Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
26. juni 2017
J nr. 2017-1841
Europaudvalget har i brev af 30. maj 2017 stillet mig følgende spørgsmål 143 alm.
del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren
Søndergaard (EL).
Spørgsmål 143
Ministeren bedes oplyse, hvilken holdning Danmark hidtil har haft til de miljø-
skadelige effekter af tjæresand?
Svar
I forlængelse af min foreløbige besvarelse, dateret den 31. maj 2017, kan jeg
hermed oplyse:
Jeg antager, at der med spørgsmålet henvises til den beslutning, som EU
har truffet om beregningsmetoder og indberetningskrav vedrørende brænd-
stoffer anvendt til transport.
Danmark undlod at stemme for Rådets direktiv 2015/652 af 20. april 2015
om fastlæggelse af beregningsmetoder og indberetningskrav i henhold til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/70/EF om kvaliteten af benzin og
dieselolie. Den danske holdning var begrundet i, at direktivet ikke giver leve-
randørerne incitament til at undgå at anvende transportbrændstoffer produ-
ceret af de typer af råolier, som har de højeste CO
2
-emissioner set ud fra en
vugge-til-grav-betragtning, heriblandt råolie udvundet af oliesand (ofte kaldet
tjæresand). Danmark ønskede ikke at blokere for forslaget, fordi det inde-
holdt et øget indberetningskrav vedrørende de anvendte råolier, og fordi det
gjorde det muligt at gennemføre målet om 6 pct. reduktion i henhold til
Brændstofkvalitetsdirektivet.
Danmark støttede i 2012 et tidligere forslag, som Kommissionen havde
fremsat i 2011, og som i højere grad differentierede mellem emissionerne fra
brændstof produceret af konventionelle råolier og brændstof produceret af
ukonventionelle råolier (heriblandt råolie udvundet af oliesand). Dette forslag
kunne dog ikke samle flertal.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
Side 1/2
www.efkm.dk