Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1682538_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. november 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 13 (Alm. del) af 12.
oktober 2016 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform oplyse, hvor meget hhv. en LO-familie med to børn, en
familie med to lavtlønnede HK’ere og to børn samt et pensionistægtepar får øget
deres rådighedsbeløb som følge af regeringens forslag til en vækstpakke? Frem-
gangen i rådighedsbeløbet bedes fordelt på 1) ACE-modellen, 2) Aftalte effektivi-
seringer i forsyningssektoren fra vækstpakken i 2014, 3) Nye effektiviseringer i
forsyningssektoren og 4) øvrige tiltag.
Svar
Der er regeringens målsætning i forsyningsstrategien
Forsyning for Fremtiden,
at for-
syningssektorerne samlet skal realisere effektiviseringer for 5,9 mia. kr. i 2025.
Heri er den eksisterende 2020-målsætning om effektiviseringer i forsyningssekto-
ren på 3,3 mia. kr. fra
Aftale om en vækstpakke 2014
indeholdt.
Det er ikke muligt at foretage sammenlignelige familietypeberegninger af initiati-
verne fra
Aftale om en vækstpakke 2014
og
Forsyning for Fremtiden.
Dette skyldes, at
effektiviseringsmålene ikke er sammenlignelige bl.a. på grund af forskelle i basisår,
en længere tidshorisont samt at effektiviseringer i Energinet.dk ikke indgår i rege-
ringens måltal på 5,9 mia. kr. i 2025 mv.
På denne baggrund er effekten af effektivisering i forsyningssektoren på familiety-
pernes rådighedsbeløb alene opgjort for de samlede målsætninger for sektoren,
der indgik i
Et stærkere Danmark – Vækst 2016.
For en gennemgang af sammenhængen mellem den eksisterende 2020-målsætning
fra
Aftale om en vækstpakke 2014
og 2025-målsætningen der lægges op til i forsy-
ningsstrategien, henvises der til svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 599 (Alm.
del) af 29. september 2016.
For en gennemgang af grundlaget for familietypeberegningerne i
DK2025
Et
stærkere Danmark,
henvises der til svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 598 (Alm.
del) af 29. september 2016.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om, hvor meget hhv. en LO-familie med to børn, en familie med to lavtlønnede HK’ere og to børn samt et pensionistægtepar får øget deres rådighedsbeløb, til finansministeren
Side 2 af 3
Tabel 1
indeholder de beregnede effekter på familietypernes reale rådighedsbeløb
fra initiativerne ACE og effektiv forsyning samt de afledte produktivitetsvirknin-
ger af afskaffelsen af PSO, der indgik i udspillet
Et stærkere Danmark – Vækst
2016.
Indførelsen af et egenkapitalfradrag (ACE) øger virksomhedernes investeringer,
hvilket øger arbejdsproduktiviteten og dermed lønningerne. Da indekseringen af
overførslerne er koblet til lønningerne gennem satsreguleringen, vil den øgede
arbejdsproduktivitet på sigt føre til højere overførselsindkomster.
Effektiviseringen af forsyningssektoren forudsættes at føre til lavere priser på
husholdningernes og erhvervenes forbrug af forsyningsydelser. Der er dels en
direkte effekt på familietypernes rådighedsbeløb af lavere priser på forsyning. Her-
til kommer en indirekte virkning, fordi den del af lempelsen, der umiddelbart hvi-
ler på erhvervene, på længere sigt må forventes at blive nedvæltet i højere lønnin-
ger eller overvæltet i lavere priser,
jf. også bilag 4A i DK2025 – Et stærkere Danmark.
Afskaffelsen af PSO-afgiften reducerer virksomhedernes produktionsomkostnin-
ger og fører til en mere hensigtsmæssig sammensætning af input i produktionen
og derfor højere produktivitet. Den øgede produktivitet forudsættes beregnings-
teknisk at blive overvæltet i lavere priser, så alle familier får den samme procentvi-
se fremgang i deres reale disponible indkomst. Den samlede effekt af afskaffelsen
af PSO-afgiften på familietypernes rådighedsbeløb forventes at være langt større
end angivet i
tabel 1.
Dette skyldes en
direkte
effekt på familietypernes rådighedsbe-
løb gennem lavere priser på el som følge af afskaffelsen af PSO-afgiften. Hertil
kommer en
indirekte
virkning, fordi den del af lempelsen, der umiddelbart hviler på
erhvervene, på længere sigt forventes at blive nedvæltet i højere lønninger eller
overvæltet i lavere priser, hvilket bidrager til at øge familiernes reale rådighedsbe-
løb. Idet
Et stærkere Danmark – JobReform
står for finansieringen af afskaffelsen af
PSO-afgiften, er de to sidstnævnte effekter indregnet heri.
Det bemærkes, at udspillet
Et stærkere Danmark – Vækst 2016
indeholder en række
yderligere initiativer, der forventes at øge familiernes rådighedsbeløb frem mod
2025. Disse yderligere initiativer er ikke medtaget i familietypeberegningerne på
grund af manglende erfaringsgrundlag mht. kvantificering af initiativernes effekter.
Det drejer sig om initiativer, der bl.a. sigter på at fremme iværksætteri og aktiein-
vesteringskultur gennem lavere beskatning af aktie- og kapitalindkomst, fradrag
for indskud i små virksomheder, 3 års skattelempelse for nye iværksættere etc. I
det omfang de nævnte initiativer fører til bedre rammevilkår for iværksættere og
lettere adgang til risikovillig kapital øger produktiviteten i dansk erhvervsliv, vil det
på sigt øge familiernes reale rådighedsbeløb gennem højere lønninger og lavere
priser.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om, hvor meget hhv. en LO-familie med to børn, en familie med to lavtlønnede HK’ere og to børn samt et pensionistægtepar får øget deres rådighedsbeløb, til finansministeren
1682538_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 1
Effekten af initiativerne i udspillet
Et stærkere Danmark – Vækst 2016
på familietypernes reale
rådighedsbeløb.
Afledt produktivitets-
virkning af afskaffelsen
af PSO
700
500
400
ACE
LO-par med 2 børn, lejebolig
HK-par med 2 børn, lejebolig
Pensionistpar med en ATP, lejebo-
lig
3.800
2.400
1.200
Effektiv forsyning
2.800
2.600
1.800
Anm.: Beregningerne følger som udgangspunkt standardforudsætningerne i Lovmodellens familietypemodel, der er
i midlertidigt lagt særlige forudsætninger ind for den ufaglærte HK’er,
jf. bilag 4A i DK2025 – Et stærkere
Danmark.
Det bemærkes, at Finansministeriet har korrigeret den beregnede besparelse for inititativet
effektiv
forsyning
i forhold til
DK2025 – Et stærkere Danmark.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel samt egne beregninger
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister