Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del
Offentligt
1737440_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 93 (Alm. del) af 8. marts
2017 stillet efter ønske fra Rasmus Nordqvist (ALT)
Spørgsmål
Ministeren bedes
i forlængelse af forelæggelsen af rådsmøde (økonomi og fi-
nans) på Europaudvalgets møde den 20. februar 2017
redegøre for, hvad der
ligger til grund for argumentet om, at en lav eller nul skatteprocent ikke kan være
et kriterium for, hvorvidt en jurisdiktion er et skattely grundet, at lav eller nul skat-
teprocent ikke per definition er diskriminerende?
Svar
Fra dansk side blev der arbejdet for, at kriterierne for sortlistning stiller strenge
krav til jurisdiktionerne på linje med de krav, der stilles EU-landene imellem, samt
at kriterierne er objektive og operationelle.
Der er principielt ikke noget til hinder for, at et kriterium for at komme på sortli-
sten over skattely kunne have været, at et tredjeland har en selskabsskattesats, der
er lav eller nul. Inden for EU er der imidlertid ingen regler eller krav om mini-
mums-selskabsskattesatser. Et sådant kriterium ift. sortlisten ville derfor gå videre
end de krav, vi stiller os selv indbyrdes i EU. Dertil kommer, at den samlede sel-
skabsbeskatning afhænger af såvel selskabsskattesatsen som grundlaget, hvorfor
en minimumssats i sig selv ikke er nogen garanti for et minimum for effektiv be-
skatning.
Det bør være et nationalt anliggende at udforme et skattesystem, så længe ud-
formningen ikke medfører, at der tiltrækkes indkomst uden tilknytning til landets
egen økonomi. En selskabsskattesats, der er lav eller nul, er heller ikke i sig selv et
problem, så længe der ikke diskrimineres mellem fx indenlandske og udenlandske
virksomheder.
Når det er sagt, indgår lande med lav eller nul selskabsbeskatning selvfølgelig også
i screeningen og bliver bedømt på lige så ambitiøse kriterier som andre. Det bety-
der, at alle relevante tredjelande (nulskattelande eller ej og uanset om de i så fald
har en meget lav skat eller ej) skal screenes. Som udgangspunkt risikerer alle lande,
der søger at tiltrække selskabsindkomst uden tilknytning til landets egen økonomi,
at komme på sortlisten. Ligesom det er tilfældet for lande, der ikke vil dele skatte-
oplysninger om vores virksomheder med os.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om kriterium for, hvorvidt en jurisdiktion er et skattely, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 2 af 2
Det har således været helt centralt for regeringen, at lande der ikke lever op til
kriterier om transparens og informationsudveksling placeres på listen. Hvis lande
ikke vil dele nødvendige oplysninger, fx om finansielle konti og skattebetalinger
med os, kan vi reelt ikke sætte ind mod skatteundgåelse og skatteunddragelse mv.
Skattegennemsigtighed er derfor en forudsætning for, at vi kan anvende vores
værnsregler effektivt.
Det er regeringens vurdering, at ECOFIN’s konklusioner mht. kriterier mv. for
listen er hensigtsmæssige.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister