Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1701052_0001.png
Side 1 af 5
Talemanuskript til brug for samråd i FIU d. 9/11 2016
Samrådsspørgsmål J:
Vil ministeren med henvisning til ministerens besvarelse af
spørgsmål S 357 om blandt andet Togfonden redegøre for,
hvorfor han svarer som han gør, når Finansministeriet i juni
2016 har oplyst forligskredsen, at Nordsøprovenuet skønnes at
være ca. 13 mia. kr.?
Svar på samrådsspørgsmål J:
Lad mig indledningsvist beklage, at min besvarelse af spørgsmål
S 357 har givet anledning til misforståelser. Det ærgrer mig, at
det ser ud til, at vi har talt forbi hinanden.
Mit udgangspunkt for besvarelsen af spørgsmål S 357 og for mit
svar til Finansudvalget her i dag, er finansloven for 2017 og den
politiske aftale bag finansloven.
Når det kommer til Togfonden er Finansloven for 2017 og
aftalen bag den resultatet af et længere forløb i
Finansministeriet.
Den tidligere S-RV-SF-regering indgik i januar 2014 med DF og
EL en aftale om Togfonden, hvori ca. 28�½ mia.kr. blev afsat til
investeringer i det statslige jernbanenet. Projekterne omfattede
primært:
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 9/12 2016 om Togfonden, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 2 af 5
Etablering af en timemodel mellem landets fem første byer;
især baseret på tre nye projekter: En ny bane på Vestfyn, en
bane over Vejle Fjord og en ny bane mellem Horsens og
Aarhus uden om Skanderborg.
Elektrificering af det statslige jernbanenet.
Hertil kom en række mindre projekter.
Udgifterne til Togfonden var forudsat finansieret via en
omlægning af beskatningen i Nordsøen.
På baggrund af de stærkt faldende oliepriser gennemførte
Venstre-regeringen et serviceeftersyn af Togfonden.
Serviceeftersynet blotlagde, at der manglede ca. 15 mia.kr. i
Togfonden. Med andre ord var der kun ca. 13 mia. kr. tilbage.
Den tidligere Venstre-regering foreslog som en konsekvens
heraf en tilpasning af Togfonden frem mod 2020. Forslaget
indebar, at der frem mod 2020 skulle gennemføres projekter,
der skulle understøtte elektrificering af jernbanens
hovedstrækninger samt en række øvrige mindre projekter.
Den daværende finansminister indledte på den baggrund en
drøftelse med partierne bag Togfonden samt LA og K om
situationen.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 9/12 2016 om Togfonden, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 3 af 5
Udgangspunktet var som nævnt, at de faldende oliepriser havde
ændret forudsætningerne for finansieringen af Togfondens
udgifter samtidig med, at de offentlige investeringer var for høje
i forhold til statens samlede investeringsråderum.
Det var imidlertid ikke muligt at opnå enighed om en tilpasning
om Togfonden, og den daværende Venstre-regering
indbudgetterede sit forslag til tilpasning af Togfonden på
finanslovsforslaget for 2017.
Forligskredsen bag Togfonden aftalte på sin side en såkaldt
”fase 1” for Togfonden. Fase 1 omfatter - ud over de
togfondsprojekter, som var indbudgetteret på finanslovforslaget
for 2017 – en ny bane over Vestfyn, hastighedsopgradering
Fredericia-Hobro og hastighedsopgradering Hobro-Aalborg. Af
hensyn til investeringsudfordringen i de nærmeste år udskød
forligskredsen imidlertid den nye bane over Vestfyn med tre år,
så projektet er forudsat at starte med 0,1 mia.kr. i 2020, mens
4,1 mia.kr. ligger efter 2020.
Det fremgår af den politiske aftale om finansloven for 2017, at
den daværende regering og forligspartierne noterer sig, at
partierne bag Togfonden har indgået aftale om en fase 1, som
omfatter en ny bane over Vestfyn, hastighedsopgradering
Fredericia-Hobro og hastighedsopgradering Hobro-Aalborg.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 9/12 2016 om Togfonden, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 4 af 5
På finansloven er der imidlertid kun indbudgetteret 114 mio. kr.
til hastighedsopgradering Hobro-Aalborg. Anlægsprojektet for
en nye bane over Vestfyn er altså ikke indbudgetteret på
Finansloven for 2017, og det samme gælder
hastighedsopgraderingen Fredericia-Hobro.
Det er på den baggrund, at jeg i mit svar på spørgsmål S 357 har
svaret, at der – og jeg citerer –
”pt. ikke er finansiering hverken
til en udbygning af motorvejen eller en ny jernbane på
Vestfyn.”
Jeg benægter dermed bestemt ikke, at forligskredsen bag
Togfonden – som jo udgør et flertal i Folketinget - har indgået
aftale om en fase 1, hvor de prioriterer penge til at bygge
jernbanen over Vestfyn fra 2020. Og jeg benægter heller ikke,
at de samlede udgifter for fase 1 ligger inden for de midler, som
serviceeftersynet af Togfonden har opgjort.
Mit svar til Folketinget havde imidlertid et kortere
tidsperspektiv. Dette tidsperspektiv følger af det, som jeg bliver
spurgt om, nemlig om jeg vil arbejde for, at forslaget om at
realisere gevinsterne ved en samordning af projektet for en
udvidelse af motorvejen på Vestfyn med etableringen af en ny
bane over Vestfyn bliver til virkelighed. Det er i dette
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 9/12 2016 om Togfonden, til transport-, bygnings- og boligministeren
Side 5 af 5
tidsperspektiv man skal se min formulering om, at der ”p.t.”
ikke er finansiering.
Der er ikke finansiering på Finansloven for 2017 og der vil så
vidt jeg kan se heller ikke være finansiering i hverken 2018 eller
2019. I det perspektiv giver det ikke så stor mening på
nuværende tidspunkt at arbejde for at realisere
samordningsgevinsterne ved de to projekter, sådan som
spørgsmålet lyder.
Jeg beklager som sagt, hvis svaret har givet anledning til
misforståelser. Der var ikke tale om et svar om Togfonden, men
om et svar på det konkrete spørgsmål om samordning.
Som bekendt følger det også af aftalen om finanslov for 2017, at
jeg som transport-, bygnings- og boligminister i foråret 2017
skal indkalde forligspartierne bag Togfonden til en
tilbundsgående drøftelse af økonomien vedr. projekterne i fase
1. Denne drøftelse ser jeg frem til.