Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1766342_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. juli 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 156 (Alm. del) af 19.
december 2016
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform redegøre for, hvor mange flere offentligt ansatte, der
ville skulle ansættes i den offentlige sektor i 2025, hvis en 30-timers arbejdsuge
indføres, og det forventede antal arbejdstimer skal følge det demografiske træk?
Ministeren bedes oplyse antallet for den offentlige sektor samlet set, samt isoleret
set for lærere, pædagoger, læger og sygeplejersker.
Svar
I Danmark er det som udgangspunkt arbejdsmarkedets parter, der aftaler de al-
mindelige arbejdstidsregler, herunder længden af en normal arbejdsuge. Der er
usikkerhed om, hvordan en aftale eller eventuel lovgivning fra central hånd om at
nedsætte normalarbejdsugens længde til 30 timer vil virke i praksis,
jf. også Svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 152 af 16. december 2016.
Hvis det offentlige serviceniveau skal fastholdes i en situation, hvor arbejdstiden
sættes ned, vil det som udgangspunkt kræve et uændret antal arbejdstimer i den
offentlige sektor. Dermed vil en reduktion af normalarbejdsugens længde medføre
et behov for flere offentligt ansatte. Hvor mange flere vil afhænge af, hvor meget
reduktionen af normalarbejdsugen slår igennem på den gennemsnitlige arbejdstid.
Dette er der betydelig usikkerhed om.
Hvis alle lønmodtagere nedsætter deres arbejdstid forholdsmæssigt svarende til en
reduktion fra 37 til 30 timer, vil den gennemsnitlige arbejdstid reduceres med ca.
19 pct.
dette kaldes fuldt gennemslag i det følgende.
I svar
på Finansudvalgets spørgsmål nr. 152 af 16. december 2016
foretages en vurdering
af Enhedslistens forslag til 30 timers arbejdsuge. I svaret er der foretaget bereg-
ninger med et fald i den gennemsnitlige arbejdstid på 12,5 pct., hvilket kaldes del-
vist gennemslag i det følgende. I beregningen med 12,5 pct. er der taget udgangs-
punkt i forudsætninger fastlagt af Enhedslisten i notatet
Tid til mere
job til flere,
Økonomisk baggrundsnotat om 30 timers arbejdsuge,
dog med en række justeringer, som
Finansministeriet vurderer nødvendige. Det skal understreges, at dette blot skal
ses som ét muligt udfald og ikke som et egentligt skøn fra Finansministeriets side
over effekten af en reduktion af normalarbejdsugens længde.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om, hvor mange flere offentligt ansatte, der ville skulle ansættes i den offentlige sektor i 2025, til finansministeren
1766342_0002.png
Side 2 af 4
Til illustration opgøres kravet til stigningen i antal offentligt ansatte i nærværende
svar både i situationen, hvor de offentligt ansattes gennemsnitlige arbejdstid redu-
ceres med 19 pct. (fuldt gennemslag), og hvor den reduceres med 12,5 pct. (delvist
gennemslag).
1
Det forudsættes, som efterspurgt, at reduktionen i arbejdstiden i
begge scenarier er fuldt indfaset i 2025.
2
Det demografiske træk er et beregningsteknisk mål for den stigning i det offentli-
ge forbrug, som svarer til uændrede reale offentlige serviceudgifter pr. bruger, når
brugergrundlaget følger den demografiske udvikling.
I Konvergensprogram 2017 (KP17) er den offentlige beskæftigelse fremskrevet ud
fra væksten i det offentlige forbrug, herunder ved en beregningsteknisk antagelse
om en uændret lønandel i de offentlige forbrugsudgifter. Frem til 2020 er den
reale forbrugsvækst afstemt med de lovgivne udgiftslofter, og efter 2020 følger de
offentlige udgifter sædvanlige beregningstekniske antagelser, herunder at den of-
fentlige beskæftigelse målt i timer følger det demografiske træk.
I KP17-fremskrivningen stiger antallet af arbejdstimer i den offentlige sektor med
2,8 pct. fra 2015 til 2025. Med uændret arbejdstid for offentligt ansatte vil dette
betyde, at der i 2025 vil være ca. 805.000 offentligt ansatte,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Øget behov for offentligt ansatte i 2025 ved indførelse af 30 timers arbejdsuge
Øget behov for offentligt
Øget behov for offentligt
Offentligt ansatte ved
ansatte ved 12,5 pct. reduk- ansatte ved 19 pct. redukti-
uændret gennemsnitlig
tion i gennemsnitlig ar- on i gennemsnitlig arbejds-
arbejdstid
bejdstid
tid
Personer
Samlet offentlig sektor
805.000
Personer
115.000
Pct.
14
Personer
189.000
Pct.
23
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 1000 personer.
Kilde: KP17, Danmarks Statistik og egne beregninger.
Hvis de offentligt ansattes gennemsnitlige arbejdstid reduceres med 12,5 pct. (del-
vist gennemslag), vil der være behov for at ansætte yderligere ca. 115.000 perso-
ner, der i gennemsnit har samme (lavere) arbejdstid som de, der i forvejen er an-
sat. Dette svarer til en stigning på 14 pct.,
jf. tabel 1.
Med en reduktion i den gennemsnitlige arbejdstid på 19 pct. vil behovet for yder-
ligere offentligt ansatte være ca. 189.000 personer, svarende til en forøgelse af
antallet af offentligt ansatte på 23 pct.
1
2
Der ses bort fra at der potentielt kan være forskel på, hvor meget offentligt og privat ansatte reducerer deres arbejdstid.
I svar
på Finansudvalgets spørgsmål nr. 152 af 16. december 2016
blev det forudsat, at reduktionen var fuldt indfaset i 2038
(svarende til Enhedslistens forudsætninger i
Tid til mere
job til flere, Økonomisk baggrundsnotat om 30 timers arbejdsuge).
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om, hvor mange flere offentligt ansatte, der ville skulle ansættes i den offentlige sektor i 2025, til finansministeren
1766342_0003.png
Side 3 af 4
For at opgøre behovet for flere offentligt ansatte blandt de enkelte faggrupper, må
der gøres forudsætninger om, hvordan de offentlige arbejdstimer fordeler sig på
disse faggrupper i 2025.
De offentligt ansatte inden for de forskellige faggrupper fordeler sig på en række
offentlige forbrugsområder, hvor det opgjorte demografiske træk udvikler sig
forskelligt. Udvalget for Kvalitet og Relevans i de Videregående Uddannelser
(Kvalitetsudvalget) foretog fremskrivninger af den offentlige efterspørgsel efter
uddannet arbejdskraft, hvor der blev taget højde for, hvordan en række
faggrupper blandt de offentligt ansatte er fordelt på forskellige offentlige
forbrugsområder.
3
Til fremskrivning af den relative udvikling i antallet af offentligt
ansatte inden for de enkelte faggrupper frem mod 2025, er der i nærværende svar
taget udgangspunkt i disse fordelinger af faggruppernes beskæftigelse på tværs af
offentlige forbrugsområder, samt de relative udviklinger i det demografiske træk
på disse områder. Dette leder til en beregningsteknisk forudsætning om antallet af
offentligt ansatte læger, sygeplejersker, lærere og pædagoger i 2025,
jf. tabel 2.
Hvis reduktionen af normalarbejdsugens længde fører til en reduktion af den
gennemsnitlige arbejdstid for offentligt ansatte på 12,5 pct. (delvist gennemslag),
4
skønnes der at være behov for at ansætte yderligere ca. 2.400 læger, 7.700
sygeplejesker, 7.700 lærere og 11.700 pædagoger,
jf. tabel 2.
Hvis reduktionen af
den gennemsnitlige arbejdstid i stedet er 19 pct. (fuldt gennemslag), vil behovet
være tilsvarende større, dvs. henholdsvis ca. 4.000 læger, 12.700 sygeplejesker,
12.700 lærere og 19.200 pædagoger.
Tabel 2
Øget behov for offentligt ansatte i 2025 ved indførelse af 30 timers arbejdsuge, udvalgte proffesioner
Offentligt ansatte ved
uændret gennemsnitlig
arbejdstid
Læger
Sygeplejersker
Lærere
Pædagoger
17.100
54.000
54.100
82.000
Øget behov for offent- Øget behov for offent-
ligt ansatte ved 12,5 ligt ansatte ved 19 pct.
pct. reduktion i gen-
reduktion i gennem-
nemsnitlig arbejdstid
snitlig arbejdstid
2.400
7.700
7.700
11.700
4.000
12.700
12.700
19.200
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 100 personer. Pædagoger inkluderer specialpædagoger, men ikke
pædagogmedhjælpere. Lærere dækker over offentligt ansatte lærere som underviser på grundskoleniveau (0.-
10. klasse).
Kilde: KP17, Danmarks Statistik, Lovmodellens datagrundlag og egne beregninger.
For en detaljeret gennemgang af metoden bag disse fremskrivninger se
Nye veje og høje mål
kvalitetsudvalgets samlede analyse-
rapport, appendiks 2.
4
Det forudsættes at alle faggrupper nedsætter deres gennemsnitlige arbejdstid svarende til den gennemsnitlige reduktion
blandt alle offentligt ansatte.
3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om, hvor mange flere offentligt ansatte, der ville skulle ansættes i den offentlige sektor i 2025, til finansministeren
Side 4 af 4
Det bemærkes, at hvis antallet af offentligt ansatte inden for de fire faggrupper
skal øges i et omfang svarende til resultaterne i tabel 2, vil det kræve en tilpasning
af uddannelsesmønstret frem mod 2025. Fx blev der i 2016 uddannet knap 2.500
sygeplejersker. Hvis der skal uddannes 7.700 eller 12.700 ekstra sygeplejersker
frem mod 2025, og der tages højde for, at uddannelsen tager treethalvt år, skal det
årlige optag i de nærmeste år øges i et omfang, der svarer til henholdsvis 75 pct.
og 125 pct. af antallet af sygeplejersker, der blev uddannet i 2016.
Afslutningsvis bemærkes det, at danskernes arbejdsindsats er afgørende for finan-
sieringen af det danske velfærdssamfund. Fordi den offentlige sektor er stor, og de
offentlige udgifter høje sammenlignet med de fleste andre lande, er det vigtigt for
finansieringen af den offentlige økonomi, at danskernes samlede arbejdsindsats
ikke reduceres, men tværtimod øges ved at styrke det samlede arbejdsudbud.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister