Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1703513_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. december 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 104 (alm. del) af 11.
november 2016 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren besvare spørgsmål 51 mere præcist, herunder redegøre for den
præcise metode til udglatning af ”en række særlige udgifts- og indtægtsposter” jf.
afsnit nederst på side 1 i svaret på spørgsmål 51, herunder præcis hvilke år – før
og efter finansåret – den strukturelle saldo påvirkes? Da svaret på spørgsmål 51
ikke forholder sig til behandlingen af reserver afsat til offentlige investeringer øn-
sker der tillige svar på om disse f.eks. vil belaste den strukturelle saldo i det år en
investering gennemføres og lette den hvis og når der sker en tilbageførsel.
Svar
Opgørelsen af den strukturelle saldo tager afsæt i de forskellige udgifts- og ind-
tægtsposters påvirkning af den faktiske offentlige saldo,
jf. svar på Finansudvalgets
spørgsmål 51 af 25. oktober 2016.
En række udgifts- og indtægtsposter, som indgår i den faktiske offentlige saldo,
udglattes over en årrække i opgørelsen af den strukturelle saldo. Det gælder blandt
andet udgifter i form af driftsudgifter til non-profit institutioner mv. samt diverse
kapitaludgifter såsom investeringstilskud og kapitaloverførsler (herunder statslige
kapitalindskud i fonde mv.), men fx ikke udgifter til offentlige nyinvesteringer.
I opgørelsen af den strukturelle saldo anvendes et 7-års glidende centreret gen-
nemsnit til beregning af det trendmæssige niveau for disse budgetposter
1
,
jf. Fi-
nansministeriets metode til beregning af den strukturelle saldo (www.fm.dk).
Det indebærer, at det strukturelle niveau for de pågældende udgifter og indtægter i
et givet finansår (eksempelvis 2016) afspejler et gennemsnit af de faktiske og
skønnede udgifter og indtægter i en 7-årig periode (i eksemplet 2013-2019). Nye
tiltag i finansåret vil således som udgangspunkt kunne påvirke den strukturelle
saldo i finansåret og 3 år før og efter det pågældende finansår.
1
Gennemsnittet indfases i endepunkterne (pt. 1990 og 2019).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om ministeren vil besvare spørgsmål 51 mere præcist, til finansministeren
Side 2 af 2
Udgifter til offentlige investeringer indgår i nationalregnskabsopgørelsen af de
samlede offentlige udgifter og den faktiske offentlige saldo. Regnskabsopgørelsen
af udgifterne til offentlige investeringer omfatter også anvendte reserver til offent-
lige investeringsprojekter.
I opgørelsen af den strukturelle saldo behandles (faktiske og skønnede) udgifter til
offentlige nyinvesteringer inkl. anvendte reserver under ét. Hvis en budgetteret
reserve til et offentligt investeringsprojekt i et givet år ikke anvendes, vil udgiften
ikke indgå i regnskabsopgørelsen af de offentlige investeringer og dermed heller
ikke svække den strukturelle saldo i det pågældende år.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister