Bilag 1: Bekendtgørelser, hvor implementeringen af EU-retsakter ikke harmonerer med regeringens fem principper.
Bekendtgørelse
Bekendtgørelsen om anvendelse af internationale
regnskabsstandarder IFRS for virksomheder omfattet af
årsregnskabsloven, jf. BEK nr. 560 af 1. juni 2016.
EU-ret: Direktiv 2013/34/EU om årsregnskaber, konsoliderede
regnskaber og tilhørende beretninger for visse
virksomhedsformer som ændret ved direktiv 2014/95/EU for så
vidt angår offentliggørelse af ikke-finansielle oplysninger og
oplysninger om mangfoldighed for visse store virksomheder og
koncerner.
Bekendtgørelse om offentliggørelse af en række redegørelser
efter årsregnskabsloven, jf. BEK nr. 558 af 1. juni 2016.
EU-ret: Direktiv 2013/34/EU om årsregnskaber, konsoliderede
regnskaber og tilhørende beretninger for visse
virksomhedsformer som ændret ved direktiv 2014/95/EU for så
vidt angår offentliggørelse af ikke-finansielle oplysninger og
oplysninger om mangfoldighed for visse store virksomheder og
koncerner.
Beskrivelse af overimplementering
Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i årsregnskabsloven og fastsætter de regler, der er nødvendige for
anvendelsen af IFRS-forordningen i Danmark. IFRS-bekendtgørelsen er en opremsning af, hvilke bestemmelser i
årsregnskabsloven, der skal anvendes, når IFRS ikke regulerer det pågældende område.
Det er vurderingen, at der ikke er tale om overimplementering i bekendtgørelsen isoleret set. Overimplementeringen
stammer direkte fra årsregnskabsloven, hvorfor det er årsregnskabsloven, der skal ændres, såfremt
overimplementering skal fjernes. Ved implementeringen af regnskabsdirektivet i årsregnskabsloven blev direktivets
fleksibilitet og undtagelsesmuligheder ikke udnyttet fuldt ud. Som følge heraf er direktivets fleksibilitet og
undtagelsesmulighederne heller ikke afspejlet i IFRS-bekendtgørelsen, jf. ovenfor.
Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i årsregnskabsloven. Bekendtgørelsen er frivillig at anvende og fastsætter
alene, hvilke regler der gælder, hvis de omfattede virksomheder og fonde vælger at offentliggøre forskellige
lovpligtige redegørelser på andre tilladte måder end efter den hovedregel, der følger af årsregnskabsloven.
Offentliggørelse af redegørelser for erhvervsdrivende fonde:
Der er ikke EU-regulering på fondsområdet. Det er
således danske særregler, som regulerer de erhvervsdrivende fonde i årsregnskabsloven og i bekendtgørelsen, der
indeholder regler om offentliggørelse af redegørelse for god fondsledelse og fondens uddelingspolitik.
Offentliggørelse af de øvrige redegørelser, der omfattes af bekendtgørelsen:
I forhold til de resterende redegørelser
som bekendtgørelsen omfatter, så er der en vis overimplementering i årsregnskabsloven, som smitter af på
bekendtgørelsen. Overimplementeringen er relateret til, at revisor ifølge årsregnskabsloven skal foretage et
konsistenstjek (udtalelse om sammenhæng mellem oplysninger i ledelsesberetningen og årsregnskabet) af
redegørelsernes indhold. Direktivet stiller alene krav om, at revisor skal kontrollere, at redegørelserne er udarbejdet
(”eksistenstjek”). For så vidt angår redegørelse om betaling til myndigheder stiller direktivet ingen krav overhovedet
vedr. revisor.
Bekendtgørelsen stiller endvidere krav til revisor om, at denne skal tjekke, at linket til redegørelsen fremgår af
ledelsesberetningen, og at redegørelsen er benævnt korrekt.
Den overimplementering, der er i bekendtgørelsen om, at revisor skal tjekke, at linket til redegørelsen fremgår af
ledelsesberetningen, og at redegørelsen er benævnt korrekt, ses som nødvendige krav for at kunne give
virksomhederne den fleksibilitet, der er i at offentliggøre redegørelserne på hjemmeside. Regnskabsbrugerne er
således nødt til i årsrapporten at blive oplyst om, at virksomheden har valgt at offentliggøre redegørelserne på
hjemmesiden, herunder hvor disse kan findes.
I forhold til redegørelse for samfundsansvar og redegørelse for den kønsmæssige sammensætning af ledelsen, så er
anvendelsesområdet for, hvem der skal udarbejde disse redegørelser i årsregnskabsloven udvidet i forhold til, hvad