Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1692576_0001.png
25. november 2016
J.nr. 16-1704681
Til Folketinget – Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 107 af 11. november 2016 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om ministeren vil redegøre for det forventede mindreprovenu forbundet med at nedsætte overdragelsesafgiften ved succession i forbindelse med generationsskifte af erhvervsvirksomhed til erhvervsdrivende fond, til skatteministeren
1692576_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform redegøre for det forventede mindreprovenu forbundet med at
nedsætte overdragelsesafgiften ved succession i forbindelse med generationsskifte af er-
hvervsvirksomhed til erhvervsdrivende fond fra 5 pct. til 0 pct. og det forventede min-
dreprovenu forbundet med at fastholde arveafgiften på 15 pct.? Mindreprovenu bedes
opgjort separat for sænkelsen af afgiften ved succession og fastholdelse af bo-og gaveaf-
giften samt samlet mindreprovenu forbundet med begge forslag. Tabellen bedes opgjort i
umiddelbart mindreprovenu, mindreprovenu efter tilbageløb og efter tilbageløb og ad-
færd. Antagelserne for beregningerne bedes beskrevet.
Svar
Der er med
Aftale om finansloven for 2016
afsat 360 mio. kr. årligt til at dække mindreprove-
nuet ved at indføre mulighed for skattemæssig succession ved overdragelse af en er-
hvervsvirksomhed til en erhvervsdrivende fond. Samtidig blev der afsat midler til en
gradvis nedsættelse af bo- og gaveafgiften fra 15 pct. til 5 pct. ved overdragelse af en er-
hvervsvirksomhed til næste generation. Denne nedsættelse omfatter også overdragelses-
afgiften ved succession til en fond, således at afgiften i begge tilfælde udgør 5 pct.
Når afgiftsnedsættelsen er fuldt indfaset i 2020, udgør finansieringsbehovet 1 mia. kr.
årligt, idet det er forudsat, at egenkapital svarende til knap 13�½ mia. kr. overdrages med
enten bo- og gaveafgift eller overdragelsesafgift. Den anvendte beregningsmetode er be-
skrevet i rapporten
Succession til erhvervsdrivende fonde
af 6. maj 2015, kapitel 13.
Det er ved besvarelsen lagt til grund, at der spørges til provenuvirkningen ved tre alterna-
tiver, hvor bo- og gaveafgiften ved overdragelse af en erhvervsvirksomhed inden for
familien er højere end afgiften ved overdragelse til en erhvervsdrivende fond,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Afgiftsniveauer og egenkapital, der antages overdraget til en fond i de tre forslag
Model
Overdragelsesform
Sats
pct.
5
5
5
0
15
5
15
0
Antaget årlig egenkapital, der overdrages
mia. kr.
12,4
1,0
11,8
1,6
11,1
2,3
10,4
3,0
pct.
93
7
88
12
83
17
78
22
Benchmark Bo og gaveafgift - erhvervsvirksomheder
Overdragelsesafgift - succession til fond
Model 1:
Bo og gaveafgift - erhvervsvirksomheder
Overdragelsesafgift - succession til fond
Model 2:
Bo og gaveafgift - erhvervsvirksomheder
Overdragelsesafgift - succession til fond
Model 3:
Bo og gaveafgift - erhvervsvirksomheder
Overdragelsesafgift - succession til fond
Kilde: Skatteministeriet
I det følgende er angivet skøn for provenuvirkningen ved de tre alternativer sammenholdt
med en situation (benchmark), hvor begge afgifter sættes til 5 pct. svarende til FL2016-
aftalen. I alle tre tilfælde er det beregningsteknisk antaget, at den samlede, overdragne
egenkapital er uændret, men forskellen i afgift vil tilskynde til, at overdragelse til er-
hvervsdrivende fonde anvendes i højere grad på bekostning af overdragelse indenfor
Side 2 af 4
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om ministeren vil redegøre for det forventede mindreprovenu forbundet med at nedsætte overdragelsesafgiften ved succession i forbindelse med generationsskifte af erhvervsvirksomhed til erhvervsdrivende fond, til skatteministeren
1692576_0003.png
familien. Det skal understreges, at styrken af denne effekt er forbundet med meget bety-
delig usikkerhed.
Model 1:
Overdragelsesafgiften ved succession til en fond nedsættes fra 5 pct. til 0 pct., mens bo-
og gaveafgiften ved overdragelse af en erhvervsvirksomhed udgør 5 pct. Dette vil medfø-
re et øget mindreprovenu sammenholdt med benchmark ad to kanaler. For det
første
vil
provenuet fra overdragelsesafgiften bortfalde. For det
andet
vil afgiften ved overdragelse
af en erhvervsvirksomhed inden for familien være 5 pct. højere end ved overdragelse til
en erhvervsdrivende fond. Dette vil alt andet lige trække i retning af, at mere egenkapital
overdrages til en fond fremfor til næste generation i familien, idet det beregningsteknisk
er lagt til grund, at den egenkapital, der overdrages til erhvervsdrivende fonde, stiger fra
ca. 7 pct. af den samlede overdragede egenkapital til ca. 12 pct. (fra ca. 950 mio. kr. årligt
til 1.600, jf. tabel 1). Dette vil medføre et mindreprovenu, fordi mere egenkapital over-
drages til fonde, så færre avancer realiseres, beskattes og forbruges.
Under disse forudsætninger og ved samme metode som beskrevet i rapporten
Succession til
erhvervsdrivende fonde
kan det umiddelbare mindreprovenu beregnes til ca. 250 mio. kr. årligt
og ca. 300 mio. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 2.
Det samlede finansierings-
behov stiger således med yderligere 300 mio. kr. årligt sammenholdt med den model,
regeringen foreslår (benchmark).
Særligt i relation til tilbageløbet skal det bemærkes, at når det forudsættes, at egenkapita-
len overdrages til erhvervsdrivende fonde, så giver ejerne (og evt. efterkommere) afkald
på formueværdier svarende til den overdragne egenkapital efter avanceskat og bo- og
gaveafgift. Dermed reduceres grundlaget for statens indtægter fra moms og afgifter m.v.
Model 2:
Overdragelsesafgiften ved successionen til en fond sættes til 5 pct., mens bo- og gaveaf-
giften ved overdragelse af en erhvervsvirksomhed sættes op til 15 pct. Dette vil have to
modsatrettede effekter på provenuet. For det
første
vil forhøjelsen af bo- og gaveafgiften
fra 5 pct. til 15 pct. medføre et merprovenu sammenholdt med benchmark. Modellen vil
dog for det
andet
medføre, at afgiften ved overdragelse af en erhvervsvirksomhed inden
for familien vil være 10 pct. højere end ved overdragelse til en erhvervsdrivende fond.
Dette vil alt andet lige trække i retning af, at mere egenkapital overdrages til en fond, og
dermed til en relativt lav afgift, fremfor til næste generation i familien sammenholdt med
model 1.
Samlet set skønnes modellen at medføre et årligt merprovenu på ca. 350 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd. Sammenholdt med benchmark reduceres finansieringsbehovet såle-
des med 350 mio. kr.
Model 3:
Overdragelsesafgiften ved successionen til en fond sættes til 0 pct., mens bo- og gaveaf-
giften ved overdragelse af en erhvervsvirksomhed sættes til 15 pct. På den ene side vil
Side 3 af 4
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om ministeren vil redegøre for det forventede mindreprovenu forbundet med at nedsætte overdragelsesafgiften ved succession i forbindelse med generationsskifte af erhvervsvirksomhed til erhvervsdrivende fond, til skatteministeren
1692576_0004.png
forhøjelsen af bo- og gaveafgiften fra 5 til 15 pct. medføre et merprovenu sammenholdt
med benchmark. Modellen vil dog også medføre, at afgiften ved overdragelse af en er-
hvervsvirksomhed inden for familien vil være 15 pct. højere end ved overdragelse til en
erhvervsdrivende fond. Der vil således være et mindreprovenu i form af latente avancer,
der dermed typisk aldrig vil komme til beskatning.
Samlet set skønnes modellen at medføre en reduktion i finansieringsbehovet på ca. 50
mio. kr. sammenholdt med benchmark.
Tabel 2. Mindreprovenu ved de tre modeller sammenholdt med benchmark
Umiddelbart
mindreprovenu
Model 1
Model 2
Model 3
Anm: Minus indikerer et merprovenu
Kilde: Skatteministeriet.
Mindreprovenu
efter tilbageløb
300
-350
-50
Mindreproenu efter
tilbageløb og adfærd
300
-350
-50
250
-800
-550
Side 4 af 4