Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1700908_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 12. december 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 118 (Alm. Del) af 22.
november 2016
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, givet at der er positive dynamiske effekter ved offent-
lige investeringer i uddannelse, hvilke negative dynamiske effekter, der er forbun-
det med de nedskæringer regeringen allerede har effektueret på uddannelsesområ-
det, og de planlagte nedskæringer på SU?
Svar
Investeringer i uddannelse er – når de er omkostningseffektive og rettet mod ar-
bejdsmarkedets behov – som udgangspunkt positive investeringer for samfundet.
Et højere uddannelsesniveau er således på længere sigt forbundet med velstands-
gevinster i form af øget produktivitet og beskæftigelse.
I Finansministeriets beregninger indgår de positive dynamiske effekter i form af
forventede arbejdsudbudsvirkninger og produktivitetsmæssige gevinster af udgif-
ter forbundet med et højere uddannelsesniveau. Det skyldes, at der er empirisk
belæg for, at et højere uddannelsesniveau alt andet lige er forbundet med højere
produktivitet og arbejdsudbud på længere sigt. Konkret indgår afledte effekter af
investeringer i uddannelse i det omfang, at de påvirker, hvor mange i befolkningen
der på et givet tidspunkt har færdiggjort en uddannelse på et givet niveau
1
.
Statslige driftsbevillinger har med få undtagelser været underlagt et ompriorite-
ringsbidrag siden midten af 1980’erne. I 2016 blev uddannelsesområdet også om-
fattet af omprioriteringsbidraget. Det skyldes, at uddannelsesinstitutionerne, på
samme måde som andre statslige institutioner, kommuner og regioner, forventes
at kunne realisere effektiviseringsgevinster. Dette kan fx ske som følge af smartere
indkøb, automatisering, digitalisering og smartere tilrettelæggelse af opgaverne.
1
For en nærmere beskrivelse af hvordan positive dynamiske effekter af investeringer i en højere uddannelsestilbøjelighed
indgår i Finansministeriets beregninger henvises til Finansredegørelsen 2014.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om, hvilke negative dynamiske effekter, der er forbundet med de nedskæringer regeringen har effektueret på uddannelsesområdet, til finansministeren
Side 2 af 3
At uddannelsesinstitutionerne løbende skal fokusere på at løse opgaverne smarte-
re, står ikke i modsætning til et fokus på at sikre kerneydelsen. Det forventes såle-
des ikke, at omprioriteringsbidraget vil indebære negative dynamiske effekter i
form af at færre studerende færdiggør en uddannelse eller et lavere uddannelsesni-
veau på længere sigt. Omprioriteringsbidraget er i en tid med behov for en stram
styring af de offentlige udgifter tværtimod en forudsætning for, at der fremover
kan frigøres ekstra midler til at sikre kvaliteten af særligt prioriterede kerneområ-
der, fx inden for sundheds- og uddannelsessektoren.
Som det fremgår af regeringsgrundlaget, vil regeringen med afsæt i udspillet
Et
stærkere Danmark – Et mere robust SU-system
fremlægge et udspil til en omlægning af
SU-systemet. Udspillet
Et stærkere Danmark – Et mere robust SU-system
indebærer
bl.a., at stipendiet reduceres, mens lånemulighederne forbedres. Herudover forhø-
jes fribeløbet og nyuddannede får et ekstra beskæftigelsesfradrag efter afsluttet
uddannelse.
Det forventes ikke, at den forslåede omlægning vil føre til, at unge uddanner sig i
mindre grad end i dag. Det skyldes bl.a., at det danske SU-system fortsat vil være
et af verdens mest generøse. Samtidig vil studerende, som udnytter mulighederne
inden for omlægningen, kunne opnå en fremgang i det samlede potentielle leve-
grundlag i løbet af studietiden.
Den foreslåede omlægning vurderes tværtimod, at kunne understøtte en mere
hensigtsmæssig studieadfærd blandt de studerende. Omlægningen styrker således
de studerendes økonomiske tilskyndelse til at blive færdige til tiden og fremmer
gevinsten ved at komme i beskæftigelse efter endt studie. Dette vil understøtte
fremtidig beskæftigelse og vækst.
Den foreslåede omlægning vurderes også at kunne understøtte et bedre match
mellem de studerendes valg af uddannelse og erhvervslivets behov for arbejds-
kraft. Selvom den enkeltes præference for uddannelsestype og længde fortsat for-
ventes at være afgørende for valget af uddannelse, kan en justering i forholdet
mellem den del af støtten som udbetales som et lån og den del, der udbetales som
stipendie, således være med til i højere grad at gøre de studerende bevidste om
den investering de laver, når de vælger at tage en given uddannelse. Dermed er det
også forventeligt, at indkomst- og jobmuligheder, alt andet lige, vil vægte højere i
valget af uddannelse ved den foreslåede omlægning sammenlignet med i dag. Det-
te vil understøtte den fremtidige beskæftigelse og vækst.
Endelig bemærkes det, at der,
jf. regeringsgrundlaget,
lægges op til, at hele det direkte
provenu fra omlægningen i årene 2019-2025 skal investeres i uddannelsesområdet
og dermed være med til at skabe bedre uddannelser og til at give danskernes kom-
petencer et løft.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om, hvilke negative dynamiske effekter, der er forbundet med de nedskæringer regeringen har effektueret på uddannelsesområdet, til finansministeren
Side 3 af 3
Samlet set forventes der således ikke at være negative dynamiske effekter forbun-
det med en omlægning af SU-systemet. Tværtimod forventes en omlægning at
kunne understøtte en mere hensigtsmæssig studieadfærd, mens den samtidig frigi-
ver midler, som kan bruges målrettet til at ruste arbejdsstyrken til fremtidens ar-
bejdsmarked.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister