Bilag 2: Lovgivning, hvor implementeringen af EU-retsakter ikke harmonerer med regeringens fem principper.
Lovgivning
Årsregnskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1580 af 10.
december 2015 med senere ændringer.
EU-ret: Direktiv 2013/34/EU om årsregnskaber, konsoliderede
regnskaber
og
tilhørende
beretninger
for
visse
virksomhedsformer som ændret ved direktiv 2014/95/EU om
ændring af direktiv 2013/34/EU for så vidt angår offentliggørelse
af ikke-finansielle
oplysninger
og oplysninger
om
mangfoldighed for visse store virksomheder og koncerner.
Beskrivelse af overimplementering
Formålet med lov nr. 738 af 1. juni 2015 har været har været at lette virksomhedernes administrative byrder samt at
tilpasse årsregnskabsloven til den internationale udvikling på regnskabsområdet. Lovændringen medførte en reel
besparelse for erhvervslivet på ca. 300 mio. kr. årligt.
Der blev til brug for det lovforberedende arbejde udført et omfattende arbejde, dels i form af en brugerundersøgelse,
en selvudført landeundersøgelse af 9 mulige lempelser i 6 lande og en ex ante AMVAB-måling af en række
ændringer. I forbindelse med det lovforberedende arbejde blev der på baggrund af de ovenfor nævnte undersøgelser
foretaget en vurdering af en række mulige lempelser. Flere af lempelsesmulighederne blev drøftet i Regnskabsrådet,
hvor de vigtigste interessenter på regnskabsområdet er repræsenteret. I forbindelse med den offentlige høring af
lovforslaget udtrykte FSR
–
danske revisorer og Finansrådet tilfredshed med, at regeringen ikke lagde op til at
udnytte lempelsesmulighederne fuldt ud. DI udtrykte, at der på mange måder var tale om et meget velafbalanceret
forslag, der skaber administrative lettelser samtidig med, at der fastholdes krav om relevant regnskabsinformation til
brugerne.
Nedenfor angives områder, hvor der er tale om overimplementering i årsregnskabsloven.
Anvendelsesområdet: Årsregnskabsloven regulerer blandt andre erhvervsdrivende fonde, andelsselskaber og
enkeltmandsvirksomheder, mens direktivet kun omfatter kapitalselskaber og visse I/S´er og K/S´er.
Mikrovirksomheder: Ikke alle direktivets lempelsesmuligheder for mikrovirksomheder er udnyttet i
årsregnskabsloven.
Regnskabskrav til dattervirksomheder: Direktivets mulighed for at fritage dattervirksomheder for regnskabspligt
er ikke udnyttet fuldt ud i årsregnskabsloven, men alene ved, at mellemstore dattervirksomheder kan nøjes med
at udarbejde et regnskab efter lempeligere regler og ved, at dattervirksomheder uden aktivitet er undtaget for
regnskabspligt.
Noteoplysninger: Årsregnskabsloven stiller krav om,, at virksomheder omfattet af regnskabsklasse C og D skal
give oplysninger, som ikke kræves i henhold til direktivet.
Revisionspligt: Det er kun mellemstore og store virksomheder, der er revisionspligtige i henhold til direktivet.
Ifølge årsregnskabsloven kan kun de mindste af de små virksomheder fravælge revision.
Koncernregnskabspligt for mellemstore koncerner: Direktivets mulighed for at fritage mellemstore koncerner
for pligten til at udarbejde koncernregnskab udnyttes ikke i årsregnskabsloven.
Pengestrømsopgørelse: Årsregnskabsloven kræver, at virksomheder omfattet af regnskabsklasse C og D skal
udarbejde en pengestrømsopgørelse, mens direktivet ikke stiller et tilsvarende krav.
Ledelsespåtegning: Transparensdirektivet (direktiv 2004/109/EF som senest ændret ved 2013/50/EU) stiller
alene krav om, at børsnoterede virksomheder skal have en ledelsespåtegning. Årsregnskabsloven kræver
ledelsespåtegning for alle virksomheder, der har mere end et ledelsesmedlem.
Ledelsesberetning: Årsregnskabsloven stiller krav om, at der skal gives oplysninger i ledelsesberetningen, som