Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1736983_0001.png
27. marts 2017
J.nr. 2017 - 1313
Til Folketinget – Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 90 af 27. februar 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lene Henningsen
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om, hvad provenuet ville være ved en afskaffelse af fritagelsen for el-afgift for biobrændsel, til skatteministeren
1736983_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad provenuet ville være ved en afskaffelse af fritagelsen for
el-afgift for biobrændsel. Ministeren bedes oplyse dette tal i både umiddelbart provenu,
efter tilbageløb men før adfærd, og efter tilbageløb og adfærd, samt i varig virkning.
Svar
Det lægges til grund, at spørgsmålet referer til den begunstigelse i afgiftssystemet, der be-
tegnes ”fritagelsen for elafgift for biobrændsler” i Erhvervs- og Vækstministeriets publi-
kation
Redegørelse for erhvervsfremme og støtte 2016.
Begunstigelsen består i, at VE-brændsler til
varmeproduktion som brænde, træflis, halm, biogas mv. ikke er pålagt energiafgift. Der
er ens afgift på el i de kollektive elnet, uanset produktionsmåde (vindmølle, kul, affald,
biomasse mv.).
Der er store praktiske udfordringer og omkostninger for borgere og virksomheder for-
bundet med at afgiftsbelægge VE-brændsler, herunder EU-retlige udfordringer. Provenu-
virkningen vil bl.a. afhænge af den konkrete udformning af afgiftsgrundlaget. I
energiaftale
2012
indgik en forsyningssikkerhedsafgift (FSA) på både VE-brændsler og fossile brænds-
ler til rumvarme. Afgiften på VE-brændsler blev ikke sat i kraft, før det blev besluttet at
tilbagerulle den. I forbindelse med overvejelserne om udformningen af afgiften blev det
ikke fundet gennemførligt at afgiftspålægge havetræ og halm mv. til egen brug. Kun ca. 80
pct. af forbruget af VE-brændsler skønnedes således at kunne indgå i afgiftsgrundlaget.
Med ovennævnte afgiftsgrundlag er det umiddelbare provenu fra energiafgift på de om-
fattede VE-brændsler i størrelsesordenen 3,9 mia. kr. i 2017. Det varige umiddelbare pro-
venutab ved at afskaffe energiafgiftsfritagelsen for VE-brændsler afhænger bl.a. af det
fremtidige niveau for energiafgiften på fossile brændsler, men det kan med usikkerhed an-
slås at være i samme størrelsesorden som provenuet i 2017.
Med udgangspunkt i tidligere provenuberegninger for FSA på VE-brændsler kan prove-
nuet efter tilbageløb og adfærd skønnes med stor usikkerhed, jf.
tabel 1.
Tabel 1. Provenu ved energiafgift på VE-brændsler
Mia. kr. (2017-niveau)
Umiddelbart provenu (afgift på alle VE-brændsler)
Umiddelbart provenu (FSA-afgiftsgrundlag)
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud)
2017
4,9
3,9
3,6
2,9
Varig virkning
4,9
3,9
3,6
2,9
Anmærkning: Provenuberegningerne tager udgangspunkt i tidligere beregninger for FSA. Grundlæggende nye beregninger
for afgiftsgrundlag og adfærdsvirkninger ligger uden for rammerne af dette svar.
Indførelsen af energiafgift på VE-brændsler ville pålægge borgere og virksomheder store
administrative omkostninger, og det ville være i strid med skattestoppet. Regeringen har
derfor ingen planer om at afgiftsbelægge VE-brændsler.
Side 2 af 2