Bilag 2: Oversigt over bekendtgørelser på Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets område,
hvor fokus er på regeringens fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-
lovgivning
Bekendtgørelse
Bekendtgørelse om obligatorisk
energisyn i store virksomheder
Implementering i forhold til regeringens fem principper
Obligatorisk energisyn af store virksomheder
Energi- og Olieforum og Dansk Industri har fremført, at definitio-
nen af ”store virksomhed” fortolkes forskelligt i EU-landene,
og at
Danmark har valgt en betydelig mere omfattende fortolkning end
andre EU-lande.
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet foretog i 2016-2017 et
nabotjek af bl.a. andre EU-landes implementering af definitionen
af store virksomheder
–
bl.a. efter anbefaling fra Implemente-
ringsrådet. Nabotjekket viste, at definitionen fortolkes forskelligt i
EU-landene, og Danmark har derfor rejst problematikken overfor
Kommissionen i 2017. Kommissionen har tilkendegivet, at de ar-
bejder for at udarbejde en ny vejledning for at sikre mere ensar-
tet implementering. Vejledningen er endnu ikke færdigudarbej-
det, men når den forelægger, vil den danske implementering af
definitionen på store virksomheder blive vurderet på ny.
Den danske energispareordning
Dansk Energi har henvist til energieffektivitetsdirektivets artikel 7
og sat spørgsmålstegn ved, om fleksibilitets- og undtagelsesmu-
lighederne i artikel 7 udnyttes fuldt ud.
Bestemmelserne i artikel 7 udfyldes via energiselskabernes
energispareindsats, og rammerne for denne indsats er fastlagt i
de nationale energipolitiske aftaler, der har til hensigt at under-
støtte de nationale energipolitiske målsætninger. Det drejer sig
både om energiaftalen fra 2012 og PSO-aftalen fra november
2016.
Det nuværende danske mål om årlige besparelser er umiddel-
bart højere sat end EU-målet om nye årlige besparelser på 1,5
pct., men den danske energispareindsats medtager samtidig en
række energibesparelser, som ikke kan medregnes i forhold til
EU-forpligtelsen (f.eks. kedler, varmepumper og andre produk-
ter). Der er tale om en begrænset overimplementering, og de er-
hvervsøkonomiske konsekvenser vurderes desuden at være af
mindre omfang. Regeringens EU-implementeringsudvalg har
behandlet den seneste fastsættelse af målsætningen for energi-
besparelser i marts 2017.
Energieffektiviseringsdirektivet giver desuden mulighed for at re-
ducere kravet til energibesparelserne i slutforbruget med op til
25 pct. ved hjælp af en række forskellige tiltag, herunder bespa-
relser i energiproduktion og distribution. Indtil nu har Danmark
Bekendtgørelse om energispa-
reydelser i net- og distributions-
virksomheder
Side 1/2