Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1725825_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
23. februar 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 106 (Alm. del) af 11.
november 2016
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse de samlede årlige offentlige udgifter til integrationsprojekter
for senest mulige år, og anvise hvorledes der kan spares 8,1 mia. kr. årligt ved at
nedlægge integrationsprojekter svarende til Nye Borgerliges forslag?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at svaret er afgrænset til udgifter fastsat på finans-
loven for 2016. Udgifter til integrationsprojekter og lignende, der er afsat i enkelt-
kommuner og prioriteret inden for den enkelte kommunes økonomi, er således
ikke omfattet af besvarelsen.
Finansministeriet (FM) har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Beskæfti-
gelsesministeriet (BM), Uddannelses- og Forskningsministeriet (UFM), Udlændin-
ge- og Integrationsministeriet (UIM), Børne- og Socialministeriet (BSM) samt
Undervisningsministeriet (UVM).
UIM oplyser, at der på UIM’s ressortområde blandt andet afholdes udgifter til
lovbundne overførsler til borgere og kommuner, herunder integrationsydelse,
grundtilskud til kommunerne, aktive tilbud og danskuddannelse mv. De samlede
offentlige udgifter til disse områder forventes ved udgiftsopfølgning 3 2016 at
udgøre ca. 4.575 mio. kr. i 2016. Overførslerne har ikke karakter af projekter.
Tallet kan derfor ikke medregnes til Nye Borgerliges forslag.
Yderligere oplyser UIM, at ministeriet endvidere afholder udgifter til indsatser
vedrørende integration på arbejdsmarkedet og øvrige integrationsinitiativer mv.
Bevillingerne hertil er blandt andet afsat i forbindelse med de årlige satspuljeaftaler
og anvendes hovedsageligt til forskellige projekter. Udgifterne hertil forventes ved
udgiftsopfølgning 3 2016 at udgøre ca. 75 mio. kr. i 2016.
UVM oplyser, på baggrund af udgiftsopfølgning 3 2016, at ministeriet forventer
udgifter på ca. 55 mio. kr. i 2016 til uddannelser og projekter, der overvejende kan
siges at have et integrationsmæssigt formål, hvoraf de ca. 40 mio. kr. udgøres af
udgifter til uddannelser og undervisningsforløb, hvor målgruppen primært er ind-
vandrere og efterkommere heraf, mens de resterende udgifter vedrører øvrige
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, de samlede årlige offentlige udgifter til integrationsprojekter, til finansministeren
Side 2 af 2
initiativer, der har et overvejende integrationsmæssigt sigte. Det bemærkes herom,
at der ikke er afsat en fast bevilling til projekter og initiativer med integrations-
mæssigt sigte på UVM’s ramme, men at midlerne til projekterne er afsat fra
UVM’s samlede driftsramme på baggrund af en vurdering af de konkrete projek-
ter og initiativer.
BSM oplyser, at der ved udmøntningen af bevillingen for to ansøgningspuljer er
truffet beslutning om at give støtte til i alt otte projekter vedrørende integration til
et samlet beløb på ca. 12 mio. kr. i 2016. Projekterne er blandt andet målrettet
socialt udsatte grupper og fremme af integration.
Det bemærkes, at UFM har oplyst, at der ikke afholdes udgifter til integrations-
projekter under UFM’s ressortområde i 2016.
Ligeledes oplyser BM, at ministeriet ikke har særskilte ordninger, der omhandler
integration af flygtninge og indvandrere i 2016.
Desuden kan det oplyses, at der ikke blev afholdt udgifter til integrationsprojekter
under FM’s ressortområde i 2016.
Samlet set kan der identificeres projektudgifter for 142 mio. kr., hvoraf de 75 mio.
kr. stammer fra satspuljen. Det er derfor ikke muligt at anvise, hvorledes der på
finansloven skulle spares 8,1 mia. kr. svarende til Nye Borgeliges forslag.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister