Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1918865_0001.png
28. juni 2018
J.nr. 2018 - 1135
Til Folketinget
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 84 af 20. februar 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Karsten Lauritzen
/ Christian Stenberg
ERU, Alm.del - 2016-17 - Foreløbigt svar på spørgsmål 84: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget tilsende udvalget en oversigt der viser for hvilke forordninger, der efter regeringens opfattelse er sket overimplementering, der hvor forordninger giver rum til nationale fortolkninger, til beskæftigelsesministeren
1918865_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af ministeren besvarelse af 31. januar 2017 af ERU alm. del
spørgsmål 54,
bedes ministeren
eventuelt ved indhentelse af bidrag fra relevante ministerier
tilsende
udvalget en oversigt der viser for hvilke forordninger, der efter regeringens opfattelse er
sket overimplementering, der hvor forordninger giver rum til nationale fortolkninger. For
så vidt angår de forordninger, der efter regeringens opfattelse er overimplementeret, be-
des for hvert enkelt forordnings vedkommende oplyst a) på hvilke områder og måder ef-
ter regeringens opfattelse implementeringen adskiller sig fra minimumskravene i EU-lov-
givningen , b) begrundelserne for, at regeringen mener, at man er gået videre end mini-
muskravene i EU-reguleringen, c) på hvis foranledning/ønske, der er foretaget den efter
regeringens vurdering pågældende overimplementering, d) den oprindelige vurdering af
de økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige af implementeringen, e)
den oprindelige vurdering af de økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v. af implementeringen, f) den oprindelige vurdering af de administrative
konsekvenser for borgerne af implementeringen, g) den oprindelige vurdering af de miljø-
mæssige konsekvenser af implementeringen, Det bedes for hvert af punkterne d, e, f og g
oplyst, om regeringen er enig i de oprindelige vurderinger af konsekvenserne af imple-
menteringen. Hvis regeringen ikke er enig heri, bedes oplyst regeringens vurdering af
konsekvenserne nævnt i punkt d, e, f og g for hvert enkelt forordning. Hvis spørgsmålet
ikke kan besvares inden for den normale 4 ugers frist, bedes oplyst, hvornår svar kan for-
ventes.
Svar
Jeg skal hermed besvare spørgsmålet for så vidt angår Skatteministeriets område.
En besvarelse af spørgsmål 84 (ERU alm. del), hvorefter ministeriet på hvert enkelt om-
råde systematisk skal belyse spørgerens spørgsmål a-g, vurderes at være af en så omfat-
tende karakter, at det ikke kan lade sig gøre med de ressourcer og oplysninger, ministeriet
råder over. Derudover foreligger der, for de fleste forordningers vedkommende, ikke
skriftligt materiale, der vil kunne belyse spørgsmålene. Der er på den baggrund valgt føl-
gende tilgang til besvarelsen af spørgsmålet:
-
Ministeriet har foretaget en gennemgang af erhvervsrettede EU-forordninger på
ministeriets område med en fastsat implementeringsdato i perioden 2011-2017,
og identificeret gennemførelsen af disse.
Gennemførelsen er herefter blevet vurderet i henhold til regeringens fem prin-
cipper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering i Danmark.
-
På baggrund heraf, er det Skatteministeriet vurdering, at gennemførelsen af Rådets for-
ordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen på ét punkt ikke ef-
terlever regeringens fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering.
Det vedrører forældelsesfrister for toldskyld.
Side 2 af 3
ERU, Alm.del - 2016-17 - Foreløbigt svar på spørgsmål 84: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget tilsende udvalget en oversigt der viser for hvilke forordninger, der efter regeringens opfattelse er sket overimplementering, der hvor forordninger giver rum til nationale fortolkninger, til beskæftigelsesministeren
1918865_0003.png
Ved lov nr. 322 om ændring af toldloven mv. af 5. april 2016 er der indsat en bestem-
melse, hvor det fremgår, at forældelsesfristen for toldskyld er ti år, hvis toldskylden er op-
stået på grund af en handling, der på det tidspunkt, hvor den blev begået, kunne give an-
ledning til strafferetlig forfølgning. Det fremgår af EU’s toldkodeks, at forældelsesfristen
kan være fra fem til højst ti år. Den danske gennemførelse går derved videre end mini-
mumskravene i EU-reguleringen. Den danske frist blev fastsat til 10 år, da denne frist
svarer til den absolutte frist for skatte- og afgiftskrav ifølge skatteforvaltningsloven. Det
er Skatteministeriets vurdering, at ensartede frister for skatte- og afgiftskrav minimerer de
administrative byrder for erhvervet.
Side 3 af 3