættes parallelt.
På baggrund af historiske regnskabstal skønnes det strukturelle provenu fra bo- og gave-
afgiften at udgøre ca. 4,7 mia. kr. årligt ved en bo- og gaveafgift (og overdragelsesafgift)
på 15 pct., når der korrigeres for ophævelsen af formueskattekursen. Heraf lægges det
beregningsteknisk til grund, at provenuet vedrørende overdragelse af erhvervsvirksomhe-
der til næste generation eller en fond udgør ca. 40 pct., svarende til ca. 2 mia. kr. årligt.
På denne baggrund vurderes det, at det umiddelbare mindreprovenu ved en parallel ned-
sættelse af bo- og gaveafgiften og overdragelsesafgiften ved overdragelse af en erhvervs-
virksomhed til henholdsvis næste generation eller en fond på ét procentpoint udgør rundt
regnet 130 mio. kr., og det umiddelbare mindreprovenu ved en afgiftsnedsættelse fra 5
pct. til 0 pct. skønnes at udgøre ca. 660 mio. kr. årligt. En del af dette mindreprovenu vil
blive opvejet af øgede indtægter fra moms og afgifter, fordi den disponible indkomst hos
arvingerne/gavemodtagerne øges. Indregnes dette tilbageløb, reduceres mindreprovenuet
ved en satsnedsættelse til 0 pct. til ca. 500 mio. kr.
I besvarelsen af FIU alm. del 107, FT 2016-17, ses i modsætning til ovenstående på for-
skellige situationer, hvor bo- og gaveafgiften (dvs. afgiften ved overdragelse inden for
Side 2 af 3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 165: Spm. om beregningen af provenutabet, til skatteministeren
1712381_0003.png
familien) er højere end overdragelsesafgiften (dvs. afgiften ved overdragelse til en er-
hvervsdrivende fond). Når dette er tilfældet, styrkes alt andet lige incitamentet til at over-
drage virksomhed til en erhvervsdrivende fond i stedet for overdragelse indenfor famili-
en. Den nævnte forskel i afgifterne ved overdragelse betyder endvidere, at det ikke kun er
provenuet fra bo- og gaveafgiften (og overdragelsesafgiften), der påvirkes. Mindreprove-
nuet ved indførelse af succession til en erhvervsdrivende fond vil også blive påvirket,
fordi mere egenkapital overdrages til fonde, så færre avancer realiseres, beskattes og for-
bruges.
Side 3 af 3