Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1916051_0001.png
Folketingets Erhvervs- Vækst- og Eksportudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. juni 2018
EU-retskontoret
Ida Albæk Knudsen
2017-0092-0081
770892
Hermed sendes Justitsministeriets besvarelse af ERU (alm. del) spørgsmål
nr. 83, som medlem af Folketinget Eva Kjer Hansen har stillet til beskæfti-
gelsesministeren den 20. februar 2017.
Søren Pape Poulsen
/
Ane Røddik Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
ERU, Alm.del - 2016-17 - Foreløbigt svar på spørgsmål 83: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over samtlige bekendtgørelser på alle ministerområder for den forrige regeringsperiode og frem til i dag – der implementerer erhvervsrettet EU-lovgivning, og oplyse i hvilke af disse bekendtgørelser, der efter regeringens opfattelse sker en overimplementering, til beskæftigelsesministeren
ERU (alm. del) spørgsmål nr. 83 fra medlem af Folketinget Eva Kjer
Hansen (V):
”I forlængelse af ministeren besvarelse af 31. januar 2017 af
ERU alm. del – spørgsmål 54 bedes ministeren – eventuelt ved
indhentelse af bidrag fra relevante ministerier - tilsende udval-
get en oversigt over samtlige bekendtgørelser på alle minister-
områder for den forrige regeringsperiode og frem til i dag – der
implementerer erhvervsrettet EU-lovgivning, og oplyse i hvilke
af disse bekendtgørelser, der efter regeringens opfattelse sker en
overimplementering. For så vidt angår de bekendtgørelser, der
efter regeringens opfattelse overimplementerer EU-lovgivnin-
gen, bedes for hvert enkelt bekendtgørelses vedkommende op-
lyst
a) på hvilke områder og måder bekendtgørelsen efter regerin-
gens opfattelse adskiller sig fra minimumskravene i EU-lovgiv-
ningen,
b) begrundelserne for, at regeringen mener, at man er gået vi-
dere end minimuskravene i EU-reguleringen,
c) på hvis foranledning/ønske, der er foretaget den efter regerin-
gens vurdering pågældende overimplementering,
d) den oprindelige vurdering af de økonomiske og administra-
tive konsekvenser for det offentlige af implementeringen,
e) den oprindelige vurdering af de økonomiske og administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet m.v. af implementeringen,
f) den oprindelige vurdering af de administrative konsekvenser
for borgerne af implementeringen,
g) den oprindelige vurdering af de miljømæssige konsekvenser
af implementeringen Det bedes for hvert af punkterne d, e, f og
g oplyst, om regeringen er enig i de oprindelige vurderinger af
konsekvenserne af implementeringen. Hvis regeringen ikke er
enig heri, bedes oplyst regeringens vurdering af konsekvenserne
nævnt i punkt d, e, f og g for hvert enkelt bekendtgørelse.
Hvis spørgsmålet ikke kan besvares inden for den normale 4
ugers frist, bedes oplyst, hvornår svar kan forventes.”
Svar:
Jeg skal hermed besvare spørgsmålet for så vidt angår Justitsministe-
riets område.
2
ERU, Alm.del - 2016-17 - Foreløbigt svar på spørgsmål 83: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over samtlige bekendtgørelser på alle ministerområder for den forrige regeringsperiode og frem til i dag – der implementerer erhvervsrettet EU-lovgivning, og oplyse i hvilke af disse bekendtgørelser, der efter regeringens opfattelse sker en overimplementering, til beskæftigelsesministeren
1916051_0003.png
Justitsministeriet har på baggrund af en gennemgang af de bekendtgø-
relser, der er udstedt på Justitsministeriets område i den relevante pe-
riode, identificeret en række bekendtgørelser og ændringsbekendtgø-
relser, som alle fremgår af vedlagte bilag 1.
Ved vurderingen af, om de identificerede bekendtgørelser er udtryk
for en overimplementering, har Justitsministeriet taget udgangspunkt
i regeringens fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-
regulering. Vurderingen er foretaget som en samlet og overordnet vur-
dering. Af ressourcemæssige årsager har Justitsministeriet alene vur-
deret spørgsmålet om eventuel overimplementering i forhold til nu-
gældende bekendtgørelser.
Så vidt Justitsministeriet er bekendt, er der på ministeriets område i
den pågældende periode alene sket overimplementering i bekendtgø-
relse nr. 1408 af 4. december 2017 om vagtvirksomhed. Nedenfor føl-
ger en overordnet redegørelse for Justitsministeriets bevæggrunde for
denne overimplementering.
Det fremgår af direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005 om anerken-
delse af erhvervsmæssige kvalifikationer, som senest ændret ved di-
rektiv 2013/55/EU, artikel 50, stk. 1, at når værtsmedlemsstatens kom-
petente myndigheder træffer afgørelse om en ansøgning om tilladelse
til udøvelse af et lovreguleret erhverv, kan medlemsstaterne bl.a. stille
krav om dokumentation for uddannelse, for at vedkommende ikke er
under konkurs, vandelsattest, straffeattest mv.
I medfør af vagtvirksomhedsbekendtgørelsens § 27, stk. 1, finder di-
rektivet anvendelse ved behandlingen af sager om autorisationer og
godkendelser efter bekendtgørelsen. Udover direktivets krav opstilles
der en række betingelser for, at en ansøger kan autoriseres eller god-
kendes, herunder et bopæls- og alderskrav (25 år) til ansøgeren og et
alderskrav (18 år) til dennes personale.
For så vidt angår bopælskravet, medvirker det til at sikre, at politiet
kan føre tilstrækkeligt tilsyn med, at vagtvirksomheder udøver hver-
vet på forsvarlig vis. Desuden medvirker det til, at der løbende kan fo-
retages vandelstjek af relevante personer med inddragelse af relevante
oplysninger, og at der effektivt kan foretages retsforfølgelse i tilfælde
af lovstridige handlinger. For så vidt angår alderskravet bidrager det
til at sikre et højt sikkerhedsniveau i vagtbranchen, da udøvelsen af
3
ERU, Alm.del - 2016-17 - Foreløbigt svar på spørgsmål 83: Spm. om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over samtlige bekendtgørelser på alle ministerområder for den forrige regeringsperiode og frem til i dag – der implementerer erhvervsrettet EU-lovgivning, og oplyse i hvilke af disse bekendtgørelser, der efter regeringens opfattelse sker en overimplementering, til beskæftigelsesministeren
det betroede hverv kræver en modenhed og erfaring, så vagtvirksom-
heder fortsat kan varetage kerneopgaven med at bidrage til at sikre et
trygt og sikkert samfund.
Det bemærkes i den forbindelse, at kravene svarer til de krav, der sæd-
vanligvis stilles i anden lovgivning om lovregulerede erhverv, herun-
der advokatvirksomhed og inkassovirksomhed.
Det bemærkes i øvrigt, at Justitsministeriet løbende har ført drøftelser
med relevante organisationer inden for vagtbranchen om en mulig re-
vision af reglerne på vagtvirksomhedsområdet. Branchen har i den
forbindelse ikke tilkendegivet, at de omhandlede krav bør fjernes.
Der henvises i øvrigt til bilag 1.
4