Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1698863_0001.png
Talepunkt til fælles samråd (”nationalt
semester”) i FEU og FIU om EU’s
vækstundersøgelse 2017 mv.
Samrådsspørgsmål A og C
”Vil ministeren redegøre for Kommissionens vækstanalyse for 2017 samt Kom-
missionens rapport om varslingsmekanismen 2017, herunder de forhold der særligt
gælder for Danmark? Vil ministeren desuden redegøre for, hvad regeringen har
gjort for at efterleve Kommissionens landespecifikke anbefalinger rettet mod Dan-
mark 2016?”
Indledning
Tak for invitationen. Jeg ser meget frem til samarbejdet med
Finansudvalget og Europaudvalget i min nye rolle.
Baggrunden for dette samråd er Kommissionens offentliggø-
relse af den pakke, der indleder det europæiske semester for
2017. Pakken indeholder navnlig:
den årlige vækstundersøgelse,
varslingsrapporten om makroøkonomiske ubalancer og
Kommissionens bud på anbefalinger til euroområdet som
helhed.
1. december 2016
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/12-2016 om Kommissionens vækstanalyse, til finansministeren
Side 2 af 15
Vi skal have en indledende drøftelse af pakken på ECOFIN 6.
december. På det første rådsmøde næste år skal vi vedtage
konklusioner om pakken med input til de overordnende ret-
ningslinjer for den økonomiske politik, som drøftes på EU-
topmødet i marts 2017. Det er tanken, at landene skal tage
højde for ECOFIN’s og DER’s konklusioner, når de i april
fremlægger deres stabilitets- eller konvergensprogrammer og
deres nationale reformprogrammer.
I dag vil jeg redegøre for hovedindholdet af Kommissionens
årlige vækstundersøgelse og varslingsrapporten samt anbe-
falingerne til euroområdet som helhed. Til sidst vil jeg give en
status for vores opfølgning på EU’s anbefalinger til Danmark
tilbage fra juli i år.
Jeg vil generelt henvise til det oversendte notat, som redegør
detaljeret for de forskellige elementer i Kommissionens pak-
ke.
Men lad mig først sige et par ord om, hvor vi står i dag.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/12-2016 om Kommissionens vækstanalyse, til finansministeren
Side 3 af 15
Hvor står vi i dag
Det er klart, at vi i Europa lige nu står i en svær situation. Der
er opbrud i det politiske landskab og skepsis over for euro-
pæisk og internationalt samarbejde, globalisering og frihandel
i mange lande. Storbritannien er på vej helt ud af EU-
samarbejdet. Der er ydre og indre trusler mod vores sikker-
hed. Og selvom det faktisk går fremad i økonomien, så er op-
levelsen mange steder, at det går for langsomt.
Men der er faktisk sket rigtigt meget siden starten på det eu-
ropæiske semester og på alle EU’s tiltag for at styrke den
økonomiske politik og samarbejdet efter finans- og gældskri-
sen. Der er gjort en stor indsats for at få styr på de offentlige
finanser og reformere de europæiske økonomier. Flere lande
har reformeret deres arbejdsmarkeder, nedbragt ubalancer,
forbedret konkurrenceevnen og taget tiltag for at stabilisere
de finansielle markeder. Det europæiske semester har med
sine anbefalinger og erfaringsudveksling haft en klar positiv
betydning for denne udvikling.
Men der er fortsat et betydeligt reform-efterslæb i mange lan-
de. Den potentielle BNP-vækst og produktivitetsvæksten er
relativt lav. Investeringerne ligger under niveauet fra før kri-
sen. Den faktiske og strukturelle ledighed er fortsat høj i store
dele af Europa, selv om den er faldende og beskæftigelsen
stigende. Og flere lande skal stadig have langt bedre styr på
de offentlige finanser.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/12-2016 om Kommissionens vækstanalyse, til finansministeren
Side 4 af 15
Det er derfor vigtigt at fastholde fokus på at gennemføre de
reformer, der er afgørende for højere produktivitet og vækst
samt skabelsen af arbejdspladser til de europæiske befolk-
ninger. Ikke mindst set i lyset af den politiske og økonomiske
usikkerhed. Reformarbejdet er den eneste vej til varigt stær-
kere vækst, der virker for alle, og det er et langt og sejt træk.
Men vi må ikke miste fokus nu, hvor det er vigtigst.
Det europæiske semester er et vigtigt instrument i dette ar-
bejde, og jeg håber vi i det kommende år kan sætte yderlige-
re skub på den europæiske reformdagsorden.
Nu til starten på det europæiske semester for 2017.
Vækstundersøgelsen 2017
Vækstundersøgelsen præsenterer Kommissionens bud på
overordnede økonomisk-politiske udfordringer og prioriteter
for EU i 2017.
Kommission peger på, at det overordnet set går fremad, men
at der er tale om et skrøbeligt opsving med lav vækst, en
svag udvikling i produktiviteten og vedvarende høj arbejds-
løshed i flere EU-lande.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/12-2016 om Kommissionens vækstanalyse, til finansministeren
1698863_0005.png
Side 5 af 15
Kommissionen foreslår i det lys, at arbejdet i EU-landene for
2017 koncentrerer sig om tre hovedprioriteter:
1.
Fremme af investeringer
2.
Fortsat gennemførelse af strukturelle reformer
3.
Ansvarlig finanspolitik
Kommissionen lægger dermed op til at fastholde de overord-
nede prioriteter fra vækstundersøgelserne for 2015 og 2016.
Første prioritet er fremme af investeringer. Kommissionen
peger på, at indsatsen bl.a. skal fokusere på at sikre virk-
somhederne bedre adgang til finansiering. Vigtige prioriteter
er her fortsat oprydning i den finansielle sektor, arbejdet med
kapitalmarkedsunionen og bankunionen samt den europæi-
ske investeringsplan.
Kommissionen understreger, at den vil arbejde for at forbedre
investeringsklimaet på EU-niveau, herunder ved at udbygge
det indre marked. EU-landene opfordres samtidig til at mind-
ske nationale barriere for investeringer.
Anden prioritet i vækstundersøgelsen er gennemførelsen af
strukturreformer. Kommissionen fremhæver beskæftigelse og
produktivitet som særlige fokusområder for reformer.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/12-2016 om Kommissionens vækstanalyse, til finansministeren
1698863_0006.png
Side 6 af 15
EU-landene opfordres bl.a. til at sikre højere grad af fleksibili-
tet på arbejdsmarkederne, ligesom Kommissionen fremhæ-
ver vigtigheden af en højt kvalificeret arbejdsstyrke og social
sikkerhed. Kommissionen fremhæver også, at EU-landene
skal styrke indsatsen for at integrere flygtninge på arbejds-
markedet og bekæmpe ungdomsarbejdsløshed.
Kommissionen peger desuden på, at EU-landene sammen
med arbejdsmarkedets parter skal sikre løndannelsesproces-
ser, der fremmer jobskabelse, fremgang i reallønnen og er i
overensstemmelse med udviklingen i produktiviteten. Herud-
over skal pensionsordninger og indretningen af arbejdsmar-
kedet tilskynde til at blive længere i beskæftigelse i lyset af
den stigende levealder.
Kommissionen fremhæver også, at EU-landene skal styrke
produktiviteten, særligt i servicesektoren, som udgør en sti-
gende andel af de europæiske økonomier. Indsatsen skal
bl.a. fokusere på at øge konkurrencen og uddybe det indre
marked for serviceydelser.
Vækstundersøgelsens tredje prioritet er ansvarlig finanspoli-
tik. Kommissionen fremhæver, at nationale finanspolitikker
skal fastlægges, så de er holdbare og understøtter vækst.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/12-2016 om Kommissionens vækstanalyse, til finansministeren
Side 7 af 15
Der er i år et særligt fokus på euroområdet, hvor Kommissio-
nen lægger op til, at eurolandene samlet set skal føre en
lempeligere finanspolitik. Kommissionen opfordrer til, at euro-
lande med finanspolitisk råderum skal lempe finanspolitikken
for at understøtte efterspørgslen. Kommissionen understre-
ger samtidig, at eurolande, der ikke har råderum til lempelser,
skal efterleve de krav, der stilles i Stabilitets- og Vækstpag-
ten.
Kommissionen nævner, at man vil benytte sig af reglerne om
fleksibilitet i Stabilitets- og Vækstpagten, og fx tage hensyn til
budgetmæssige konsekvenser af den ekstraordinære til-
strømning af flygtninge og sikkerhedssituationen.
Vækstundersøgelsen opfordrer til øgede offentlige investe-
ringer i lyset af det nuværende lavrentemiljø, og opfordrer
samtidig til, at landene prioriterer i udgifterne og nedbringer
den offentlige gæld.
Endelig peger Kommissionen på, at der i flere EU-lande er
behov for yderligere reformer af pensionssystemerne og
sundhedssystemerne for at sikre deres holdbarhed og effek-
tivitet.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/12-2016 om Kommissionens vækstanalyse, til finansministeren
Side 8 af 15
Anbefalingerne til euroområdet som helhed
Anbefalingerne til euroområdet som helhed opfordrer også til
både en lempeligere finanspolitik og efterlevelse af Stabili-
tets- og Vækstpagten.
Kommissionen anbefaler konkret en gennemsnitlig finanspoli-
tisk lempelse på op til 0,5 pct. af BNP i 2017 i euroområdet.
Herudover anbefales eurolandene at gennemføre reformer,
der øger produktiviteten og fremmer jobskabelse, ligesom eu-
rolandene anbefales at fortsætte arbejdet med at sikre bank-
sektorens robusthed og med at videreudvikle ØMU’en.
Regeringen deler i store træk Kommissionens vurdering af de
overordnede økonomisk-politiske udfordringer og er enig i de
fleste af Kommissionens forslag til prioriteter i vækstundersø-
gelsen og anbefalingen til eurolandene.
Det går den rigtige vej med økonomierne, men der er fortsat
store udfordringer. Udfordringerne er overvejende strukturel-
le. Løsningen er derfor strukturelle reformer og ikke ekspan-
siv finanspolitik.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/12-2016 om Kommissionens vækstanalyse, til finansministeren
1698863_0009.png
Side 9 af 15
EU-landenes hovedudfordringer er lav og faldende potentiel
vækst og svag produktivitetsudvikling samt høj strukturel le-
dighed i mange lande. Og ikke mindst offentlige finanser,
som er blevet bedre, men fortsat strukturelt svage, fordi man-
ge lande er for langt fra strukturel balance og har for høj
gæld, mens de offentlige finanser fortsat ikke er holdbare på
lang sigt.
Det er derfor vigtigt, at EU-landene holder fast i en ambitiøs
reform- og konsolideringsdagsorden, som er differentieret på
tværs af landene i lyset af deres respektive udfordringer.
Det er helt centralt, at EU-landene og Kommissionen efterle-
ver og håndhæver de fælles EU-regler for den økonomiske
politik.
Regeringen er således skeptisk overfor Kommissionens nye
anbefaling om en gennemsnitlig finanspolitisk lempelse på
0,5 pct. af BNP i euroområdet.
Meget få lande har et råderum til finanspolitiske lempelser.
Det er stort set kun Tyskland, der har et råderum. Men en
større tysk lempelse indebærer risiko for overophedning af
tysk økonomi og effekterne på andre lande er usikre og
sandsynligvis små.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/12-2016 om Kommissionens vækstanalyse, til finansministeren
1698863_0010.png
Side 10 af 15
De fleste lande har omvendt ikke råderum, men derimod fort-
satte konsolideringsbehov, der er afspejlet i konkrete henstil-
linger og øvrige krav under Stabilitets- og Vækstpagten. Lan-
de, som ikke har råderum, men alligevel lemper finanspolitik-
ken, risikerer stigende rentespænd og i værste fald en ny
gældskrise.
Det er meget svært at se, at det skulle være muligt at gen-
nemføre en finanspolitisk lempelse, som i gennemsnit udgør
0,5 pct. af BNP. Og som samtidig respekterer de finanspoliti-
ske EU-regler, som vi alle var enige om at styrke i lyset af
gældskrisen.
Det er derfor også uklart, om der kan opnås enighed om an-
befalingen i Rådet, hvor kun eurolandene har stemmeret.
Landene ventes at være delte. Sagen drøftes i eurogruppen
og ECOFIN 5.-6. december, men ventes først vedtaget på
det første møde i det nye år.
Ser vi bort fra finanspolitikken er vi generelt enige i det stær-
ke fokus på strukturreformer i vækstundersøgelsen og euro-
områdeanbefalingen. Den vigtigste overordnede prioritet er
reformer, der styrke arbejdsudbud og produktivitet og dermed
vækst og jobskabelse. Det er også vigtigt med reformer, der
styrker grundlaget for sunde og holdbare offentlige finanser.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/12-2016 om Kommissionens vækstanalyse, til finansministeren
1698863_0011.png
Side 11 af 15
Vi støtter også det fortsatte fokus på at fremme investeringer
i EU. Fremme af investeringer bør først og fremmest sikres
ved at skabe gode rammebetingelser for at mobilisere
private
investeringer. Det er også vigtigt, at investeringerne giver reel
merværdi, fx ved at investere i produktivitetsfremmende pro-
jekter og infrastrukturer.
Makroøkonomiske ubalancer: varslingsrapporten 2017
Nu til varslingsrapporten vedr. makroøkonomiske ubalancer.
Varslingsrapporten bruger et sæt faste indikatorer til at udpe-
ge de lande, hvor Kommissionen vil udarbejde en såkaldt
dybdegående analyse
af potentielle ubalancer i februar 2017.
Rapporten lægger op til dybdegående analyser af 13 lande.
Det er de samme lande som Kommissionen vurderede til at
have ubalancer i sine dybdegående analyser for 2016.
Overordnet konkluderer varslingsrapporten om de vigtigste
ubalancer, at der er gjort fremskridt med at nedbringe under-
skud på betailingsbalancen i flere lande, men at der i andre
lande fortsat er store betalingsbalanceoverskud. Flere lande
nedbringer den private gæld, men ikke tilstrækkelig hurtigt.
Banksektoren står overfor udfordringer med hensyn til svag
profitabilitet og misligholdte lån. Endvidere oplever nogle lan-
de relativt høje boligprisstigninger. Beskæftigelsen er gene-
relt stigende, men arbejdsløsheden er fortsat meget høj i
nogle lande.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/12-2016 om Kommissionens vækstanalyse, til finansministeren
Side 12 af 15
Kommissionen vil ikke lave en ny dybdegående analyse af
Danmark. Det er således tredje år i træk, at Danmark ikke
udpeges til en dybdegående analyse. Kommissionen vurde-
rer, at Danmark fortsat har udfordringer, men at de ikke ud-
gør ubalancer i makroubalanceprocedurens forstand.
Om Danmark bemærker Kommissionen bl.a., at overskuddet
på betalingsbalancen fortsat er højt, hvilket kan forklares af et
højt opsparingsniveau og høje indtægter fra investeringer i
udlandet. Det pointeres også, at vi fortsat taber eksportmar-
kedsandele, men at denne tendens er aftagene, og at vores
priskonkurrenceevne er stabil.
Kommissionen fremhæver også den høje private gæld i
Danmark, men anerkender, at det skal ses i sammenhæng
med, at vi generelt har høje pensionsopsparinger og opspa-
ring i form af fx boliger.
Kommissionen nævner også, at boligpriserne er steget meget
de seneste år, og at det er en udvikling, man vil følge nøje.
Regeringen er tilfreds med, at Kommissionen ikke har til hen-
sigt at udarbejde en dybdegående analyse af Danmark i
2017. Der blev heller ikke udarbejdet analyse af Danmark i år
eller sidste år. Vi vil dog stadig være i arbejdstøjet. Det er
fortsat regeringens ambition at fastholde og styrke konkur-
renceevnen og produktiviteten samt sikre økonomisk frem-
gang og finansiel stabilitet i Danmark.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/12-2016 om Kommissionens vækstanalyse, til finansministeren
1698863_0013.png
Side 13 af 15
Afslutning: Opfølgning på de landespecifikke anbefalinger for
Danmark
Lad mig afslutningsvis også nævne, at regeringen er godt i
gang med følge op på de to landespecifikke anbefalinger til
Danmark, som ECOFIN vedtog i sommer. Det gælder både
finanspolitikken og initiativer til at styrke produktivitet og kon-
kurrence, som beskrevet i det oversendte notat.
Med hensyn til anbefalingen om finanspolitikken er det helt
centralt for regeringen, at der føres en ansvarlig økonomisk
politik. Det skal være med til at sikre fundamentet for, at vi
også i årene fremover har et velstående samfund i vækst og
balance.
Regeringens finanspolitik tilrettelægges indenfor rammerne af
budgetloven og EU’s finanspolitiske regler, herunder Stabili-
tets- og Vækstpagten. Ved fremsættelse af finanslovforslaget
for 2017 i august blev den strukturelle saldo skønnet til at ud-
vise et underskud på 0,4 pct. af BNP i 2017. Dermed blev fi-
nanspolitikken for 2017 tilrettelagt med en sikkerhedsmargin
til underskudsgrænsen i budgetloven.
Med hensyn til anbefalingen om produktivitet har regeringen
stor fokus på produktivitetsudfordringerne, ikke mindst i den
indenlandsk orienterede servicesektor.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/12-2016 om Kommissionens vækstanalyse, til finansministeren
Side 14 af 15
I aftalen om ”et Danmark i bedre balance” fra juni var et af
hovedelementerne at sikre vækst og bedre udviklingsmulig-
heder for detailhandlen, hvilket er udmøntet i planlovsforsla-
get. Forslaget lægger bl.a. op til at lempe reglerne for butik-
kers placering og størrelse.
Inden for bygge- og anlægssektoren har regeringen allerede
iværksat en række initiativer til at sikre, at reguleringen af
byggeriet ikke stiller virksomhederne overfor unødige byrder.
Det gælder bl.a. i forhold til sagsbehandlingstiden for autori-
sationsansøgninger.
Der er også gennemført tiltag for at øge konkurrencen i sek-
toren, bl.a. ved at tilpasse dansk lovgivning til internationale
standarder. Det skal gøre det lettere for udenlandske virk-
somheder at operere på markedet.
Samarbejdet mellem universiteterne og erhvervslivet er også
vigtigt for regeringen. I aftalen om finansloven lægges der op
til at fastholde den økonomiske ramme for Innovationsfon-
den, der bl.a. har til formål at støtte samarbejdsprojekter mel-
lem universiteter og virksomheder.
Kommissionen vil følge op med sin vurdering af landenes re-
formimplementering og opfølgning på de landespecifikke an-
befalinger i deres landerapporter til februar.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 2/12-2016 om Kommissionens vækstanalyse, til finansministeren
Side 15 af 15
Regeringens nationale reformprogram for 2017 vil indeholde
en mere detaljeret gennemgang af opfølgningen på vores
landespecifikke anbefalinger.
Alt dette vil jeg vende tilbage til på vores næste samråd i
denne kreds til foråret. Efterfølgende vil jeg på vores samråd i
juni orientere om de senere landespecifikke anbefalinger,
som afslutter det europæiske semester for 2017.
Tak for ordet.