Ministeren
Europaudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 21. september 2017 har udvalget efter ønske fra MF Kenneth Kristensen
Berth (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 195 (Alm. del)
Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt SU lån bør kategoriseres som en social
ydelse, eller hvorvidt SU lån bør afskæres fra at indgå i listen over sociale ydelser,
når det ikke er muligt at inddrive SU-gæld fra EU-borgere i andre EU-lande?
Svar
16. oktober 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
17/053224-11
Det fremgår af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 492/2011 af 5.
april 2011 om arbejdskraftens frie bevægelighed inden for Unionen, at vandrende
arbejdstagere fra andre medlemsstater nyder samme sociale og skattemæssige for-
dele som indenlandske arbejdstagere, jf. forordningens artikel 7, stk. 2.
Det følger endvidere af retspraksis fra EU-Domstolen, at støtte til underhold og
uddannelse er en social fordel som omhandlet i forordningens artikel 7, stk. 2.
Studielån er en integreret del af det danske uddannelsesstøttesystem. Det følger
heraf, at hvis en uddannelsessøgende opfylder betingelserne for at modtage SU-
stipendium, så er den uddannelsessøgende ligeledes berettiget til at optage SU-lån.
SU, herunder SU-lån, har således karakter af en social fordel, og er dermed under-
lagt forordningens krav om ligebehandling.
Heraf følger, at det ikke er muligt at fastsætte andre kriterier for EU-borgeres ad-
gang til SU-lån, end der gælder for danske statsborgere.
Det er regeringens klare holdning, at når man kommer til Danmark og får adgang
til gratis uddannelse og SU, så skal man også tilbagebetale sine studielån. Regerin-
gen overvejer derfor forskellige tiltag i forhold til at opnå en mere effektiv inddri-
velse af studielån.
Ref.-nr.
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side
1/1