Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1701757_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
13. december 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 121 (Alm. del) af 22.
november 2016 stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye (S)
Spørgsmål
Vil ministeren med henvisning til svaret på spørgsmål 29 redegøre for, hvilken
betydning det vil have for BNP-vækst og beskæftigelse, såfremt en studerende i
stedet for en kandidatgrad fra en dimensioneret uddannelse, eksempelvis anvendt
kulturanalyse fra Roskilde Universitet, havde gennemført en erhvervsfaglig for-
delsuddannelse, eksempelvis som elektriker? Ministerens beregning bedes tage
udgangspunkt i de nævnte eksempler.
Svar
Det skal indledningsvist bemærkes, at der i nedenstående svar skelnes mellem
uddannelsesniveau (fx lang videregående uddannelse, gymnasial uddannelse eller
erhvervsfaglig uddannelse), uddannelsesretning (fx humaniora eller samfundsvi-
denskab) og specifikke uddannelser (fx elektriker eller anvendt kulturanalyse).
Generelt set er der positive effekter på BNP og beskæftigelse af stigende uddan-
nelsesniveau. I Finansministeriets fremskrivninger indregnes både en effekt på
produktiviteten og beskæftigelsen. Det skal ikke forstås som en beregning for den
enkelte person, som har netop sine interesser og evner, men som et gennemsnit
på tværs af en ungdomsårgang, når uddannelsesniveauet stiger. Grundlaget er be-
stemt af de nuværende løn- og beskæftigelsesforhold for forskellige uddannelses-
niveauer og ikke den individuelle produktivitet og løn, den enkelte i praksis vil
kunne opnå ved forskellige specifikke uddannelser.
Produktivitetseffekten af at gå fra ét uddannelsesniveau til et højere er beskrevet i
kapitel 6 i
Finansredegørelse 2014.
Analysen i Finansredegørelsen peger på, at den
gennemsnitlige produktivitetsgevinst ved at flere går fra en grundskoleuddannelse
til en erhvervsfaglig uddannelse er 12 pct., og den gennemsnitlige gevinst ved at
flere går fra en erhvervsfaglig uddannelse til en kort-, mellemlang- eller lang vide-
regående uddannelse er hhv. 15 pct., 27 pct. og 41 pct.
Sammenhængen mellem uddannelse og beskæftigelsen beskrives også i
Finansrede-
gørelse 2014.
Analysen peger på, at mellem 25 og 50 pct. af observerede forskelle i
erhvervsfrekvenser, på tværs af uddannelsesniveauer, kan tilskrives uddannelsen i
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 121: MFU spm. om, hvilken betydning det vil have for BNP-vækst og beskæftigelse, hvis en studerende i stedet for en kandidatgrad havde gennemført en erhvervsfaglig fordelsuddannelse, til finansministeren
1701757_0002.png
Side 2 af 2
sig selv. Den beregnede effekt på produktivitet og beskæftigelse er i sagens natur
behæftet med usikkerhed.
Herudover findes en række danske undersøgelser, som belyser effekten af uddan-
nelse på produktivitet og beskæftigelse. Typisk beskæftiger undersøgelserne sig
med afkastet fra ét ekstra år i uddannelse og viser også positive gevinster ved et
højere uddannelsesniveau.
1
I Finansministeriets beregninger af beskæftigelses- og BNP-effekten af stigende
uddannelsesniveau inddeles befolkningen efter overordnet uddannelsesniveau
(dvs. grundskole, gymnasial uddannelse, erhvervsfaglig uddannelse samt hen-
holdsvis kort-, mellemlang-, og lang videregående uddannelse). Der ses ikke på
uddannelsesretning inden for de enkelte grupper.
Beregninger af effekterne er således udtryk for gennemsnitsbetragtninger for de
overordnede uddannelsesniveauer. Dvs., det er fx den gennemsnitlige gevinst ved
at en person går fra en gennemsnitlig erhvervsuddannelse til en gennemsnitlig lang
videregående uddannelse, som anvendes i beregningerne. For at beregne den ef-
terspurgte effekt vil det i princippet kræve en beregning af den konkrete effekt af
at rykke en person fra anvendt kulturanalyse til elektrikeruddannelsen. En sådan
beregning vil imidlertid være behæftet med betydelig usikkerhed, og effekten kan
afvige væsentligt fra effekten af at rykke en gennemsnitsperson med en erhvervs-
faglig uddannelse til en gennemsnitlig lang videregående uddannelse.
Derfor kan der ikke ud fra grundlaget i Finansministeriets beregninger opgøres en
eventuel gevinst ved at flytte personer rundt mellem specifikke uddannelser, her-
under opgøre en eventuel gevinst ved at en studerende uddannes som elektriker i
stedet for at studere anvendt kulturanalyse.
Finansministeriets publikation
Økonomisk Analyse – Uddannelse og arbejdsmarkedet
(2016) viser dog, at der kan være betydelige forskelle i de gennemsnitlige produk-
tivitetsgevinster for forskellige uddannelsesretninger på de lange videregående
uddannelser. Analysen peger for eksempel på, at produktivitetsgevinsten ved at
tage en videregående samfundsvidenskabelig uddannelse typisk er væsentligt høje-
re end gevinsten ved humanistiske uddannelser. Analysen beskæftiger sig imidler-
tid ikke med skift mellem specifikke uddannelser, hverken på samme uddannel-
sesniveau eller på forskellige uddannelsesniveauer.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
Fx ”Dansk
Økonomi efter 2003”,
kapitel 2, Det økonomiske Råd efterår 2003 og Christensen, J. J. og N. Westergaard-
Nielsen, ”Wages
and human-capital: the Danish Evidence”,
Returns to Human Capital in Europe, 1999.
1