Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
13. december 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 121 (Alm. del) af 22.
november 2016 stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye (S)
Spørgsmål
Vil ministeren med henvisning til svaret på spørgsmål 29 redegøre for, hvilken
betydning det vil have for BNP-vækst og beskæftigelse, såfremt en studerende i
stedet for en kandidatgrad fra en dimensioneret uddannelse, eksempelvis anvendt
kulturanalyse fra Roskilde Universitet, havde gennemført en erhvervsfaglig for-
delsuddannelse, eksempelvis som elektriker? Ministerens beregning bedes tage
udgangspunkt i de nævnte eksempler.
Svar
Det skal indledningsvist bemærkes, at der i nedenstående svar skelnes mellem
uddannelsesniveau (fx lang videregående uddannelse, gymnasial uddannelse eller
erhvervsfaglig uddannelse), uddannelsesretning (fx humaniora eller samfundsvi-
denskab) og specifikke uddannelser (fx elektriker eller anvendt kulturanalyse).
Generelt set er der positive effekter på BNP og beskæftigelse af stigende uddan-
nelsesniveau. I Finansministeriets fremskrivninger indregnes både en effekt på
produktiviteten og beskæftigelsen. Det skal ikke forstås som en beregning for den
enkelte person, som har netop sine interesser og evner, men som et gennemsnit
på tværs af en ungdomsårgang, når uddannelsesniveauet stiger. Grundlaget er be-
stemt af de nuværende løn- og beskæftigelsesforhold for forskellige uddannelses-
niveauer og ikke den individuelle produktivitet og løn, den enkelte i praksis vil
kunne opnå ved forskellige specifikke uddannelser.
Produktivitetseffekten af at gå fra ét uddannelsesniveau til et højere er beskrevet i
kapitel 6 i
Finansredegørelse 2014.
Analysen i Finansredegørelsen peger på, at den
gennemsnitlige produktivitetsgevinst ved at flere går fra en grundskoleuddannelse
til en erhvervsfaglig uddannelse er 12 pct., og den gennemsnitlige gevinst ved at
flere går fra en erhvervsfaglig uddannelse til en kort-, mellemlang- eller lang vide-
regående uddannelse er hhv. 15 pct., 27 pct. og 41 pct.
Sammenhængen mellem uddannelse og beskæftigelsen beskrives også i
Finansrede-
gørelse 2014.
Analysen peger på, at mellem 25 og 50 pct. af observerede forskelle i
erhvervsfrekvenser, på tværs af uddannelsesniveauer, kan tilskrives uddannelsen i
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk