Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1704929_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. december 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 115 (Alm. del) af 18.
november 2016 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Hvad er den økonomiske virkning for hvert år i perioden 2017-2025 af initiativer-
ne i PSO-aftalen, afviklingen af PSO-afgiften over 6 år, forsyningsinitiativer, grad-
vis reduktion af grøn check og højere bundskat, samt den samlede virkning? Bi-
draget fra hvert element bedes udspecificeret. Hvad angår selve afviklingen af
PSO-afgiften, bedes denne opsplittet således, at bidraget fremgår fra hhv. den
direkte effekt, den indirekte effekt (overvæltning fra erhvervsliv til husholdninger-
ne) og struktur effekten.
Dette bedes opgjort for følgende familietyper:
– Enlig HK’er med et barn i lejebolig
– Enlig HK’er med to børn i lejebolig
– Enlig ufaglært med et barn i lejebolig
– Enlig ufaglært med to børn i lejebolig
– Ufaglært familie med to børn i lejebolig
– Enlig kontanthjælpsmodtager i lejebolig
– Enlig kontanthjælpsmodtager i lejebolig med 1 barn
– Enlig kontanthjælpsmodtager i lejebolig med 2 børn
– Enlig studerende i lejebolig uden børn
– Enlig studerende i lejebolig med et barn
– Direktørfamilie med 2 børn i ejerbolig.
Svar
Det bemærkes, at familietyperne med ufaglærte er udeladt i besvarelsen, idet
HK’eren på mindsteløn er et eksempel på en beskæftiget med en årsindkomst
svarende til den overenskomstmæssige minimalløn for en ufaglært HK’er,
jf. bilag
4A
fra
DK2025 – Et stærkere Danmark.
Den ufaglærte familie med to børn i lejebo-
lig er således erstattet med HK-parret med to børn i lejebolig. Besvarelsen inde-
holder derfor familietypeberegninger af virkningen af aftale vedrørende
afskaffelsen
af PSO-afgiften
på ni familietypers rådighedsbeløb.
Afskaffelsen af PSO-afgiften påvirker isoleret set familiernes købekraft frem mod
2025 gennem tre kanaler. Der er en
direkte
effekt på familietypernes rådighedsbe-
løb (efter forsyningsudgifter) af lavere priser på forsyning. Hertil kommer en
indi-
rekte
virkning, fordi den del af lempelsen, der umiddelbart hviler på erhvervene, på
længere sigt forventes at blive nedvæltet i højere lønninger eller overvæltet i lavere
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om, hvad den økonomiske virkning er for hvert år i perioden 2017-2015, til finansministeren
Side 2 af 8
priser, hvilket bidrager til at øge familiernes reale rådighedsbeløb. Den indirekte
virkning via lønninger og priser forudsættes rent beregningsteknisk at blive over-
væltet i priserne.
Endelig er der også en
struktur effekt,
idet afskaffelsen af PSO-afgiften fører til en
mere hensigtsmæssig inputsammensætning i produktionen. Den øgede produktivi-
tet er ligeledes beregningsteknisk forudsat overvæltet i lavere priser.
Tabel 1-9 viser fremgangen i det reale rådighedsbeløb efter udgifter til forsyning
for de ni familietyper.
Den samlede aftale vedrørende
afskaffelsen af PSO-afgiften
betyder i 2025 en frem-
gang i rådighedsbeløbet for en enlig HK’er med et barn i lejebolig på 1.300 kr.,
jf.
tabel 1.
Isoleret set medfører afskaffelsen af PSO-afgiften, at den enlige HK’er med et
barn får øget sit rådighedsbeløb efter betaling af forsyning med 1.600 kr. Heraf
udgør den
direkte
effekt af afskaffelsen af PSO-afgiften 600 kr., mens den
indirekte
og
strukturelle
effekt udgør hhv. 800 kr. og 300 kr.,
jf. tabel 1.
Hertil kommer, at forsyningsinitiativerne
affaldsforbrænding, energispareindsats
og
ka-
belhandlingsplan
øger det reale rådighedsbeløb efter udgifter til forsyning yderligere.
For en enlig HK’er med et barn medfører initiativerne en fremgang på 200 kr. i
2025,
jf. tabel 1.
På finansieringssiden medfører den gradvise reduktion af grøn check, at den enli-
ge HK’ers rådighedsbeløb reduceres med 300 kr. i 2025,
jf. tabel 1.
Forhøjelsen af
bundskattesatsen reducerer rådighedsbeløbet med 100 kr. for den enlige HK’er.
Samlet set opnår de ni familietyper en fremgang i det reale rådighedsbeløb efter
udgifter til forsyningsydelser i alle årene fra 2017-25.
Med en stigning i det reale rådighedsbeløb på 5.600 kr. i 2025 er direktørfamilien
den familietype, der oplever den største stigning i rådighedsbeløbet i kroner og
ører,
jf. tabel 9.
Dette skyldes først og fremmest, at familietypen ikke modtager
grøn check i udgangspunktet, samt at denne familietype opnår den største samlede
gevinst ved afskaffelse af PSO-afgiften. Isoleret set medfører forhøjelsen af bund-
skattesatsen imidlertid, at direktørfamilien bidrager mere til finansieringen af af-
skaffelsen af PSO-afgiften end de øvrige familietyper. Direktørfamilien får således
reduceret sit rådighedsbeløb med 800 kr. som følge af forhøjelsen af bundskatte-
satsen.
Opgjort i procent af den disponible indkomst opnår den enlige HK’er med et
barn i lejebolig den største fremgang.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om, hvad den økonomiske virkning er for hvert år i perioden 2017-2015, til finansministeren
1704929_0003.png
Side 3 af 8
Det bemærkes, at satserne for grøn check er blevet opjusteret siden de offentlig-
gjorte beregninger ved indgåelsen af
aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
d. 17. no-
vember 2016. Justeringerne medfører, at reduktionen af grøn check for de berørte
familietyper er tilsvarende mindre.
Tabel 1
Enlig HK’er med et barn i lejebolig
2017
Afvikling af PSO-
afgiften over 6 år
Heraf:
- PSO, direkte
- PSO, indirekte
- PSO, struktur
Forsyningsinitiativer
Reduktion af grøn
check
Højere bundskatte-
sats
Samlet effekt
Pct. af disponibel
indkomst
100
200
100
100
0
0
400
0,31
400
2018
500
2019
800
2020
1.200
2021
1.500
2022
1.600
2023
1.600
2024
1.600
2025
1.600
200
300
100
100
-200
-100
400
0,26
300
300
100
100
-300
-100
400
0,31
400
500
200
200
-300
-100
900
0,64
600
700
300
100
-300
-100
1.200
0,86
600
700
300
200
-400
-100
1.300
0,88
600
700
300
200
-300
-100
1.300
0,89
600
800
300
200
-300
-100
1.300
0,91
600
800
300
200
-300
-100
1.300
0,93
Anm.: Effekten af finansieringsmodellen for afskaffelsen af PSO-afgiften på familietypernes rådighedsbeløb er op-
gjort i 2017-niveau. Denne familietype adskiller sig fra den normale familietype
enlig LO’er i lejebolig
ved, at
den har en lavere løn,
jf. bilag 4A
fra
DK2025 – Et stærkere Danmark,
at den har et barn i børnehave, og ved at
familien bor i en større bolig. Som følge af afrunding summer tallene ikke i alle tilfælde til den angivne sam-
lede effekt.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel samt egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om, hvad den økonomiske virkning er for hvert år i perioden 2017-2015, til finansministeren
1704929_0004.png
Side 4 af 8
Tabel 2
Enlig HK’er med to børn i lejebolig
2017
Afvikling af PSO-
afgiften over 6 år
Heraf:
- PSO, direkte
- PSO, indirekte
- PSO, struktur
Forsyningsinitiativer
Reduktion af grøn
check
Højere bundskatte-
sats
Samlet effekt
Pct. af disponibel
indkomst
200
200
100
100
0
0
500
0,30
400
2018
700
2019
900
2020
1.400
2021
1.800
2022
1.900
2023
1.900
2024
1.900
2025
1.900
200
300
100
100
-200
-100
500
0,26
300
400
200
200
-400
-100
500
0,31
500
600
200
200
-400
-100
1.100
0,62
700
900
300
100
-400
-100
1.500
0,83
700
900
300
200
-400
-100
1.500
0,85
700
900
300
200
-400
-100
1.500
0,86
700
900
300
200
-400
-100
1.600
0,87
700
900
300
200
-400
-100
1.600
0,90
Anm.: Effekten af finansieringsmodellen for afskaffelsen af PSO-afgiften på familietypernes rådighedsbeløb er op-
gjort i 2017-niveau. Denne familietype adskiller sig fra den normale familietype
enlig LO’er i lejebolig
ved at
den har en lavere løn,
jf. bilag 4A
fra
DK2025 – Et stærkere Danmark,
at den har to børn i børnehave og SFO,
og ved at familien bor i en større bolig. Som følge af afrunding summer tallene ikke i alle tilfælde til den an-
givne samlede effekt.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel samt egne beregninger.
Tabel 3
HK-par med to børn i lejebolig
2017
Afvikling af PSO-
afgiften over 6 år
Heraf:
- PSO, direkte
- PSO, indirekte
- PSO, struktur
Forsyningsinitiativer
Reduktion af grøn
check
Højere bundskatte-
sats
Samlet effekt
Pct. af disponibel
indkomst
200
300
100
100
0
0
700
0,31
500
2018
800
2019
1.100
2020
1.700
2021
2.300
2022
2.300
2023
2.300
2024
2.400
2025
2.400
300
400
100
100
-400
-100
400
0,19
400
500
200
200
-600
-200
400
0,20
600
800
300
200
-600
-200
1.100
0,53
800
1.100
400
200
-600
-200
1.600
0,75
800
1.100
400
200
-700
-300
1.600
0,76
800
1.100
400
200
-700
-300
1.600
0,76
800
1.100
400
200
-700
-300
1.600
0,78
900
1.100
400
200
-700
-300
1.700
0,81
Anm.: Effekten af finansieringsmodellen for afskaffelsen af PSO-afgiften på familietypernes rådighedsbeløb er op-
gjort i 2017-niveau. Denne familietype adskiller sig fra den normale familietype
LO-par i lejebolig
ved, at den
har en lavere løn,
jf. bilag 4A
fra
DK2025 – Et stærkere Danmark.
Som følge af afrunding summer tallene ikke i
alle tilfælde til den angivne samlede effekt.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel samt egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om, hvad den økonomiske virkning er for hvert år i perioden 2017-2015, til finansministeren
1704929_0005.png
Side 5 af 8
Tabel 4
Enlig kontanthjælpsmodtager i lejebolig uden børn
2017
Afvikling af PSO-
afgiften over 6 år
Heraf:
- PSO, direkte
- PSO, indirekte
- PSO, struktur
Forsyningsinitiativer
Reduktion af grøn
check
Højere bundskatte-
sats
Samlet effekt
Pct. af disponibel
indkomst
100
100
0
0
0
0
200
0,34
200
2018
300
2019
400
2020
600
2021
800
2022
800
2023
800
2024
800
2025
800
100
100
0
100
-200
0
100
0,18
100
200
100
100
-300
-100
100
0,18
200
300
100
100
-300
-100
300
0,55
300
400
100
100
-300
-100
500
0,80
300
400
100
100
-300
-100
500
0,82
300
400
100
100
-300
-100
500
0,83
300
400
100
100
-300
-100
500
0,85
300
400
100
100
-300
-100
500
0,88
Anm.: Effekten af finansieringsmodellen for afskaffelsen af PSO-afgiften på familietypernes rådighedsbeløb er op-
gjort i 2017-niveau. Som følge af afrunding summer tallene ikke i alle tilfælde til den angivne samlede effekt.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel samt egne beregninger.
Tabel 5
Enlig kontanthjælpsmodtager i lejebolig med et barn
2017
Afvikling af PSO-
afgiften over 6 år
Heraf:
- PSO, direkte
- PSO, indirekte
- PSO, struktur
Forsyningsinitiativer
Reduktion af grøn
check
Højere bundskatte-
sats
Samlet effekt
Pct. af disponibel
indkomst
100
200
100
100
0
0
400
0,29
300
2018
500
2019
700
2020
1.100
2021
1.400
2022
1.400
2023
1.400
2024
1.400
2025
1.400
200
200
100
100
-200
-100
300
0,23
300
300
100
100
-300
-100
400
0,26
400
500
200
100
-300
-100
800
0,57
500
600
200
100
-300
-100
1.100
0,78
500
700
200
100
-400
-100
1.100
0,80
500
700
200
100
-300
-100
1.100
0,81
500
700
200
100
-300
-100
1.100
0,83
500
700
200
200
-300
-100
1.100
0,85
Anm.: Effekten af finansieringsmodellen for afskaffelsen af PSO-afgiften på familietypernes rådighedsbeløb er op-
gjort i 2017-niveau. Denne familietype afviger fra den
enlige kontanthjælpsmodtager uden børn
ved at have et barn
i børnehave, og ved at familien bor i en større lejebolig. Som følge af afrunding summer tallene ikke i alle til-
fælde til den angivne samlede effekt.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel samt egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om, hvad den økonomiske virkning er for hvert år i perioden 2017-2015, til finansministeren
1704929_0006.png
Side 6 af 8
Tabel 6
Enlig kontanthjælpsmodtager i lejebolig med to børn
2017
Afvikling af PSO-
afgiften over 6 år
Heraf:
- PSO, direkte
- PSO, indirekte
- PSO, struktur
Forsyningsinitiativer
Reduktion af grøn
check
Højere bundskatte-
sats
Samlet effekt
Pct. af disponibel
indkomst
100
200
100
100
0
0
500
0,27
400
2018
600
2019
800
2020
1.300
2021
1.600
2022
1.700
2023
1.700
2024
1.700
2025
1.700
200
300
100
100
-200
-100
400
0,23
300
400
100
100
-400
-100
500
0,27
500
600
200
200
-400
-100
1.000
0,57
600
800
300
100
-400
-100
1.300
0,77
600
800
300
200
-400
-100
1.300
0,79
600
800
300
200
-400
-100
1.300
0,80
600
800
300
200
-400
-100
1.400
0,82
600
800
300
200
-400
-100
1.400
0,84
Anm.: Effekten af finansieringsmodellen for afskaffelsen af PSO-afgiften på familietypernes rådighedsbeløb er op-
gjort i 2017-niveau. Denne familietype afviger fra den
enlige kontanthjælpsmodtager uden børn
ved at have to
børn i børnehave og SFO, og ved at familien bor i en større lejebolig. Som følge af afrunding summer tallene
ikke i alle tilfælde til den angivne samlede effekt.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel samt egne beregninger.
Tabel 7
Enlig studerende i lejebolig uden børn
2017
Afvikling af PSO-
afgiften over 6 år
Heraf:
- PSO, direkte
- PSO, indirekte
- PSO, struktur
Forsyningsinitiativer
Reduktion af grøn
check
Højere bundskatte-
sats
Samlet effekt
Pct. af disponibel
indkomst
100
100
0
100
0
0
300
0,25
200
2018
400
2019
500
2020
800
2021
1.000
2022
1.100
2023
1.100
2024
1.100
2025
1.100
100
200
100
100
-200
-100
200
0,16
200
200
100
100
-300
-100
200
0,17
300
400
100
100
-300
-100
500
0,44
400
500
200
100
-300
-100
700
0,62
400
500
200
100
-300
-100
700
0,63
400
500
200
100
-300
-100
700
0,65
400
500
200
100
-300
-100
800
0,66
400
500
200
100
-300
-100
800
0,68
Anm.: Effekten af finansieringsmodellen for afskaffelsen af PSO-afgiften på familietypernes rådighedsbeløb er op-
gjort i 2017-niveau. Som følge af afrunding summer tallene ikke i alle tilfælde til den angivne samlede effekt.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel samt egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om, hvad den økonomiske virkning er for hvert år i perioden 2017-2015, til finansministeren
1704929_0007.png
Side 7 af 8
Tabel 8
Enlig studerende i lejebolig med et barn
2017
Afvikling af PSO-
afgiften over 6 år
Heraf:
- PSO, direkte
- PSO, indirekte
- PSO, struktur
Forsyningsinitiativer
Reduktion af grøn
check
Højere bundskatte-
sats
Samlet effekt
Pct. af disponibel
indkomst
100
200
100
100
0
0
500
0,26
400
2018
600
2019
800
2020
1.300
2021
1.600
2022
1.700
2023
1.700
2024
1.700
2025
1.700
200
300
100
100
-200
0
400
0,24
300
400
100
100
-300
-100
500
0,30
500
600
200
200
-300
-100
1.000
0,58
600
800
300
100
-300
-100
1.400
0,77
600
800
300
200
-400
-100
1.400
0,79
600
800
300
200
-300
-100
1.400
0,83
600
800
300
200
-300
-100
1.400
0,84
600
800
300
200
-300
-100
1.500
0,87
Anm.: Effekten af finansieringsmodellen for afskaffelsen af PSO-afgiften på familietypernes rådighedsbeløb er op-
gjort i 2017-niveau. Denne familietype adskiller sig fra den
enlige studerende i lejebolig uden børn
ved, at denne
ikke arbjeder ved siden af studiet, men får det maksimale beløb udbetalt i SU-lån. Som følge af afrunding
summer tallene ikke i alle tilfælde til den angivne samlede effekt.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel samt egne beregninger.
Tabel 9
Direktørfamilie med 2 børn i ejerbolig
2017
Afvikling af PSO-
afgiften over 6 år
Heraf:
- PSO, direkte
- PSO, indirekte
- PSO, struktur
Forsyningsinitiativer
Reduktion af grøn
check
Højere bundskatte-
sats
Samlet effekt
Pct. af disponibel
indkomst
400
700
200
300
0
0
1.600
0,22
1.300
2018
2.000
2019
2.700
2020
4.300
2021
5.500
2022
5.700
2023
5.700
2024
5.800
2025
5.900
600
1.000
400
300
0
-400
1.900
0,25
900
1.300
500
400
0
-700
2.400
0,33
1.400
2.100
800
500
0
-700
4.100
0,55
1.700
2.900
1.000
300
0
-700
5.200
0,70
1.700
2.900
1.000
500
0
-800
5.400
0,73
1.700
2.900
1.000
500
0
-800
5.400
0,73
1.800
3.000
1.000
500
0
-800
5.500
0,74
1.800
3.000
1.000
500
0
-800
5.600
0,76
Anm.: Effekten af finansieringsmodellen for afskaffelsen af PSO-afgiften på familietypernes rådighedsbeløb er op-
gjort i 2017-niveau. Som følge af afrunding summer tallene ikke i alle tilfælde til den angivne samlede effekt.
Kilde: Lovmodellens familietypemodel samt egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om, hvad den økonomiske virkning er for hvert år i perioden 2017-2015, til finansministeren
Side 8 af 8
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister