Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
20. december 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 122 (Alm. del) af 23.
november 2016 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for selvfinansieringsgraden i beregningerne af provenu-
virkning af de foreslåede topskattesænkninger i 2025-planen? Ministeren bedes i
forlængelse heraf redegøre for hvilke elasticiteter, der er anvendt. Hvis selvfinan-
sieringsgraden afviger fra det typiske niveau på 0,45, der fremgår af ”Fordeling og
Incitamenter 2002”, bedes ministeren eksplicitere baggrunden for det.
Svar
I
Et stærkere Danmark – Jobreform
foreslog den tidligere regering at sænke topskat-
ten med 5 pct.-point for indkomst op til 1 mio. kr. (før AM-bidrag). Det blev vur-
deret, at forslaget vil indebære et mindreprovenu på 3,4 mia. kr. før tilbageløb og
adfærd, knap 2,6 mia. kr. efter tilbageløb og 1,6 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd
Der er således indregnet et merprovenu som følge af øget arbejdsudbud på knap 1
mia. kr., hvilket svarer til en selvfinansieringsgrad på ca. 38 pct.,
jf. tabel 1
1
.
Tabel 1
Provenu og selvfinansieringsgrad ved lempelse af af topskattesats med 5 pct.-point op til 1 mio. kr.
(før AM-bidrag), 2025-regler i 2017-niveau.
Provenu (mia. kr.)
Umiddel-
bart
Lavere topskattesats
som foreslået i Jobre-
form fase II
-3,4
Efter
tilbageløb
-2,6
Ad-
færd
1,0
Efter tilba-
geløb og
adfærd
-1,6
2,0
Lump-sum
skat (mia. kr.)
SFG (pct.)
Nuværende
definition
38
Definition
som F&I
2002
42
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen.
Arbejdsudbudseffekterne beregnes på baggrund af arbejdsudbudsligninger for
hhv. mænd og kvinder, der skalleres, så den lønvægtede substitutionselasticitet er
0,1
2
,
jf. besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 471 af 1. september 2016.
Der spørges endvidere til, hvorvidt selvfinansieringsgraden af den tidligere rege-
rings forslag svarer til den selvfinansieringsgrad, som er angivet i
Fordeling og inci-
1
2
Selvfinansieringsgraden opgøres i dag som det dynamiske provenu i pct. af mindreprovenuet efter tilbageløb.
Den lønvægtede indkomstelasticitet udgør -0,02.