Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1700987_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 12. december 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 110 (Alm. del) af 14.
november 2016
Vil ministeren i tabelform opliste samtlige skatter og afgifter, som regeringen
har hævet siden regeringsskiftet den 28. juni 2015? Tabellen bedes vise provenu-
virkningen af hver hævet skat og afgift samt den samlede provenuvirkning for alle
tiltag.
Svar
Det bemærkes indledningsvis, at svaret er afgrænset til at inkludere forhøjelser af
skatter og afgifter med nævneværdige provenumæssige konsekvenser siden 28.
juni 2015 og frem til tidspunktet for spørgsmålets afsendelse den 14. november
2016.
Inden for denne periode har den daværende V-regering foretaget i alt tre stram-
ninger på skatte- og afgiftsområdet. Det drejer sig om de stramninger, der udgjor-
de finansieringen af en mere gradvis overgang til fuld registreringsafgift for elbiler,
en reduktion af fondes konsolideringsfradrag, der bidrog til finansiering af en for-
bedring af vilkårene ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder, og et tiltag,
der hindrer en omgåelse af dansk udbyttebeskatning,
jf. nedenfor.
Den samlede isolerede varige provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd af
stramningerne er i 2016-niveau opgjort til 365 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Provenumæssige konsekvenser af forhøjelser af skatter og afgifter i perioden 28/15/15-14/11/16
Mio. kr. (2016-niveau)
Afskaffelse af særregel vedr. skematisk værdiansættelse,
reduktion af radiofradrag mv.
1
Reduktion af fondes konsolideringskrav
2
Udbyttebeskatning ved ombytning til investeringsbeviser
uden ret til udbytte
3
Samlet provenuvirkning
2016
175
200
0
375
2017
225
200
15
440
2018
250
200
15
465
2019
275
200
15
490
Varig
virkning
150
200
15
365
Kilde:
1) L61 Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og forskellige m.m.
2) L71 Lov om ændring af fondsbeskatningsloven, m.m.
3) L123 Forslag til lov om ændring af lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.m.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om ministeren vil opliste samtlige skatter og afgifter, som regeringen har hævet siden regeringsskiftet den 28. juni 2015, til finansministeren
Side 2 af 3
Dette provenu skal dog ses i sammenhæng med eventuelt ledsagende lempelser.
Nedenstående beskrivelse af stramningerne giver en kort indføring i deres sam-
menhæng.
Afskaffelse af særregel og reduktion af radiofradrag.
Stramningerne udgør finansieringsgrundlaget i aftalen om de fremtidige af-
giftsvilkår for elbiler og brændselscellebiler, herunder brintbiler. Formålet med
aftalen var at sikre en gradvis indfasning af eldrevne køretøjer og brændselscel-
ledrevne køretøjer i registreringsafgiften, da disse ellers ville være omfattet af
fuld registreringsafgift fra 2016. Stramningerne omfatter en afskaffelse af sær-
reglen om skematisk værdiansættelse af biler under 1 år, en nedsættelse af ra-
diofradraget i registreringsafgiften til 400 kr. i 2016, samt bortfald af radiofra-
drag og udbredelse af partikelfiltertillæg fra 1. januar 2017.
Reduktion af fondes konsolideringsfradrag.
Reduktionen af konsolideringsfradraget bidrager til finansiering af en
forbedring af vilkårene for generationsskifte af erhvervsvirksomhed til nære
familiemedlemmer. Selve konsolideringsfradraget blev beregnet som 25 pct. af
de uddelinger, som fondene foretog til almennyttige formål i indkomståret og
blev indført for at undgå en udhulning af fondskapitalen. Med reduktionen
udgør fradraget 4 pct.
Udbyttebeskatning ved ombytning til investeringsbeviser uden ret til udbytte.
Tiltagets primære formål er at sikre tilstrækkeligt robuste skatteregler i relation
til investeringsinstitutterne, så udbyttebeskatningen ikke omgås ved, at
skattepligtige udbytter konverteres til skattefrie avancer. Loven lukker således
et skattehul, hvor udenlandske investorer har kunnet undgå dansk
udbyttebeskatning, ved at afstå investeringsbeviser inden udbytteudlodning og
dermed alene modtage skattefrie avancer. Der er tale om et element af en ræk-
ke justeringer af erhvervsbeskatningen, der yderligere havde til hensigt at brin-
ge dansk ret i overensstemmelse med EU-retten mv..
Udover ovenstående elementer kan det desuden nævnes, at muligheden for
nedslag i afgiften for udlodninger fra spillehaller med gevinstgivende
spilleautomater til almennyttige formål blev ophævet pr. 1. januar 2016. Med den
tidligere ordning var det muligt at snyde ved bl.a. at foretage uretmæssige nedslag i
afgiften og lave aftaler om returkommission og ulovlige modydelser. Ordningen
blev erstattet af en midlertidig ordning for perioden 2016-2017 med en samlet
bevilling på 80 mio. kr. årligt på finansloven. Midlerne fordeles af
Skatteministeriet (SKAT) til de samme velgørende formål, som modtog midler i
2014,
jf. L15 Lov om ændring af lov om spil, lov om afgifter af spil, lov for Grønland om visse
spil og forskellige andre love.
Det er desuden væsentligt at bemærke, at der er spurgt til de isolerede effekter af
stramninger af skatter og afgifter i den angivne periode. I samme periode er
foretaget en række lempelser, der ikke fremgår af tabel 1. Eksempelvis kan det
nævnes, at en række skatter og afgifter blev nedsat med finanslovsaftalen for 2016,
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om ministeren vil opliste samtlige skatter og afgifter, som regeringen har hævet siden regeringsskiftet den 28. juni 2015, til finansministeren
Side 3 af 3
herunder nedsættelse af registreringsafgiften, nedsættelse af NOx-afgift, nominel
fastfystning af grundskylden og annullering af reklameafgiften. Opgjort efter
tilbageløb og adfærd skønnes der med finanslovsaftalen for 2016 at være lempet
skatter og afgifter for ca. 2,3 mia. kr. varigt,
jf. Skatte- og afgiftsinitiativer i
finanslovsaftalen for 2016.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister