Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. maj 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 152 (Alm. del) af 16.
december 2016
Spørgsmål
Vil ministeren beregne effekten efter tilbageløb og adfærd af Enhedslistens
forslag om en 30 timers arbejdsuge i 2025 og efter fuld indfasning i 2038 som
foreslået i ”Tid til mere –
job til flere. Økonomisk baggrundsnotat om 30 timers
arbejdsuge” med baggrund i de antagelser, Enhedslisten
lægger til grund i notatet?
Ministeren bedes ligeledes vurdere validiteten af hver antagelse enkeltvis.
Effekten bedes vist på følgende variable:
- BNP i mia. kr.
- Beskæftigelsen i 1.000 personer
- Årlig vækst i BNP
- Strukturel ledighed
- Lønkonkurrenceevne
- Offentlige finanser
Yderligere bedes ministeren vurdere, om forslaget kan gennemføres inden for
budgetlovens rammer.
Svar
I Danmark er det som udgangspunkt arbejdsmarkedets parter, der aftaler de al-
mindelige arbejdstidsregler, herunder længden af en normal arbejdsuge. Den aftal-
te arbejdstid indebærer overordnet en afvejning mellem velstand og fritid. Denne
afvejning tager blandt andet udgangspunkt i lønmodtagere og virksomheders øn-
sker og incitamenter, herunder med hensyn til beskatning og virksomhedernes
muligheder for at tilrettelægge produktionen effektivt.
Det er således som udgangspunkt arbejdsmarkedets parter, der i givet fald skal
beslutte en nedsættelse af normalarbejdsugens længde fra 37 timer til 30 timer.
Der er usikkerhed om, hvordan en sådan aftale eller eventuel lovgivning fra cen-
tral hånd om normalarbejdsugens længde vil virke i praksis. Det skal blandt andet
ses i lyset af, at flere kan vælge at arbejde over eller tage bijob. Desuden har nogen
i forvejen job uden fast arbejdstid eller er deltidsbeskæftigede og påvirkes derfor
ikke nødvendigvis af en lavere normal ugentlig arbejdstid,
jf. også Tid til mere
–
job til
flere. Økonomisk baggrundsnotat om 30 timers arbejdsuge.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk