Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1683554_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. november 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 14 (Alm. del) af 12.
oktober 2016 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget folkepension en enlig 57-årig HK’er på mind-
steløn mister retten til som følge af regeringens forslag om at hæve pensionsalde-
ren? Beløbet bedes beregnet ud fra en antagelse om, at personen har ret til pensi-
onstillæg. I forlængelse heraf bedes ministeren oplyse, hvor stor en akkumuleret
direkte skattelettelse denne person vil få som følge af regeringens forslag til en
skattereform.
Svar
Med udspillet
Et stærkere Danmark – Vækst 2016
ønsker regeringen at øge produk-
tiviteten for at skabe mere vækst i dansk erhvervsliv og gavne den enkelte dansker
gennem højere lønninger og lavere leveomkostninger. Endvidere ønsker regerin-
gen med udspillet
Et stærkere Danmark – JobReform
at bidrage til øget vækst og be-
skæftigelse ved at gøre det mere attraktivt at arbejde.
Ved at hæve folkepensionsalderen med seks måneder ønsker regeringen, at bidra-
ge til en bedre balance mellem antal år på arbejdsmarkedet og år på pension på
tværs af forskellige generationer. Initiativet styrker endvidere den offentlige øko-
nomi på sigt og muliggør øget råderum i de nærmeste år.
Der er ved besvarelsen af spørgsmålet lagt til grund, at den 57-årig HK’er er født
d. 1. januar 1959 og derfor med gældende regler kan gå på folkepension d. 1. janu-
ar 2026 og d. 1. juli 2026 med en forhøjelse af folkepensionsalderen med �½ år.
Det er desuden forudsat, at HK’eren fortsætter i beskæftigelse i 1. halvår af 2026.
Tabel 1
viser effekten af udspillet
DK2025 – Et stærkere Danmark
på den enlige
HK’ers akkumulerede reale rådighedsbeløb for perioden 2017-2026 fordelt på
udspillets initiativer. Effekterne for årene før pensioneringsåret (2017-2025) og
pensioneringsåret 2026 er vist separat.
Det vurderes, at
DK2025 – Et stærkere Danmark
vil medføre, at en 57-årig enlig
HK’er på mindsteløn vil få en akkumuleret forøgelse af sit reale rådighedsbeløb på
41.600 kr. for perioden 2017-2026,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om, hvor meget folkepension en enlig 57-årig HK’er på mindsteløn mister retten til som følge af regeringens forslag om at hæve pensionsalderen, til finansministeren
Side 2 af 3
Med udspillet
Et stærkere Danmark – JobReform
øges den enlige HK’ers akkumule-
rede reale rådighedsbeløb med 36.300 kr. for hele perioden. Heraf bidrager æn-
dringer i skattesystemet til, at det akkumulerede reale rådighedsbeløb øges med
27.000 kr., mens afskaffelsen af PSO-afgiften bidrager med 9.300 kr.
Endvidere medfører fortsættelsen af skattestoppet for visse punktafgifter, at den
enlige HK’ers akkumulerede reale rådighedsbeløb øges med 1.100 kr. for hele
perioden.
Endelig medfører initiativerne i udspillet
Et stærkere Danmark – Vækst 2016,
at den
enlige HK’ers akkumulerede reale rådighedsbeløb øges med sammenlagt 9.800 kr.
for hele perioden.
Den enlige HK’er vil opleve en fremgang i sit reale rådighedsbeløb som folkepen-
sionist i forhold til at være i beskæftigelse på mindstelønnen. En forhøjelse af fol-
kepensionsalderen med �½ år betyder derfor, at HK’erens reale rådighedsbeløb i
pensioneringsåret falder med 5.600 kr. Personer med højere indkomster vil der-
imod opleve en fremgang i deres reale rådighedsbeløb, såfremt pensioneringstids-
punktet udskydes med �½ år.
Det bemærkes, at den øgede levealder betyder, at en enlig HK’er født i 1959 har
udsigt til flere år som folkepensionist end ældre årgange og kan derfor forvente at
få udebetalt mere i folkepension over livet.
Isoleret set medfører forhøjelsen af folkepensionsalderen med �½ år, at den enlige
HK’er mister 76.300 kr. (før skat) i 2026 som følge af bortfaldet af et halvt års
folkepension (grundbeløb og pensionstillæg).
Endvidere medfører forhøjelsen af folkepensionsalderen, at tidspunktet for over-
gangen fra boligsikring til den gunstigere boligydelse udskydes med �½ år. Sammen
med standardforudsætningerne i familietypemodellen vedrørende udgifter til kon-
tingenter (fx a-kassekontingent) bidrager dette til fremgangen i det reale rådig-
hedsbeløb ved overgangen til pension.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om, hvor meget folkepension en enlig 57-årig HK’er på mindsteløn mister retten til som følge af regeringens forslag om at hæve pensionsalderen, til finansministeren
1683554_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 1
Den akkumuleret effekt af
DK2025
på det reale rådighedsbeløbet for en enlig HK’er på mindsteløn for
perioden 2017-2026.
2017-2025
Øget pensionsalder
JobReform inkl. PSO
Skattestop for visse punktafgifter
Vækst 2016
-ACE
-Forsyning
-PSO, struktur
I alt
4.600
1.200
1.600
44.300
0
36.000
800
2026
-5.600
300
300
1.000
1.100
200
-2.700
2017-2026
-5.600
36.300
1.100
5.600
2.300
1.900
41.600
Anm.: Beregningerne følger som udgangspunkt standardforudsætningerne i Lovmodellens familietypemodel, der er
i midlertidigt lagt særlige forudsætninger ind for den ufaglærte HK’er,
jf. bilag 4A i DK2025 – Et stærkere
Danmark.
Det bemærkes, at Finansministeriet har korrigeret den beregnede besparelse for inititativet
effektiv
forsyning
i forhold til
DK2025 – Et stærkere Danmark.
Beregningsteknisk er det antaget, at den enlige HK’er i
2026 har en formue, der overstiger formuegrænsen for
supplerende pensionsydelse.
Endvidere er der i
beregningerne set bort fra ind- og udbetalinger af privat arbejdsmarkedspension. Familietypeberegningerne
af videreførsel af skattestoppet for visse punktafgifter er opdateret på baggrund af nye konsolliderede
provenuer. For 2025-2026 er den fulde effekt af initiativet indregnet. Det bemærkes yderligere, at der for
perioden 2017-2024 ikke er indregnet effekter fra initiativet
effektiv forsyning,
da der ikke foreligger en
tidsprofil for indfasning af initiative. For 2025-2026 er effekten af initiativet dog fuldt indregnet. Samlet set
må det derfor forventes, at den akkumulerede effekt er undervurderet. Det bemærkes, at de enkelte rækker
ikke summer til det samlede beløb på grund af afrunding. Endeligt bekmærkes det, at beregningerne bygger
på de forudsætninger, der lå til grund for DK2025 – Et stærkere Danmark. Provenuevirkningen af det
vindende bud på kystnære møller d. 12. september 2016 er således ikke indregnet i den samlede
provenuevirkning af afskaffelsen af PSO-afgiften.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel samt egne beregninger
Der gøres opmærksom på, at ovenstående beregninger ikke tager højde for, at �½
års ekstra pensionsindbetalinger i 1. halvår af 2026 og �½ års udsættelse af påbe-
gyndelse af udbetaling arbejdsmarkedspension og ATP vil bidrage til at øge den
enlige HK’ers supplerende indkomster i andet halvår af 2026.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister